سند برای ساکنان بافت فرسوده تا پایان سال

سکونتگاه های غیر رسمی و بافت فرسوده، یکی از اصلی ترین معضلات شهری در کشور است و اقدامات دولت برای ساماندهی به وضعیت آن، تا به امروز چندان موثر نبوده است. حالا مدیرعامل شرکت بازآفرین شهری ایران می گوید که فرصت دریافت سند برای متقاضیان ساکن در این بافت، تا پایان امسال وجود دارد.

به گزارش پرشین سازه ، محمد آئینی اعلام کرد که تمام کسانی که در سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای زندگی می کنند، می توانند به سامانه ارائه تسهیلات بافت فرسوده مراجعه کرده و ثبت نام کنند تا بعد از طی کردن مراحل آن، سند صادر شود.

این مقام مسئول اعلام کرد که سومین جلسه از سلسله نشست های بررسی عملکرد اقدامات مرتبط با بازآفرینی شهری برگزار خواهد شد و در طی آن به موضوعات مختلفی اشاره می شود.

آئینی خاطرنشان ساخت که بر اساس بند م تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۲، امکان دریافت سند برای تمام متقاضیان بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه ای وجود دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد که نوسازی بافت های فرسوده از اهداف اصلی دولت سیزدهم است. به همین دلیل با مشوق های مختلف تلاش دارد که مردم و سازندگان را به نوسازی سکونتگاه های خود ترغیب کند.

بخشی از این مشوق ها به ارائه ی تسهیلات بانکی برمی گردد. از آن جایی که بیشتر ساکنان بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی جزو طبقات کم درآمد جامعه هستند، به حمایت های دولت برای بازسازی و نوسازی واحدهای خود احتیاج دارند. تسهیلات بانکی نوسازی در حال حاضر برای شهر تهران ۶۰۰ میلیون تومان می باشد اما شنیده ها حاکی از این است که به زودی، مبلغ این افزایش پیدا خواهد کرد.

بخش دیگری از مشوق ها برای سازندگان در نظر گرفته شده است. افزایش تراکم، طبقات تجاری و تخفیف های ۵۰ و ۱۰۰ درصدی در عوارض شهری، از جمله مشوق هایی است که دولت برای ترغیب سازندگان در نظر گرفته است. البته لازم به ذکر است که بسته های تشویقی دولت شامل ۱۹ بند است که در ابعاد مختلفی، به ارائه ی مشوق می پردازد.

محمد آئینی اعلام کرد که تسهیلات نوسازی مسکن به تمام کسانی که تا پایان اسفند امسال در سامانه ارائه تسهیلات بافت فرسوده ثبت نام کنند، تعلق خواهد گرفت.

البته هنوز مشخص نیست که ثبت نام کنندگان می توانند کدام یک از مبالغ وام را دریافت کنند. چرا که گفته می شود به زودی مبلغ وام نوسازی دو برابر می شود.

یکی دیگر از موضوعات مناقشه برانگیز در بحث بازآفرینی شهری ایران، موضوع سند سکونتگاه های غیر رسمی است. بر اساس توضیحات معاون وزیر راه و شهرسازی، تمام مالکانی که تا قبل از سال ۱۳۹۴، در زمین های تصرفی دولت واحد خود را ساخته باشند، می توانند برای دریافت سند مالکیت اقدام کنند.

مدتیست که تمرکز دولت برای اعتبارزدایی از اسناد قولنامه ای بیشتر شده و تلاش می شود که سند رسمی را جایگزین دیگر انواع سندهای مالکیت نمایند. هدف این است که از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری به عمل آید و میزان کلاهبرداری هایی که در این حوزه صورت می گیرد را کاهش دهند.

اما سوال این جاست که روند دریافت سند مالکیت ملک چگونه است؟ تمام متقاضیان می توانند به سامانه ارائه تسهیلات بافت فرسوده شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی www.facility.udrc.ir مراجعه کرده و روند ثبت نام خود را تکمیل نمایند.

با ورود به این سامانه، متقاضیان باید اطلاعات فردی و مشخصات ملک خود را وارد کرده و سپس، درخواست دریافت سند ملک را ارسال کنند.

بخش زیادی از بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، شامل همین سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای می شود که گرچه جمعیت زیادی را در خود جای داده اند اما شکل رسمی ندارند و مشکلات اجتماعی زیادی را به همراه می آورند. به همین دلیل است که اقدامات دولت در راستای اعتباربخشی به این سکونتگاه ها می تواند اقدام کاملا درستی باشد.

از سوی دیگر، نوسازی بافت فرسوده یکی از مهم ترین حوزه های کاری دولت در بحث مسکن است. بارها گفته شد که نباید پتانسیل موجود در این بخش را فراموش کرد و با ساخت مسکن در این بافت، می توان تا حد زیادی مشکل سکونت را حل کرد. بافت فرسوده به دلیل قرارگیری در شهر، دارای زیرساخت و انشعابات لازم هست و به همین دلیل، ساخت و ساز در آن به صرفه تر از ساخت شهرهای جدید است.

دیدگاه ها غیرفعال است