آمار عجیب اما واقعی خانه های خالی تهران

آمار خانه های خالی تهران

این روزها داغ ترین خبری که به گوش می رسد، مربوط به اعلام آمار خانه های خالی تهران است. شهری که فقط در منطقه ۲۲ آن، بیش از ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد و عملا به شهری خالی از سکنه تبدیل شده است.

اما نکته ی بسیار مهم تری که در خصوص این مسئله موضوعیت دارد، این است که آمار این خانه های خالی از کجا در می آید؟ اصلا منبع این آمار کجاست؟

به گزارش پرشین سازه ، آخرین باری که آماری در خصوص خانه های خالی شهر تهران و البته دیگر شهرهای کشور منتشر شد، مربوط به سرشماری سال ۹۵ بود. از آن زمان تا به کنون، آمار رسمی دیگری منتشر نشده است.

البته چند روزی می شود که صحبت از تعداد خانه های تهران حسابی داغ است. مسئولین مربوطه می گویند که با پایش تنها ۴ منطقه از کل تهران، متوجه شده اند که ۴۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد. این واحدها مربوط به مناطق ۱ تا ۳ و منطقه ۲۲ تهران هستند.

این تعداد واحد مسکونی خالی شوکه کننده است. این در حالیست که نیاز به مسکن بیشتر از هر زمان دیگری در کشور وجود دارد و موضوع خانه دار شدن به یکی از معضلات بزرگ جامعه تبدیل شده است.

نکته ی جالب توجه دیگری که مطرح می شود این است که مسئولین مربوطه، آمارهای کنونی را از چه منبعی به دست آورده اند؟ متاسفانه این مسئولین تنها به ذکر اعداد و ارقام اکتفاء کردند و مشخص نیست که این آمار از کجا بیرون آمده است.

مناطق ۱ تا ۳ تهران، دارای ۳۵۰ هزار واحد مسکونی خالی است که رقم اعجاب آوری می باشد. از سوی دیگر، منطقه ۲۲ تهران بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی خالی دارد که می توانند تا حد زیادی جوابگوی نیاز شهروندان به منزل مسکونی باشد.

البته مشخصا این واحدها به قصد دلالی و سوداگری خریداری شده اند. به همین علت است که خالی مانده اند.

یکی دیگر از نکات مهمی که در ضمن اخبار و آمارهای منتشر شده توسط مسئولین به گوش می رسد، موضوع واحدهای خالی متعلق به سازمان ها و ارگان های دولتی است. چنین گفته می شود که در تهران، بیش از ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد که متعلق به بانک ها، سازمان ها و نهادهای دولتی هستند.

البته وعده ی مسئولین این بوده است که به زودی این واحدها را به بازار مسکن عرضه خواهند کرد. اما مشخص نیست که با چه قوانینی می خواهند چنین اقدامی داشته باشند.

در کنار تمام این حرف و حدیث ها، هنوز هم موضوع مالیات بر خانه های خالی مطرح است و مسئولین مربوطه می خواهند که با جدیت، این قانون را دنبال کنند. به این ترتیب هر مالکی که ملک خود را به بازار ارائه نکند، ملزم به پرداخت مالیات بر خانه های خالی خواهد بود.

یکی دیگر از اقدامات بسیار مهمی که در همین چند روز گذشته صورت گرفته، این است که به تمام شهرداران شهرهای تهران، فرصتی ۱۰ روزه داده شده است تا به هر طریقی، آمار مربوط به شهرهای خود را درآورده و برای شناسایی خانه های خالی اقدام کنند. در صورتی که این روند نیز به درستی پیش برود، می توان انتظار داشت که دریافت مالیات ساده تر صورت بگیرد.

البته لازم به ذکر است که هنوز هم هیچ آمار رسمی و موثقی در خصوص تعداد خانه های خالی ۴۸ شهر استان تهران بیرون نیامده است و مشخص نیست که اقدامات صورت گرفته، به چه نحو بوده است.

دولتمردان مدتی است که همت و اراده ی جدی برای شناسایی واحدهای مسکونی خالی از خود نشان می دهند. همچنین شورای مسکن استان تهران نیز اقدامات موثری برای شناسایی این واحدها، در دستور کار خود دارد.

دولت اعلام کرده است که مالکان بهتر است ملک های خود را به بازار اجاره عرضه کنند. چرا که عزم دولت برای شناسایی این واحدهای مسکونی خالی، کاملا جدی است و در این مسیر، از تمام توان دستگاه هایی مثل شهرداری ها، سامانه املاک و اسکان، دستگاه های خدمات رسان مثل اداره برق، گاز و…استفاده خواهد کرد.

بعد از شناسایی این واحدهای خالی، قانون مالیات بر خانه های خالی و واحدهای لوکس، اعمال خواهد شد. بنابراین بهتر است که مالکین هرچه سریع تر برای عرضه ی واحدهای خود اقدام نمایند.

هدف دولت از انجام چنین اقداماتی، بهبود وضعیت بازار اجاره ی مسکن است. با توجه به این که فصل جا به جایی نزدیک است، دولت تلاش می کند که با این اقدامات، جلوی گرانی بیش از حد مسکن را بگیرد.

البته در همین چند روزی که از آغاز سال جدید گذشته، شاهد افزایش قیمت فایل های اجاره بوده ایم و به نظر می آید که مالکان، دورخیز بلندی برای افزایش قیمت ملک هایشان در تابستان کرده اند.

همان طور که اعلام کردیم، شهرداری های کل استان تهران باید در مدت زمانی ۱۰ روزه، آمار خانه های خالی شهرهای خود را به استانداری اعلام کنند.

نکته ی بسیار مهم این جاست که باید آمارهای مربوطه به شکل واضح و شفاف روشن شود و به اطلاع عموم برسد. در غیر این صورت نمی توان درک درستی از تعداد خانه های خالی هر شهر داشت. در نهایت، نتیجه ی چنین اقداماتی این است که سیاست گذاری هایی که صورت می گیرد، دقیق و درست نخواهند بود.

در همین راستا، توصیه می شود که قبل از هر چیزی، آمارهای مربوط به شهر تهران، سپس کل استان و در نهایت تمام کشور منتشر شود.

به نظر می آید که در حال حاضر نیز، وضعیت شناسایی واحدهای خالی به خوبی پیش نمی رود. نکته ی دیگر این جاست که آیا قانون اخذ مالیات از خانه های خالی به درستی اجرا خواهد شد یا خیر! چرا که نحوه ی اجرای قانون نیز بسیار مهم است.

در واقع سوال بسیاری از کارشناسان این است که ضمانت اجرایی چنین قوانینی چیست، وقتی که هنوز حتی به طور مشخص نمی شود که این آمارها چقدر صحت دارند و از کدام منبع بیرون آمده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است