خرید و فروش امتیاز نهضت ملی در پرند و پردیس

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


از همان ابتدای طرح نهضت ملی مسکن بارها اعلام شد که خرید و فروش امتیاز واحدهای این طرح ممنوع است و چنین امکانی وجود ندارد. اما در حال حاضر، اخباری مبنی بر معامله این امتیاز در شهرهای پرند و پردیس به گوش می رسد. گفته می شود که قیمت این امتیازها به شکل نجومی بالاست.

به گزارش پرشین سازه ، سال هاست که بازار مسکن کشور از سیستم غیرمتعادل عرضه و تقاضا آسیب دیده است و به همین دلیل، قیمت ها روز به روز بالا می رود. حتی راه اندازی و اجرای طرح هایی مثل مسکن مهر نیز نتوانست که کمکی به حال وضعیت مسکن کند چرا که امتیاز این واحدها، میان دلالان دست به دست شد و عملاً این واحدهای مسکونی به کالای سرمایه ای تبدیل شدند. موضوعی که زنگ هشداری برای طرح نهضت ملی مسکن بود و متولیان امر تلاش می کردند که از وقوع سرنوشت مشابه مسکن مهر برای این طرح جلوگیری نمایند.

در حال حاضر که قیمت مسکن تهران به متری ۸۱ میلیون تومان رسیده است، دولت به زحمت می تواند جلوی سوداگری و دلالی را بگیرد. این افزایش قیمت منجر به تمایل متقاضیان مسکن برای خرید خانه در حوالی تهران و به خصوص شهرهایی مثل پرند و پردیس شد و قیمت این واحدها را نیز افزایش داد. در حال حاضر، قیمت واحدهای مسکن مهری این دو شهر از ۱.۳ میلیارد شروع شده و تا ۳ میلیارد تومان نیز می رسد.

نهضت ملی مسکن نیز کار خود را در این دو شهر آغاز کرده و گفته می شود که ۲۰۴۳ واحد در شهر پردیس و ۳۳۵۰۰ واحد در شهر جدید پرند آغاز به ساخت کرده اند. موضوع اینجاست که با وجود پیشرفت ۲۵ درصدی این واحدها، خیلی از بنگاه داران این دو شهر اقدام به خرید و فروش امتیاز واحدهای مزبور کرده اند و برخی از متقاضیان نیز، بی توجه به هشدارهای وزارت راه و شهرسازی، همچنان به خرید این امتیازها ادامه می دهند.
گفته می شود که امتیاز برخی از ای این واحدها در شهر جدید پرند، با قیمت ۳۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می شوند که قیمتی نجومی است. به خصوص با توجه به اینکه واحدهای مزبور هنوز پیشرفت خاصی در ساخت و ساز خود نداشته اند و به اصطلاح هنوز روی خاک هستند.

دولت که در حال تلاش برای کاهش قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن است، باید اقدامی در راستای جلوگیری از این خرید و فروش های غیرمجاز داشته باشد. امتیازهایی که با این قیمت خرید و فروش می شوند، مشخصاً زمانی که واحد تکمیل شود، چندین برابر ارزش اصلی خود، قیمت گذاری خواهند شد و به این ترتیب، تمام رشته هایی که دولت برای کاهش قیمت مسکن ریسیده بود، پنبه خواهد شد.
از آن جایی که پردیس به تهران نزدیک تر است، وضعیت قیمت این امتیازها خیلی وخیم تر است و حتی در برخی از بنگاه های معاملات املاک، قیمت آن ها به ۲ میلیارد تومان نیز می رسد. سوال اینجاست که چرا باید ارزش واحدهایی که هنوز عملاً وارد مراحل ساخت و ساز خود نشده اند، تا به این حد بالا باشد؟ آیا این موضوع حاکی از حضور جدی دلالان و سوداگران در بازار نیست؟

شرایط کنونی معاملات غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن در حالی عنوان می شود که اخیراً مدیرعامل صندوق ملی مسکن گفته که سامانه فروش واحدهای نهضت ملی راه اندازی شده است.
محمدرضا مهدیار اسماعیلی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد که تا به امروز، برای شروع نهضت ملی مسکن و تکمیل الباقی طرح های مسکن سازی دولتی و راه اندازی زیرساخت ها، ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل صندوق تامین شده است. وی خاطرنشان ساخت که در سال جاری، برنامه های بیشتری برای افزایش مشارکت مردمی دارند و تلاش می کنند که با جذب منابع خرد، پروژه های مزبور را پیش ببرند.
اسماعیلی همچنین از راه اندازی سامانه تامین منابع ملی نهضت ملی مسکن سخن گفت و تاکید داشت که از طریق این سامانه، خرید و فروش واحدهای نهضت ملی مسکن ممکن خواهد بود تا به این ترتیب، منابع عمومی مردم جذب شده و تاخیری در اجرای طرح ها رخ ندهد.
به نظر می آید که اظهارات مدیرعامل صندوق ملی مسکن، پیش زمینه ای برای خرید و فروش غیرقانونی امتیاز طرح نهضت ملی مسکن شده است. بسیاری از سودجویان با استناد به همین صحبت ها، احتمالاً قیمت امتیاز این واحدها را افزایش خواهند داد و بازار معاملات آن ها را داغ تر خواهند کرد.

نکات قابل توجه
  • نهضت ملی مسکن طرحی است که دولت برای تامین مسکن اقشار کم‌درآمد اجرا می‌کند.
  • خرید و فروش امتیاز واحدهای این طرح از ابتدا ممنوع بوده است.
  • اخیراً اخباری از معاملات این امتیازها در شهرهای پرند و پردیس به گوش می‌رسد.
  • قیمت این امتیازها به شکل نجومی بالاست.
  • دولت باید برای جلوگیری از این معاملات غیرقانونی اقدام کند.

دیدگاه ها غیرفعال است