خانه های خالی پردیس و منطقه ۲۲ شناسایی شدند

خانه های خالی پردیس و منطقه 22 شناسایی شدند

یکی از اصلی ترین حوزه های بازار مسکن، ساماندهی به خانه های خالی کشور به خصوص در تهران است. حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که حدود ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی، فقط در منطقه ۲۲ تهران شناسایی شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران ضمن اعلام این خبر، عنوان کرد که سازمان های بازرسی و مالیاتی کل کشور، باید به صورت جدی به این حوزه ورود کنند و مالیات بر خانه های خالی را دریافت نمایند. وی تاکید کرد که این سازمان ها باید از سامانه املاک و اسکان کشور کمک بگیرند.

خلیل محبت خواه در جلسه ی شورای مسکن استان تهران، آمار مربوط به خانه های خالی را عنوان کرد. حدود ۶۵ هزار واحد خالی در پردیس وجود دارد. منطقه ی ۲۲ تهران نیز دارای ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی است. همچنین سازمان ها و ارگان های دولتی نیز دارای ۱۰ هزار واحد خالی در سطح شهر تهران هستند.

وی تاکید کرد که این واحدها به زودی عرضه خواهند شد و از ۱۵ اردیبهشت وارد فاز عملیاتی کنترل اجاره بها می شوند.

خلیل محبت خواه در ادامه خاطرنشان ساخت که پشتوانه ی قانونی چنین عملیاتی، قانون مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر خانه های لوکس است. هر دوی این قوانین در سال گذشته تصویب شده اند و الزام اجرایی دارند.

این مقام مسئول از سازمان مالیاتی کشور درخواست کرد که با قدرت عمل کنند تا بتوان با سیاستگذاری های درست، بازار اجاره بهای مسکن را کنترل کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران همچنین جزئیات دیگری در خصوص تنظیم بسته ی مالیات بر معاملات مکرر واحدهای مسکونی را اعلام کرد. این بسته که توسط وزارت راه و شهرسازی تنظیم شده است، از دو قانون مزبور کمک می گیرد تا بازار اجاره ی مسکن در تهران را کنترل کند. البته تمام این مسائل، منوط به اجرایی شدن قانون مالیات توسط نهادهای مالیاتی است.

وی در ادامه از نقش ویژه ای که شهرداری تهران در این روند ایفاء می کند، صحبت کرد. شهرداری تهران باید واحدهای مسکونی خالی را شناسایی کرده و به اطلاع وزارت راه و شهرسازی برساند.

شورای مسکن هر استانی وظیفه دارد که بازار اجاره را کنترل کند. خوشبختانه، استاندار تهران در خصوص این موضوع جدیت خوبی از خود نشان می دهد و مصمم است که این مشکل را حل کند.

استاندار تهران، آقای علیرضا فخاری در طول این جلسه تاکید کرد که باید واحدهای خالی موجود در شهرهای پردیس، پرند و دیگر نقاط شهر تهران شناسایی شوند و به بازار ملک عرضه گردند.

وی گفت:

وظیفه ی پیگیری در خصوص عرضه ی واحدهای مسکونی خالی بر عهده ی اداره کل راه و شهرسازی استان تهران است. در استان تهران، ۱۰ هزار واحد خالی داریم که متعلق به ارگان ها و ادارات دولتی هستند و باید به بازار ملک عرضه شوند.

فخاری در ادامه تاکید کرد که باید دست سوداگران و دلالان را از بازار کوتاه کرد. همچنین لازم است که سیاست هایی اعمال شود که مردم به سکونت در شهرهای جدید روی بیاورند. در این مسیر، نیازمند کمک سازمان های مالیاتی، تعزیرات، دادگستری و …هستیم.

علیرضا فخاری، استاندار تهران خاطرنشان ساخت که مدیران عامل شرکت عمران شهرهای جدید باید بنگاه های معاملاتی غیرمجاز را تعطیل کرده و نظارت دقیقی در این حوزه داشته باشند.

فخاری گفت:

از ۱۵ شهریور قرار است که مالیات بر خانه های خالی تهران عملیاتی شود و این موضوع را با قدرت پیگیری خواهیم کرد.

وی در ادامه به شرح وظایف شهرداری ها پرداخت. در خصوص موضوع شناسایی واحدهای مسکونی خالی، شهرداری می تواند از کمک وزارت نیرو و ادارات برق شهرستان ها استفاده کند. شهرداری باید با رصد کنتورهای برق، واحدهای خالی تهران، به خصوص در منطقه ۲۲ را شناسایی کند.

استاندار تهران در نهایت اعلام کرد که یکی دیگر از راه های شناسایی واحدهای خالی، مراجعه به اطلاعات شهرداری در خصوص پایان کار پروژه های ساختمانی و پروانه های صادر شده است. در واقع از این طریق به راحتی می توان واحدهای مسکونی خالی را شناسایی کرد.

به نظر می آید که برای شناسایی واحدهای خالی و اعمال مالیات بر آن ها، نیازمند همکاری تمام دستگاه ها به ویژه شهرداری باشیم. اتفاقی که مدت هاست رخ نداده و بسیاری از ارگان های دولتی و نیمه دولتی از انتقال اطلاعات خود جلوگیری می کنند.

به همین دلیل است که وضعیت سامانه ی املاک و اسکان کشور، مدت هاست بلاتکلیف می باشد و اطلاعات آن به درد سیاست گذاری در این حوزه نمی خورد.

حال باید در انتظار تکمیل این سامانه و اقدامات دولت برای وضع مالیات بر خانه های خالی شناسایی شده باقی ماند.

دیدگاه ها غیرفعال است