هزینه ساخت هر متر مسکن در روستاها

هزینه ساخت هر متر مسکن در روستاها

: هزینه ساخت مسکن ملی در روستاهای تهران چقدر شد؟!


یکی از بخش های اصلی طرح نهضت ملی مسکن، ساخت مسکن در روستاها بود. دولت سیزدهم با تدوین چنین سیاستی به دنبال مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها بود. حالا گفته می شود که هزینه های ساخت و ساز در روستاها نیز افزایش پیدا کرده و بسیاری از مردم قادر به ساخت مسکن نیستند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرکل بنیاد مسکن تهران اعلام کرد که زمین های زیادی برای واگذاری در روستاها شناسایی شده و علاوه بر واگذاری رایگان زمین، وام هایی نیز برای ساخت و ساز در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. بر اساس گفته های عطاءالله زمانی، هزینه های ساخت هر متر مربع مسکن در روستاها به شکل میانگین ۹ میلیون تومان است. البته این عدد به سال گذشته و روستاهای حوالی تهران مربوط می شود و مشخص نیست که در سال جاری، این مبلغ چقدر خواهد شد.

ساخت و ساز مسکن به یکی از چالش برانگیزترین ماموریت های دولت سیزدهم تبدیل شده است. با وجود وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال و رشد شدید قیمت ها از سال ۱۴۰۰، این ماموریت سنگین تر از گذشته نیز شده است. از زمانی که دولت چنین وعده ای را به متقاضیان مسکن داد، هزینه های ساخت و ساز با رشد زیادی مواجه شده اند. در سال ۱۴۰۰، هزینه ساخت مسکن ملی به شکل میانگین، متری ۴ الی ۵ میلیون تومان بود اما حالا با ۲۰ میلیون تومان هم نمی توان یک متر مسکن ساخت.
از سوی دیگر، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و نوساناتی که در بازار ارز مشاهده می کنیم، هر روز بر دشواری این چالش می افزاید و دست مسئولین را حسابی بسته است.

مدیرکل بنیاد مسکن تهران به عنوان متولی اصلی ساخت و ساز مسکن در استان تهران اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی با واگذاری ۱۰ هزار قطعه زمین در استان تهران به نهضت ملی مسکن موافقت کرده است و به زودی روند واگذاری آغاز می شود.
زمانی تاکید کرد که به دلیل قیمت بسیار بالای زمین در تهران، یک قطعه زمین به چند خانوار واگذار خواهد شد تا به شکل اشتراکی، مسکن موردنظر خود را روی آن بسازند.
علاوه بر وظایفی که بنیاد مسکن در ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن دارد، تولید مسکن در شهرهایی با جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر نیز بر عهده ی این بنیاد است. بنابراین می توان گفت که ساخت و ساز مسکن روستایی کاملاً توسط بنیاد صورت خواهد گرفت.
عطاءالله زمانی در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که بنیاد این وظیفه را کاملا جدی می گیرد. تا به امروز، نزدیک به ۱۹۳ هزار نفر برای دریافت مسکن در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر استان تهران ثبت نام کرده اند. از این میان، صلاحیت ۷۴۰۰ متقاضی تایید نهایی شده است. به این معنی که ۳.۸ درصد از کل ثبت نام کنندگان توانسته اند به مراحل نهایی ثبت نام برسند.

وی همچنین به ارائه ی پاره ای از توضیحات در خصوص وضعیت ساخت و ساز مسکن در شهرهای استان تهران پرداخت و خاطرنشان ساخت که ساخت ۲۸۰۶ واحد در شهرهایی مثل دماوند، نسیم شهر و اسلامشهر شروع شده است. همچنین بخشی از پروژه های مسکن ملی نیمه تمام هستند و به زودی تکمیل خواهند شد. به این ترتیب می توان گفت که کل پروژه هایی که برای مسکن ملی تهران در دستور کار قرار گرفته اند به ۵۷۲۸ واحد می رسند.
این مقام مسئول همچنین به هزینه های ساخت و ساز در روستاهای تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که تا سال گذشته، هزینه های این کار حدود ۹ میلیون تومان به ازای هر متر مربع بود اما در سال جاری، قطعا این هزینه ها با تورم مواجه خواهد شد و احتمالاً بیشتر می شود. همچنین قرار است که بیشتر این واحدها در حول و حوش متراژ ۸۰ متر ساخته شوند.
با توجه به وضعیت مالی متقاضیان مسکن در شهرها و روستاهای کشور، اصلاً مشخص نیست که متقاضیان قرار است هزینه های اضافه ی مسکن ملی را از کدام منبع تامین کنند. از سوی دیگر، تسهیلات بانکی نیز به موقع پرداخت نمی شود و همین مسئله، منجر به تاخیر در اجرای پروژه و نهایتاً افزایش قیمت تمام شده بیانجامد.
در حال حاضر بخش زیادی از متقاضیان مسکن به دلیل آورده های سنگین و اقساط بسیار بالای تسهیلات مسکن ملی، قید حضور در آن را زده اند و ثبت نام نکرده اند. با توجه به گفته های مدیرکل بنیاد مسکن تهران، به نظر می آید که حتی فرصت خانه دار شدن در روستاها نیز از متقاضیان تهرانی سلب شده و باید منتظر افزایش قیمت ها باشند.

نکات قابل توجه
  • هزینه ساخت هر متر مسکن در روستاها به ۹ میلیون تومان رسیده است.
  • دولت سیزدهم با هدف مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها، طرح نهضت ملی مسکن را اجرا می‌کند.
  • بسیاری از متقاضیان مسکن ملی در روستاها به دلیل افزایش قیمت ها، قادر به پرداخت آورده و اقساط تسهیلات نیستند.

دیدگاه ها غیرفعال است