زنگ خطر برای ساختمان های غیرایمن استان اصفهان

زنگ خطر برای ساختمان های غیرایمن استان اصفهان

ساختمان های غیرایمن، بزرگترین معضل شهری کشور هستند و حالا به نظر می آید که تعدادشان در استان اصفهان هم کم نیست. مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان هم می گوید که خیلی از ساختمان های جدید، بدون تاییدیه سازمان آتش نشانی ساخته می شوند. خیلی از این ساختمان ها بلندمرتبه و مسکونی هستند.

به گزارش پرشین سازه ، بیش از ۳۰۰ ساختمان بلندمرتبه و غیرایمن در اصفهان شناسایی شده است که نشان می دهد، وضعیت ساختمان های شهری در این شهر چندان جالب نیست.

ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان ساخت که در شش ماه نخست سال، پروژه های مختلفی در سازمان در دستور کار قرار گرفته که مهم ترین آن ها، عملیات پیشرفته است. به این معنی که اعزام نیروهای آتش نشانی از شکل سنتی خارج شده و به صورت هوشمند و پیشرفته دربیاید.

وی همچنین از اتصال مخازن آب به سنسور در دستگاه های آتش نشانی خبر داد که با استفاده از این اقدام، میزان کف و آب ماشین ها کنترل می شود.

بخش مهمی از وظایف آتش نشانی ها، رسیدگی به ایمنی ساختمان ها از لحاظ آتش و حریق است.

مطلبی تاکید کرد که خیلی از ساختمان های شهر اصفهان، ایمنی لازم را ندارند و بدون اخذ تاییدیه از سازمان آتش نشانی ساخته می شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت:

یکی از مهم ترین چالش های سازمان آتش نشانی، حریق ساختمان های بلندمرتبه است. در حال حاضر ۱۵۰ ساختمان مهم شهر اصفهان شناسایی شده اند که از این میان ۶ ساختمان را به ستاد فرماندهی متصل کرده ایم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی اعلام کرد که سیستم، به شکل شبانه روزی فعال است و اگر اخطاری دریافت کند؛ ماموران سازمان در کوتاه ترین زمان ممکن، اعزام می شوند. به این ترتیب می توان از وقوع حوادث ناگوار تا حد زیادی پیشگیری کرد.

وی همچنین از نصب یک نمایشگر دیجیتال در کنار درب خروجی ایستگاه سخن گفت و تاکید کرد که از وقتی زنگ حریق به صدا در می آید، ثانیه شمار این نمایشگر به حرکت درمی آید. به این ترتیب می توان سرعت عمل نیروهای سازمان را رصد کرد.

از دیگر اقدامات سازمان آتش نشانی اصفهان در راستای هوشمند سازی، خرید پهباد کاووش یا جستجوگر است که تجهیزات فوق العاده ای دارد و با استفاده از دوربین دید در شب و دوربین های حرارتی، می تواند وسعت حریق و ابعاد مختلف آن را شناسایی کند. همچنین هشت نفر در راستای استفاده از این دستگاه، آموزش های لازم را دیده اند.

چنین دستگاه به خصوص در مورد حریق ساختمان های بلند مرتبه و بزرگ به کار می آید که تخمین میزان آتش سوزی، کار چندان ساده ای نیست.

همچنین موتورسیکلت های اطفاء حریق نیز برای تمام ایستگاه های آتش نشانی اصفهان فعال شده که بسیار مفید و موثر است. چرا که می تواند به سادگی ترافیک شهری را دور زده و در اسرع وقت به محل حادثه برسد.

مطلبی همچنین از خرید یک نردبان ۶۴ متری خبر داد که می تواند در عملیات نجات از ساختمان های طویل به کار بیاید.

این مقام مسئول همچنین به لزوم فراهم سازی زیرساخت های لازم برای حضور آتش نشان های زن نیز تاکید کرد. باید روحیه آتش نشانان حفظ شود و حقوق پرسنل این سازمان توسط شهرداری تامین گردد.

یکی دیگر از معضلات سازمان آتش نشانی، بحث امنیت بوم گردی های استان اصفهان است. بسیاری از آن ها تاییدیه سازمان آتش نشانی را ندارند و به همین دلیل، امکان فعالیت برایشان وجود ندارد. اوضاع هتل های شهر چندان بد نیست اما در خصوص مهمانپذیرهای اصفهان، باید تجدید نظر جدی صورت بگیرد.

مطلبی اذعان داشت که برای بهبود وضعیت این مهمانپذیرها، مکاتبه هایی صورت گرفته است. ساختمان بیشتر این مهمانپذیرها بسیار قدیمی است و پیگیری های لازم برای نوسازی آن ها صورت نمی گیرد.

وی تاکید کرد که افراد متعلق به صنوف مختلف باید مباحث مربوط به ایمنی آتش نشانی را رعایت کنند. مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان، همچنین خاطرنشان ساخت که اتحادیه های پرخطری مثل بازارهای اصفهان جهت ایمنی سازی واحدهای صنفی خود اقدام جدی داشته باشند.

به نظر می آید که شهرداری، یک کیلومتر از بازار اصفهان را به سیستم خشک و تر مجهز کرده است. اما انتظار می رود که مغازه های بازار، به خودایمنی برسند.

بسیاری از بافت های بازاری در شهرها، مستعد بروز آتش سوزی های وسیع هستند. بنابراین مباحث مربوط به تاییدیه های آتش نشانی بسیار حائز اهمیت است و باید رعایت شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است