مستاجران در فشار؛ ,وضعیت اجاره جنوب تهران!

مستاجران در فشار؛ ,وضعیت اجاره جنوب تهران!

مسکن ملی به بن بست رسید؛ رکود، تورم و قیمت های نجومی در بازار مسکن


شعار سال جدید که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد، تکاپویی در بخش های مختلف دولت رخ داد تا همسو با شعار سال، پیش بروند. در این میان وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام کرد که سیاست کنونی این وزارتخانه، مردمی سازی خواهد بود و تلاش خواهد کرد که وعده ساخت مسکن را با مشارکت مردم پیش ببرد. اما به نظر می آید که با قیمت های کنونی بازار، امید چندانی به حضور مردم نباشد.

به گزارش پرشین سازه ، دولت مدت هاست که از وعده اصلی خود که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال است، فاصله گرفته و عملاً پیشرفت یا موفقیتی در این حوزه دیده نمی شود. البته تلاش های پراکنده ای مثل واگذاری زمین، تحویل چند واحد مسکونی یا طرح های مالیات ستانی و…از سوی دولت در حال انجام است اما هیچ یک از این اقدامات نتوانسته اند وضعیت را برای مردمی که به مسکن نیاز دارند، برطرف سازد.

در این میان هیچ یک از اقشار جامعه به اندازه مستاجران از وضعیت کنونی ضربه ندیده اند و قدرت خریدشان پایین نیامده است. این طبقه از جامعه، علاوه بر کنار آمدن با تورم های عجیب و غریب، باید هزینه های زندگی موجر را نیز بپردازند و عملاً فشاری همه جانبه را متحمل شده اند.
در سال جاری نیز امیدواری چندانی برای تعدیل قیمت ها وجود ندارد و خوشبین ترین کارشناسان نیز، صرفاً امیدوارند که وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و تورم بیشتری بر این بازار حاکم نشود. شرایط رکوردی که در بازار تولید مسکن وجود دارد نیز باعث افزایش دردسرها شده و عملاً بر قیمت خانه می افزاید. از آن جایی که اجاره بها، همواره تابعی از قیمت مسکن بوده، این عدم تولید در نهایت به ضرر مستاجران تمام خواهد شد.

در حال حاضر، هر دو شکل اجاره نشینی، یعنی رهن کامل و پرداخت اجاره ماهیانه با رشد فراوان رو به رو شده است. واقعیت اینجاست که با مبالغی که این روزها به عنوان رهن خانه پرداخت می شود، امکان خرید ۱ خانه در ۵ سال گذشته وجود داشت. بنابراین مشخصاً وضعیت جالب توجهی مشاهده نمی شود.
آمارهای منتشر شده توسط مراکز رسمی نشان می دهد که دولت سیزدهم موفق به جا به جایی رکورد بیشترین رشد اجاره بها شده است. این در حالیست که دولت مزبور با شعار بهبود وضعیت مسکن پا به میدان گذاشته است. علاوه بر این رکورد، شرایط بازار مسکن در سال گذشته نیز جالب نبود و با رکودی عجیب دست و پنجه نرم می کرد که طبیعتاً به خیلی از فعالان بازار آسیب های زیادی وارد کرد.

بسیاری از کارشناسان می گویند که رکود بازار در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت چرا که اقدامی عملی در راستای خروج ساخت مسکن از رکود صورت نگرفته است. همچنین قیمت مصالح ساختمانی همچنان بالاست و ثبات قیمت ارز هم وجود ندارد. بنابراین در چنین وضعیتی نمی توان انتظار رونق از بازار داشت.
در حال حاضر که مشکلات بخش مسکن از همیشه جدی تر شده، قیمت رهن کامل مسکن نیز بسیار بالا رفته و حتی در جنوبی ترین نقاط تهران هم نمی توان خانه ای با رهن مناسب پیدا کرد.
در ادامه به قیمت رهن واحدهای مختلف در منطقه ۱۶ پرداخته ایم. یک واحد ۱۱۰ متری کلیدنخورده در محله نازی آباد با مبلغ ۵۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۲۰ میلیون تومان اجاره آگهی شده است.

رهن کامل یک واحد متوسط در منطقه ۱۶، بین ۵۰۰ الی ۱ میلیارد تومان هزینه بردار است. یک واحد ۸۵ متری در محله جوادیه با ۵ سال عمر، ۷۵۰ میلیون تومان رهن کامل دارد.
در صورتی که تمایلی به پرداخت اجاره ندارید، یک واحد ۹۰ متری در جوادیه با مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی شده است. در محله های جنوبی تری مثل علی آباد، می توان واحدهای خوش قیمت تری پیدا کرد. گرچه هنوز هم مبلغ این واحدها به نسبت محله و امکانات خیلی بالاست اما می تواند مستاجران کم درآمد را راضی تر کند.
یک واحد ۸۲ متری در منطقه علی آباد، رهن ۵۰۰ میلیون تومانی دارد. واحد ۷۹ متری دیگری در محله یاخچی آباد با رهن ۳۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۱۰ میلیون تومانی آگهی شده است.
حتی محله هایی مثل خزانه نیز با افزایش قیمت رو به رو شده اند و دیگر به هیچ وجه نمی توان واحد خوش قیمتی را در آن پیدا کرد. یک واحد ۸۵ متری در فلکه چهارم خزانه با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه ۹ میلیون تومان عرضه شده است.
سوال اینجاست که افرادی که درآمد حداکثر ۱۵ میلیونی در ماه دارند، چگونه قرار است واحدی اجاره کنند که اجاره اش ۹ میلیون تومان می باشد؟!
بارها از سوی کارشناسان به مسئولین ذیربط هشدار داده شد که خیلی از مردم با خرید و حتی اجاره مسکن در تهران خداحافظی کرده اند. هیچکس با پس انداز و درآمد ماهیانه خود نمی تواند خانه بخرد و حتی دیگر امکان اجاره نیز وجود ندارد. در نتیجه طبیعی است که خیلی از مستاجران تهرانی به شهرهای اقماری کوچ اجباری کرده اند.

نکات قابل توجه
  • بازار مسکن در رکود عمیقی به سر می‌برد.
  • قیمت ها در این بازار به شدت افزایش یافته است.
  • مستاجران توان پرداخت رهن و اجاره را ندارند.
  • مسئولین باید برای حل این مشکل اقدام کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است