چرا ساختمان های غیرایمن، به بهره برداری می رسند؟

چرا ساختمان های غیرایمن، به بهره برداری می رسند؟

با وجود صحبت های فراوانی که در خصوص فهرست ساختمان های غیرایمن می شود، سوال اصلی این جاست که اساسا چرا این ساختمان ها با وجود عدم رعایت ضوابط و قواعد آتش نشانی، به بهره برداری رسیده اند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام کرده است که حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد ساختمان های تهران، به دلیل عدم رعایت قوانین و ضوابط آتش نشانی، نتوانسته اند پایان کار دریافت کنند.

از دیدگاه قدرت الله محمدی، تنها راه چاره برای مقابله با چنین اتفاقاتی، ورود کردن دستگاه قضایی به این ماجراست. اصلا سوال این جاست که چگونه برخی از این ساختمان ها بدون اینکه پایان کار بگیرند، به بهره برداری می رسند؟

هر پروژه ای برای اینکه بتواند انتقال سند بدهند، نیازمند پایان کار است. دریافت این گواهی نیز بر عهده ی سازنده و یا مالک ساختمان است. سازنده یا مالک باید مدارک و تاییدیه هایی که توسط کارشناسان و مهندسان صادر می شوند را آماده کرده و به این ترتیب، پایان کار دریافت کند.

حتی اگر ملکی توقیف شده باشد هم نمی توان مانع دریافت پایان کار برای شد. با این وجود، برخی از مالکان از دریافت این گواهی اجتناب می کنند. این اقدام، بازی با جان مردم است و چالش های زیادی را برای ساکنان به وجود می آورد. سوال این جاست که مدیران شهری چگونه می توانند با چنین موضوعاتی کنار بیایند و اقدامی نداشته باشند.

هرچقدر از عمر سازه می گذرد، استحکام آن کمتر می شود و بعد از بروز مشکلات و اتفاقات مختلف، تازه مدیران شهری به فکر ایمن سازی و جریمه کردن متخلفان می افتند.

به گفته ی مدیر عامل سازمان آتش نشانی تهران، چرا باید کار به اینجا برسد و بعد از آن به فکر چاره باشیم؟

قدرت الله محمدی می گوید: در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اهمیت ویژه ای برای دریافت مجوز پایان کار قائل شده اند. وظیفه ی شهرداری و دیگر سازمان های مرتبط، این است که مجوز پایان کار ساختمان ها را بررسی کنند. هر ساختمانی که بر اساس قوانین ملی ساختمان اجرا نشده باشد، قادر به دریافت پایان کار نخواهد بود.

این مقام مسئول در سازمان شهرداری تاکید کرد که شهرداری نباید برای متخلفین، پروانه صادر کند و پیش از اینکه کار به خرید و فروش ملک برسد، باید نقص موجود، برطرف شود. به هیچ وجه نمی توان ایمنی ساکنان ساختمان را به خطر انداخت.

برخی از سازندگان و مالکان می گویند که خود خریداران از عدم دریافت پایان کار آگاهند و باز هم به خرید اقدام می کنند. اما این موضوع اهمیتی ندارد و همچنان نقض قانون است.

بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها، پیش از اقدام به ساخت و ساز، باید از شهرداری، پروانه ساخت دریافت شود. هر مالک یا سازنده ای که به صورت غیرقانونی اقدام به ساختمان سازی می کند، باید توسط شهرداری رصد و شناسایی شود. عاملان نیز بر اساس قانون باید به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری ارجاع داده شوند.

بر اساس قانون، تمام کسانی که به شکل غیراصولی و فاقد مجوز، اقدام به ساختمان سازی می کنند، متخلف محسوب شده و پرونده ای سنگین برایشان تشکیل خواهد شد. این موضوع اصلا جدید نیست و از گذشته تا به امروز، سابقه داشته است.

وظیفه ی شهرداری این است که نسبت به رفع این بی قانونی، اقدام کند. تماشای این بی قانونی ها و دست روی دست گذاشتن، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وظیفه ی شورای شهر تهران هم این است که نسبت به جان مردم حساس بوده و تذکرات لازم را به شهرداری بدهند. به این ترتیب هیچ مالک یا سازنده ای نمی تواند جان مردم را به خطر بندازد.

در این میان، رئیس شورای شهر تهران اعلام کرده است که درخواست شورای شهر این است که شهرداری به جدّ جلوی چنین ساخت و سازهایی را بگیرد. بیشتر این سازندگان از جمله مافیاهای بزرگ ساخت و ساز هستند که سود فراوانی از این بی قانونی عایدشان می شود.

تنها آسیب دیدگان اصلی این ماجرا، مردمی هستند که نادانسته در دام این افراد می افتند و تنها چیزی که دستشان را می گیرد، ساختمان های غیرایمن و غیراصولی است که جانشان را به خطر می اندازد.

بیشتر کسانی که فریب می خورند، از شهرستان های دور و نزدیک به تهران می آیند و اموال خود را در اختیار این کلاهبرداران قرار می دهند. بنابراین به هیچ وجه نمی توان از این تخلفات عبور کرد و باید سازمان های مربوطه، اقدامات جدی تری در این راستا داشته باشند.

دیدگاه ها غیرفعال است