نوسازی بافت فرسوده در البرز سرعت می گیرد

نوسازی بافت فرسوده در البرز سرعت می گیرد

پروژه های نوسازی بافت فرسوده سرعت بیشتری پیدا کرده اند و در روزهای اخیر، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که به زودی از چهار پروژه ی بازآفرینی در استان البرز، بهره برداری می شود.

به گزارش پرشین سازه ، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در طی نشست سی و سوم ستاد بازآفرینی شهری البرز، اعلام کرد که نزدیک به ۵۸ هزار بنای ناپایدار در این استان وجود دارد که برای بازسازی آنها باید اقدامات جدی صورت بگیرد.
محمد آئینی خاطرنشان ساخت که یک حادثه ی کوچک می تواند خسارت زیادی به پلاک های فرسوده وارد کند.

وی تاکید کرد که بهتر است همین امروز هزینه هایی برای بازسازی و نوسازی این ساختمان ها صورت بگیرد. چرا که بعد از وقوع حادثه، هزینه های بیشتری به گردن دستگاه های مسئول خواهد افتاد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد که رویکرد اصلی مدیران فعلی راه و شهرسازی و شهرداری این است که بازسازی بافت های فرسوده را در اولویت قرار بدهند. این دو نهاد، شرکای راهبردی هم هستند و با تعامل سازنده، می توانند نقش مهمی در نوسازی بافت فرسوده داشته باشند و اهداف ستاد بازآفرینی شهری را محقق سازند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که بخش مهمی از وظایف کنونی دستگاه های مسئول، آموزش دادن شهروندان است. شهرداری ها باید قوانین و مقررات نوسازی و سند ملی بازآفرینی را به دقت مطالعه کنند تا بتوانند آموزش خوبی در اختیار شهروندان قرار بدهند.

بسته های مشوق در استان البرز

این مقام مسئول، در بخشی از صحبت های خود اشاره کرد که نزدیک به ۲ هزار بسته ی تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده اعطاء شده است.
محمد آئینی اعلام کرد:

کار ویژه ای در استان البرز صورت گرفته و در محله های هدف، بیش از ۲ هزار بسته ترویجی اعطا شده است. در دیدارهای چهره به چهره با مردم نیز، در خصوص اهمیت نوسازی صحبت های زیادی صورت گرفته که ستودنی است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که اهمیت نوسازی بافت فرسوده برای وزارت راه و شهرسازی، چه بسا بالاتر از اجرای طرح نهضت ملی مسکن باشد.

آئینی ابراز خوشحالی کرد که چنین نگاهی در مسئولین استان البرز نیز حاکم است و تاکید کرد که نکته ی مهم اینجاست که طرح نهضت ملی مسکن و طرح های نوسازی، در راستای هم و همزمان پیش بروند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که برای افزایش سهم استان از قیر، باید پیگیری های زیادتری صورت بگیرد. در سال جاری، قرار است نزدیک به ۲ هزار تن قیر به سازندگان این استان اختصاص پیدا کند.
محمد آئینی تاکید کرد که اگر تقاضای بیشتری وجود داشته باشد، ظرفیت استان البرز را افزایش خواهند داد.
بر اساس برآوردهای موجود، استان البرز به ۱۲ هزار و ۵۲۰ تن قیر نیاز دارد تا پروژه های نوسازی و عمرانی خود را پیش ببرد.

چهار پروژه ی بازآفرینی در انتظار بهره برداری

بر اساس گفته های محمد آئینی، قرار است به زودی از چهار پروژه ی بازآفرینی شهری در استان البرز، رونمایی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد که برای نوسازی بافت فرسوده و پیشبرد اهداف ستاد بازآفرینی، به حضور بخش خصوصی احتیاج است. در صورتی که سرمایه های بخش خصوصی به این بخش وارد شود، شاهد افزایش ساخت و ساز در این بافت خواهیم بود.
علاوه بر این، مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر ستاد بازآفرینی استان البرز نیز اعلام کرد که نزدیک به ۷۱۴ هزار نفر از جمعیت استان در بافت های فرسوده زندگی می کنند. بنابراین اگر نوسازی این بافت، سرعت بگیرد شاهد بهبود وضعیت زندگی این افراد خواهیم بود.

محمدرضا صابری در بخش دیگری از صحبت های خود به ارائه ی گزارش عملکرد نوسازی و بازآفرینی در سطح استان پرداخت و خاطرنشان ساخت که بخش زیادی از مشکل مردم استان، خرید و فروش ملک با اسناد قولنامه ای است.
صابری اعلام کرد که نزدیک به ۸۵ درصد از واحدهای فرسوده استان البرز، سند ملکی ندارند و به شکل قولنامه ای معامله می شوند. به همین دلیل ریسک کلاهبرداری و فروش یک ملک به چند نفر وجود دارد.
علاوه بر این برای دریافت مزایای دولتی و شهری، باید دارای سند رسمی باشند. بنابراین طبیعتا نمی توانند از این مزیت ها استفاده کنند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان البرز تاکید کرد که دفترچه هایی چاپ شده و به دست ساکنان بافت فرسوده رسیده و در آن به توضیح و اطلاع رسانی در خصوص بسته های تشویقی بازآفرینی بافت فرسوده ی استان، پرداخته شده است.
علاوه بر این، بنرهای اطلاع رسانی، اقدامات آموزشی و حضور در مساجد محلات و میزهای خدمات نیز انجام شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است