وام مسکن روستایی ۳۵۰ میلیونی به زودی ابلاغ می شود

وام مسکن روستایی 350 میلیونی به زودی ابلاغ می شود

همین چند روز پیش بود که خبر رسید وام مسکن روستایی تا سقف ۳۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. حالا مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن می گوید که این وام در مرحله صدور تضمین نامه است و به زودی ابلاغ می شود.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از به صرفه ترین وام های مسکن موجود در نظام بانکی کشور، وام مسکن روستایی است. بازپرداخت این وام ۲۰ ساله خواهد بود و نرخ سود آن ۵ درصد می باشد.

وام مسکن طرح نهضت ملی مسکن با نرخ ۱۸ درصد سود، پرداخت می شود و به همین دلیل، اقساط بسیار سنگینی خواهد داشت. اما دولت برای حمایت از مسکن روستایی و تشویق مردم به مهاجرت معکوس از شهر به روستا، وام ارزان قیمتی را در نظر گرفته است. حالا هم که مبلغ آن را بالاتر برده و به ۳۵۰ میلیون تومان رسانده است.

سید رضا حمیدی، مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن، اعلام کرد که این وام در مرحله صدور تضمین نامه های مربوط به نرخ تسهیلات قرار دارد و به زودی، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

بر اساس گفته های این مقام مسئول، ما به التفاوت نرخ سود که ۱۸ درصد است، توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت خواهد شد. در واقع دولت، وام ارزان قیمتی برای روستاییان در نظر گرفته تا بتوانند از مزیت های آن بهره مند شوند.

بنیاد مسکن، متولی مسکن روستایی است و در طی چند سال اخیر، طرح ها و برنامه های زیادی برای بهبود وضعیت مسکن روستاییان در پیش گرفته است.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن می گوید که تضمین نامه ای که برای وام مزبور تهیه شده، توسط گروه زیربنایی و امور استان های سازمان برنامه و بودجه امضا شده است و چند امضای دیگر باقی مانده تا تضمین نامه ی مزبور صادر شود.

یکی از سوالاتی که متقاضیان این وام از مسئولان دارند، این است که چه زمان، پرداخت وام ۳۵۰ میلیونی آغاز می شود؟

سید رضا حمیدی می گوید که از امسال، پرداخت این وام آغاز می شود و متقاضیان می توانند با مراجعه به شعب بانک های عامل، پرونده تشکیل دهند و درخواست وام روستایی داشته باشند.

کمتر از دو هفته پیش بود که معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرد که بلاخره وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی، توسط شورای پول و اعتبار تصویب شده و بعد از طی نمودن مراحل مربوطه، به متقاضیان پرداخت می شود. همچنین باید بانک های عامل مشخص شده و معلوم شود که سهمیه ی هر یک از بانک ها برای پرداخت این تسهیلات چقدر است.

بر اساس گفته های معاون بنیاد مسکن انقلاب، ۳۵۰ هزار وام ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی تصویب شده و به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

واقعیت اینجاست که با وجود تصویب وام های ارزان قیمت مسکن، قیمت مسکن به قدری بالا رفته که بسیاری از متقاضیان، حتی با دریافت وام هم قادر به خرید مسکن نیستند. این وضعیت برای شهرنشینان، بغرنج تر است چرا که قدرت خرید وامشان، پایین تر می آید.

گرانی مسکن، مدت هاست به دورافتاده ترین روستاهای ایران هم رسیده است. در واقع به علت افزایش قیمت زمین، قیمت مسکن نیز بالاتر رفته است. بنابراین پرداخت وام های ۳۵۰ میلیونی با نرخ سود ۵ درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله هم نمی تواند کمک چندانی به روستاییان کند.

دولت برای کنترل قیمت مسکن، باید به دنبال کاهش قیمت زمین باشد. همچنین تا زمانی که بازار مسکن به دست دلالان و محتکران است، نمی توان انتظار کاهش قیمت ها را داشت. پرداخت وام هایی که قدرت خرید ندارند، راه چاره نیست و باید بازار مسکن را به صورت ریشه ای کنترل کرد.

علاوه بر افزایش نظارت بر بازار مسکن، باید فکری هم به حال قدرت خرید مردم کرد. تورم مسکن بسیار بالاست و تا زمانی که این عامل کنترل نشود، باید در انتظار افزایش قیمت ها باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است