رسیدگی به ساختمان های غیرایمن، به عهده شهرداری

موضوع شناسایی واحدها و ساختمان های غیرایمن، مدت هاست که در میان مسئولین شهری مطرح است اما حالا به نظر می آید که شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران، شناسایی این واحدها را در دستور کار خود قرار داده اند.

به گزارش پرشین سازه ، تخریب یا آتش سوزی برخی از ساختمان های تهران در چند سال گذشته، باعث شده که حساسیت ها نسبت به این موضوع بیشتر شود.

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد که بعد از وقوع حوادثی مثل متروپل، پلاسکو و بیمارستان سینا، افکار عمومی به ساختمان های غیر ایمن و ناپایدار، توجه ویژه ای نشان می دهد و دادگستری نیز، دستوری در جهت شناسایی این ساختمان ها ابلاغ کرد. اما بعد از اجرای مقطعی این دستورات، خیلی زود به فراموشی سپرده شدند.

وی در ادامه به تاکیدات رئیس قوه قضاییه در خصوص شناسایی این ساختمان ها اشاره کرد و اعلام نمود که بعد از دستورات لازم، شورای شهر و شهرداری تهران، شناسایی آن ها را در دستور کار خود قرار داده اند.

علی القاصی اعلام کرد:

شورای اسلامی شهر تهران، طرحی به نام نظام بازرسی را تصویب کرده است که بر اساس آن، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران موظف هستند که ساختمان های ناپایدار در سطح شهر را شناسایی کرده و در جهت رفع خطر و ایمن سازی آن ها، پیگیری های لازم را انجام دهند.

این مقام مسئول در دادگستری تهران خاطرنشان ساخت که تا به امروز، آمار مربوط به ۳۵ هزار واحد در تهران دریافت شده است. البته این واحدها فقط از لحاظ ایمنی آتش نشانی بررسی شده اند. از این میان، حدود ۹۳ ساختمان شرایط بسیار پرخطری دارند.

وی سپس به تشکیل کمیته های ایمنی در شهرداری های مناطق مختلف تهران اشاره کرد که وظیفه ی اصلی شان، تعیین نحوه ی برخورد با این ساختمان هاست.

در این کمیته های ایمنی شهرداری، بسته به شرایط ساختمان، تصمیماتی گرفته می شود. برخی از این تصمیمات شامل اعمال محدودیت هایی از جمله قطع برق و…است. در نهایت ممکن است به پلمپ یا تخلیه ی کامل ساختمان نیز برسد.

القاصی تاکید کرد که ماموران فراجا نیز در هنگام اجرای احکام و تصمیمات این کمیته حضور دارند تا از تمرد در برابر وظیفه ی ماموران شهرداری، جلوگیری کنند.

این مقام مسئول، تصریح کرد که در رابطه با این موضوع، تکلیف قانونی خاصی بر عهده ی مقامات قضایی نیست و تنها جایی که به آن اشاره شده، در ماده ۵۵ قانون شهرداری است که در سال ۱۳۴۵ تصویب شده است.

ساختمان های پرخطر تهران شامل ساختمان های مسکونی، تجاری، بیمارستانی، مدارس و…می باشند. البته بیشترین میزان خطر مربوط به ساختمان های تجاری است و عمده ی آتش سوزی ها در این گونه ساختمان ها رخ می دهد.

دلیل برخی از این آتش سوزی ها نیز شامل موارد زیر است:

قانون مناسبی وجود ندارد که صاحبان این واحدها را به ایمن سازی و ارتقاء ایمنی دعوت کند.

بیشتر این واحدها، استیجاری هستند و مستاجران نمی توانند تغییرات خاصی در آن ها ایجاد کنند و مالکان نیز با بهبود وضعیت ایمنی این واحدها، موافقت نمی کنند.

بخش زیادی از مردم در این ساختمان های تجاری مشغول به کار هستند و نمی توان به سادگی، این واحدها را پلمپ کرد چرا که معیشت بسیاری از افراد به خطر می افتد.

بیمارستان ها، مراکز آموزشی و ساختمان های دولتی نیز کمابیش با همین دلایل سر و کار دارند. اما اصلی ترین علت آتش سوزی ساختمان های این چنینی، عدم تامین بودجه ی مناسب جهت بازسازی و ایمن سازی آن هاست.

علی القاصی، اعلام کرد که فهرست کاملی از بیمارستان ها، مراکز درمانی و ادارات دولتی نا ایمن موجود است.

بخش دیگری از این ساختمان های غیرایمن، مسکونی هستند. قوانین مناسب در مورد این ساختمان ها وجود ندارد و به همین دلیل، امکان تخلیه ی ساختمان های مسکونی نیز وجود ندارد.

رئیس دادگستری تهران خاطرنشان ساخت که دادستانی تهران، همکاری بسیار ویژه ای در جهت صیانت از حقوق عامه با شهرداری ها داشته است. اما همین همکاری، تصور دیگری را در بین ادارات و مسئولان ذیربط به وجود آورده است.

به نظر می آید که شهرداری از این همکاری، برداشت دیگری داشته است و تصور می کند که رسیدگی به موضوع ساختمان های نا ایمن به عهده ی دادگستری و دادستانی است. به نحوی که اعلام می کند فهرست ساختمان های غیرایمن را به دست آورده و به دادستانی اعلام کرده است.

این در حالیست که خود شهرداری ها هم وظیفه ای در قبال این موضوع دارند و باید پاسخگو باشند. دادگستری نیز به عنوان مطالبه گر حقوق همه ی مردم، موضوع را پیگیری خواهد کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است