تاثیر قانون مالیات خانه های خالی و لوکس بر قیمت مسکن

اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و لوکس، قیمت مسکن را پایین می آورد؟!

طرح مالیات بر خانه های خالی و واحدهای لوکس، مدت هاست که در مجلس پیگیری می شود اما با وجود اینکه دو سال از اجرای آن می گذرد، نتوانسته است درآمد خوبی برای دولت به همراه داشته باشد. اما برخی از کارشناسان می گویند که اگر این طرح به درستی اجرا شده و پیگیری گردد، می تواند روی کنترل قیمت ها نیز اثر بگذارد.

به گزارش پرشین سازه ، بازار امروز مسکن نشان می دهد که واحدهایی که عمر کمتر از ۵ سال دارند، در بازار کاهش پیدا کرده اند. در نتیجه، سیستم عرضه و تقاضا دوباره به هم خورده است. اصلی ترین دلیل این رخداد هم کاهش ساخت و ساز در سال های گذشته است. در نتیجه طبیعی است که امروز، فایل های مرغوب در بازار مسکن کمتر شوند. البته در کنار تمام این مسائل، موضوع انتظارات تورمی هم مطرح است که باعث شده خیلی از فروشندگان، میلی به فروش واحدهای خود نداشته باشند.

تجمع تمام این مشکلات ریز و درشت به بحران مسکن تبدیل شده است. فروشنده ای در بازار باقی نمانده و متقاضیان هم توان مالی کافی برای خرید ندارند. فایل های عرضه شده هم قدیمی و بدون امکانات هستند و نمی توانند توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کنند. همین واحدها هم قیمت غیرمتعارف دارند و طبیعتاً مشتریان علاقه ی چندانی به آن ها ندارند.

با این وجود، مقایسه ی کوتاهی میان آمار ماه های گذشته نشان می دهد که تعداد معاملات املاک در بهمن ماه بیشتر شده و ۱۰ هزار واحد رسیده است. البته ناگفته نماند که بیشتر این معاملات از نوع تبدیل به احسن بوده است. در واقع بیشتر مالکین ترجیح داده اند که نقدینگی خود را روی پول مسکن آورده و خانه هایشان را بزرگ تر و بهتر کنند.

بررسی ها نشان می دهد که در این بازار، هیچ جایی برای خانه اولی ها باقی نمانده است. اما اخیراً دوباره صحبت از مالیات بر خانه های خالی می شود. در صورتی که دولت بتواند این مالیات ها را دریافت کند و بیشتر از دوره های قبل جدیت به خرج بدهد، احتمالا کنترل قیمت در بازار مسکن رخ خواهد داد.

در حال حاضر، خیلی از کارشناسان می گویند که افزایش قیمت دلار نباید منجر به گرانی مسکن شود. چرا که ارزش ملک به صورت ریالی سنجیده خواهد شد. اما از آن جایی که خیلی از بانک ها و موسسات مالی در بازار املاک سرمایه گذاری کرده اند، با انجام معاملات صوری قیمت را بالا می برند.

در نتیجه، اگر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و لوکس بهتر پیگیری شود، ممکن است که در نهایت باعث جلوگیری از معاملات صوری شده و قیمت ها را کاهش دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است