مالکان خانه های خالی ممنوع المعامله می شوند

مالکان خانه های خالی ممنوع المعامله می شوند

بارها از سوی مسئولین مختلف اعلام شد که مالکان خانه های خالی، بهتر است واحدهای خود را به بازار مسکن عرضه کنند. اما به نظر می آمد که خیلی از این مالکان، هشدارهای دولت را جدی نگرفته اند و عرضه ی چندانی در بازار مسکن رخ نداد. حالا گفته می شود تمام کسانی که دارای واحد خالی هستند و آن را به بازار عرضه نمی کنند، نمی توانند واحد مزبور را معامله کنند.

به گزارش پرشین سازه ، مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که بر اساس ماده ۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم، ملاک اصلی شناسایی واحدهای خالی، فقط اطلاعاتی است که از طریق سامانه ملی املاک و اسکان در اختیار سازمان قرار می گیرد. بنابراین در صورتی که واحدی در این سامانه خالی اعلام شود، سازمان نیز آن را فاقد ساکن در نظر می گیرد و مشمول مالیات خواهد شد.

شاهین مستوفی می گوید که مالیات این واحدهای خالی بر اساس متراژشان محاسبه می شود. به این ترتیب سازمان مطمئن خواهد شد که همه چیز در روال درستی قرار گرفته است.

مستوفی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد:

اگر شخصی خانه ی خود را اجاره بدهد و مشمول مالیات باشد، مالیات اجاره از وی دریافت می گردد. در صورتی که واحد مزبور همچنان خالی باشد و اجاره داده نشود، به اندازه ی شش برابر مالیات خانه ی اجاره شده، مالیات باید پرداخت کند.

بعد از چند سالی که قانون مالیات بر خانه های خالی تصویب شده بود، به نظر می رسد که بلاخره همه چیز شکل اجرایی به خود گرفته و اراده ی جدی تری برای عملیاتی کردن آن ایجاد شده است.

زمانی که ساز و کار درستی برای تعیین حدود مالیات و نحوه ی شناسایی واحدهای خالی تعیین شود، می توان امیدوار بود که به زودی شاهد اخذ مالیات از واحدهای خالی خواهیم بود.

بر اساس گفته های مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی، زمانی که مبلغ نهایی مالیات مشخص شده و به مالکان ابلاغ می شود، تنها ۱ ماه فرصت برای پرداخت مبلغ مالیات وجود دارد. در صورتی که مبلغ مورد نظر پرداخت نشود، برگ قطعی صادر شده و مالیات مزبور مطالبه خواهد شد.

یکی از سوالاتی که برای مالکان خانه های خالی پیش آمده؛ این است که در صورت اعتراض به برگ مالیاتی باید چه اقداماتی را در پیش بگیرند؟

بر اساس گفته های مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور، تمام کسانی که نسبت به صدور برگه مالیاتی خود اعتراض دارند، می توانند از طریق هیات های حل اختلاف مالیاتی، به مشکل خود رسیدگی کنند. اما آن چیزی که برای مالکان خانه های خالی، نکته ی جدیدی حساب می شود، ممنوع المعامله شدن ملک مزبور است.

در صورتی که مالک بعد از صدور برگ مالیاتی، مالیات خود را پرداخت نکند، خانه اش ممنوع المعامله می شود و اجازه نخواهد داشت که آن را به شخص دیگری انتقال دهد. در صورتی که دفترخانه ها اقدام به انتقال ملک نمایند، خود نیز در پرداخت مالیات مشمول خواهند شد. به این ترتیب تمام دفترخانه ها موظف هستند که پیش از انتقال ملک، حساب های مالیاتی مربوط به ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم را بررسی کرده و در صورتی که ملک مزبور، مالیات عقب مانده و پرداخت نشده، نداشت، اقدام به انتقال ملک نمایند.

به نظر می رسد که بعد از کش و قوس های فراوان، بلاخره موضوع مالیات بر خانه های خالی جدی شده است و اگر اقداماتی مثل ممنوع المعامله شدن صورت بگیرد، می توان امیدوار بود که مالیات بر خانه های خالی، اثرگذاری خوبی بر بازار مسکن داشته باشد.

اخیرا اعلام شد که بخش زیادی از واحدهای خالی در اختیار بانک هاست. بنابراین باید منتظر ماند و دید که اقدام بعدی این بانک ها چه خواهد بود. البته لازم به ذکر است که هیچ یک از بانک هایی که به عنوان دارندگان واحد خالی معرفی شده اند، مالکیت خود بر این حجم از واحدهای خالی را نپذیرفته اند.

احتکار واحدهای مسکونی از زمانی آغاز شد که قیمت مسکن دچار جهش گردید. بسیاری از دلالان و سوداگران به هدف کسب سودهای کلان، وارد بازار شدند و املاک خریداری شده را احتکار کردند تا با کاهش عرضه، قیمت ملک هایشان افزایش پیدا کند.

با اعمال فشار سازمان مالیاتی به این سوداگران، شاید میزان عرضه ی مسکن به بازار افزایش پیدا کند و به این ترتیب بخشی از مشکلات اجاره نشینان حل و فصل گردد.

دیدگاه ها غیرفعال است