چهارمین شهر جدید اصفهان ساخته می شود

چهارمین شهر جدید اصفهان ساخته می شود

احداث شهرهای جدید یکی از اصلی ترین اقدامات دولت ها برای رفع مشکل مسکن بوده است. حالا معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید که در حال ساخت چهارمین شهر جدید در استان اصفهان هستند چرا که دیگر نمی توان خانه ی جدیدی در شهر بهارستان ساخت. از سوی دیگر، سیاست دولت بر بلندمرتبه سازی در این شهر نیست.

به گزارش پرشین سازه ، روز گذشته، مراسمی در شهر بهارستان، به مناسبت آغاز به ساخت ۴ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن برگزار شد که در آن، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز حضور داشت.

علیرضا جعفری اعلام کرد که دولت، خیز بلندی برای ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در طی ۱ سال برداشته است. رویکردهای مختلفی برای رسیدن به این هدف، در نظر گرفته شده که مهم ترین آن ها، واگذاری زمین به متقاضیان شهرهای کوچک و بزرگ است.

ساخت واحدهای یک طبقه به کجا رسید؟!

یکی از مهم ترین نکاتی که در طی این مراسم، توسط معاون وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره شد، بحث کمبود زمین برای ساخت و ساز بود. وی اعلام کرد که محدودیت های زیادی در این حوزه وجود دارد و متاسفانه نمی توان اراضی را برای ساخت واحدهای یک طبقه، اختصاص داد.

علیرضا جعفری در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که برنامه ی دولت، ساخت ساختمان های ۴ الی ۷ طبقه است و افزود:

شرکت عمران بهارستان در نظر دارد که ۴ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن بسازد. برای این کار ۱۲۷ هکتار از اراضی شهر جدید بهارستان در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول و مدیرعامل شرکت مادر عمران شهرهای جدید در بخش دیگری از سفر خود به بهارستان، در مراسم اجرای ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت خوابی آیت الله ناصری این شهر نیز حضور پیدا کرد و خاطرنشان ساخت که در بحث زیرساخت های شهرهای جدید کشور، عقب ماندگی های زیادی وجود دارد.

جعفری تاکید کرد که تمام همت دولت بر این است که عقب ماندگی های گذشته را جبران کرده و به توسعه ی زیرساخت شهرهای جدید و حتی کلانشهرها، بپردازد.

ایشان در ادامه ی صحبت های خود اذعان داشت که در دو سالی که از آغاز به کار دولت سیزدهم می گذرد، اقدامات جهادی خوبی در همکاری با دیگر قوا صورت گرفته است که شاید مهم ترینشان، آغاز طرح نهضت ملی مسکن باشد.

چهارمین شهر جدید اصفهان

با توجه به وضعیت کمبود زمین در شهرهای جدید کنونی استان اصفهان، نیاز به ساخت شهرهای جدید وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که دولت سیزدهم تصمیم دارد که اقدامات موثری در جامعه داشته باشد و مردم تا پایان این دولت، شاهد پیشرفت های خیلی خوبی خواهند بود. یکی از برنامه های اصلی وزارت راه و شهرسازی برای استان اصفهان این است که شهر جدید چهارم را نیز احداث کند.

وی همچنین اشاره کرد که توسعه ی طرح هادی روستایی، الحاق زمین های مختلف به مناطق شهری و حتی تغییر کاربری برخی از زمین های موجود در بافت شهری و ساخت شهرک، بخشی از اقدامات پیش روی وزارت راه و شهرسازی است.

جعفری خاطرنشان ساخت که استان اصفهان به یک شهر جدید دیگر نیاز دارد چرا که بهارستان، دیگر ظرفیت ساخت مسکن ندارد. بلندمرتبه سازی هم با سلیقه ی ایرانی همخوانی ندارد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید کشور در طی بازدید از بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی آیت الله ناصری تصریح کرد که تفاهمنامه های مختلفی با سازمان هایی مثل درمان و آموزش پزشکی، وزارت بهداشت و …امضا شده است. امیدواری بر این است که تا پایان تابستان امسال، شاهد اتمام عملیات اجرایی بیمارستان این شهر باشیم.

به نظر می آید که بیمارستان آیت الله ناصری شهر جدید بهارستان، با سبک معماری ایرانی اسلامی ساخته خواهد شد. این معماری بیشترین هماهنگی را با سبک شهرسازی اصفهان دارد.

علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که مصوبات اولیه ی وزارت بهداشت برای ساخت این بیمارستان و همچنین نقشه های ابتدایی، به دست آمده است و به زودی شاهد پیشرفت این پروژه خواهیم بود.

گرچه مسکن سازی می تواند بهترین اتفاق ممکن برای وضعیت این روزهای بازار ملک باشد، اما احداث شهرهای جدید برای رسیدن به این هدف، ممکن است مشکلات این حوزه را بیشتر کند. بیشتر شهرهای جدید، فاقد امکانات و زیرساخت های اولیه هستند و همین موضوع، کیفیت زندگی ساکنان این شهرها را تا حد خیلی زیادی پایین آورده است.

حتی شهرهایی مثل پردیس که مدت هاست از ساخت آن ها گذشته هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است