بنیاد مسکن، آماده مشارکت در بازسازی سکونتگاه ها

بنیاد مسکن، آماده مشارکت در بازسازی سکونتگاه ها

در مراسمی که برای امضای تفاهمنامه ساخت مسکن در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار با ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار برگزار شده بود، رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد که این نهاد آماده است که در روند بازسازی و ساماندهی سکونتگاه ها و نوسازی بافت فرسوده شهری و روستایی مشارکت داشته باشد.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس بنیاد مسکن به تجارب این نهاد در امر بازسازی مسکن اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که باید همکاری و هم افزایی نهادها و دستگاه های مختلف بیشتر شود تا بتوان برای اقشار فاقد مسکن و بدمسکن، خانه ساخت.

غلامرضا صالحی همچنین در خصوص نوسازی و بهسازی بافت های ناکارآمد شهری نیز تاکید کرد و اعلام کرد که چنین اقداماتی در چهارچوب سیاست های مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری است.
بر اساس گفته های رئیس بنیاد مسکن، اصلی ترین معضل شهرهای کشور، سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده هستند. وضعیت سکونتگاه های غیررسمی سخت تر از بافت فرسوده است چرا که بیشترشان در حاشیه ی شهرها واقع شده اند و هیچ زیرساختی ندارند.

در بافت فرسوده، ضوابط و مقررات ساخت رعایت شده و صرفاً عمر ساختمان به پایان رسیده است. اما سکونتگاه های غیررسمی بدون توجه به مقررات ساخته شده اند و استحکام لازم را ندارند. در بیشتر این سکونتگاه ها، سرانه رعایت نشده و اختلاف طبقاتی عمیقی نیز در این بافت ها وجود دارد.

این مقام مسئول در بخشی از سخنان خود تاکید کرد:

با توجه به شرایطی که امروز وجود دارد، بیشتر ساکنان این سکونتگاه های غیررسمی از اقشار کم درآمد و مهاجر هستند که در سال های اخیر به این نقاط آمده اند. مدتی که از سکونت این افراد در این مناطق بگذرد، این منطقه شکل رسمی به خود می گیرد و ساکنان آن مطالبه گر می شوند.

وی سپس به تجارب بنیاد مسکن در راستای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی اشاره کرد و تاکید داشت که در ۹ استان و ۱۵ شهرستان کشور، اقدامات خوبی توسط بنیاد مسکن صورت گرفته است. همچنین برای نوسازی بافت فرسوده نیز هزینه های زیادی صورت گرفته و ۹۰۰ میلیارد تومان به کمک خیرین، منابع بنیاد و کمک های دولت جمع آوری شده و در راستای نوسازی استفاده شده است.

صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که تفاهمنامه ای که با ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار امضا می شود، برای تامین مسکن ساکنان محلات کم برخوردار است.
بر اساس گفته های رئیس بنیاد، احتمالا ناچار به جا به جایی برخی از ساکنان این مناطق شوند چرا که ضوابط حوزه شهری و شهرسازی در این سکونتگاه ها رعایت نشده است. وی سپس به تجربه ی بنیاد مسکن در جا به جایی ساکنان این مناطق در چابهار اشاره کرد.
این مقام مسئول در بنیاد مسکن تاکید کرد که زمین هایی در حاشیه روستاها و کلانشهرها دارند یا اینکه از طریق وزارت راه و شهرسازی برای تملک زمین مسکن محرومان اقدام می کنند تا ساخت و ساز، سرعت بیشتری پیدا کند.

علاوه بر این، برای برخی از ساکنان سکونتگاه های غیررسمی، واحدهای مسکونی آماده در شهرها اختصاص داده می شود و همچنین از منابع مالی دولت، خیرین و اعتبارات حساب صد امام(ره) برای ساماندهی ساکنان این محلات استفاده می شود.
غلامرضا صالحی در ادامه خاطرنشان ساخت که تفاهمنامه ای که امضا می شود، شامل دو بخش است: بخش اول به توانمندسازی مربوط است و بخش دوم به ساماندهی برمی گردد. در هر دو بخش، بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد انقلابی که تجربه ی خوبی در ساماندهی و بازسازی سکونتگاه های غیررسمی و بافت فرسوده دارد، همکاری های خوبی خواهد داشت و اعلام آمادگی می کند.

وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری بیشتر بتوانند موضوع سکونتگاه های غیررسمی را حداقل در شهرهای بزرگ کشور ساماندهی کنند. در حال حاضر، بنیاد مسکن در چند استان مثل خوزستان، تهران، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد و…ستادهایی مستقر کرده تا به موضوع ساماندهی و نوسازی بافت فرسوده رسیدگی شود.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تصریح کرد که یکی از اصلی ترین سیاست های بنیاد مسکن در سال جاری، ورود به بافت فرسوده ی کلانشهر تهران است. در حال حاضر، مقدمات این کار در حال انجام است و با وجود تفاهمنامه هایی که با وزارت راه و شهرسازی انجام شده، امیدواری بر این است که تا هفته های آینده، به نتیجه ی دلخواه برسند.
تلاش بنیاد بر این است که با همکاری دیگر دستگاه ها، بتوانند گام مثبتی در راستای نوسازی بافت فرسوده ی شهری بردارند.

دیدگاه ها غیرفعال است