وام مسکن روستاییان ۵۰ درصد افزایش یافت

وام مسکن روستاییان 50 درصد افزایش یافت

در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که سقف وام مسکن روستاییان افزایش پیدا کرده و حالا رئیس بنیاد مسکن می گوید که این طرح به امضای معاون اول رئیس جمهور نیز رسیده و این به معنای ابلاغ آن است.
به گزارش پرشین سازه ، قرار شده که تعداد واحدهای روستایی که قادر به دریافت وام هستند از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به ۳۵۰ هزار واحد افزایش پیدا کند.

البته به نظر می آید که ابلاغیه این طرح نیز با تاخیر انجام شود. خبر جالب تر اینجاست که سقف وام مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان رسید. انتظار می رود که کل روند ابلاغ این طرح به بانک ها، یک ماه زمان ببرد.

مهرداد بذرپاش نیز ضمن تایید این خبر، اعلام کرد که مسکن روستایی و وام نوسازی بافت فرسوده، قرار است وام ۳۵۰ میلیون تومانی دریافت کنند.

هدف از اجرای این طرح، افزایش رونق مسکن سازی در روستاهای کشور است.

نکته ی بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که ابلاغیه افزایش مبلغ وام، خیلی دیر به دست بانک ها می رسد و عملاً بسیاری از بانک ها از پرداخت مبلغ جدید سر باز می زنند. مثلا در سال گذشته نیز مبلغ وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان شد اما به دلیل تاخیرهای پیش آمده، خیلی از روستاییان نتوانستند این وام را دریافت کنند.

اما به نظر می آید که دولت سیزدهم و مجلس، عزم جدی برای اجرای سریع تر این آیین نامه دارند.

رئیس بنیاد مسکن می گوید که معاون اول رئیس جمهور، ابلاغ افزایش سقف وام مسکن روستایی را امضا کرده و این ابلاغیه، نهایتاً امروز یا فردا به دست بنیاد مسکن می رسد.

غلامرضا صالحی اعلام کرد که بنیاد مسکن پس از دریافت ابلاغیه، به دنبال کارهای اداری آن خواهد رفت. ما به التفاوت نرخ سود تسهیلات مسکن روستاییان نیز از محل صندوق ملی مسکن تامین خواهد شد.

صالحی گفت:

بعد از ابلاغیه رسمی، بانک مرکزی نیز به دنبال ابلاغ این مصوبه به بانک ها و سیستم بانکی خواهد بود. به نظر می رسد که نهایتا تا یک ماه دیگر، این ابلاغیه به دست بانک ها برسد.

یکی از سوالاتی که در این میان مطرح می شود، این است که وام ۳۵۰ میلیونی، تا چند درصد می تواند هزینه های ساخت یک واحد مسکونی روستایی را پوشش دهد؟ رئیس بنیاد مسکن می گوید که اگر یک واحد مسکونی را ۷۲ متر در نظر بگیریم، هزینه ی ساخت هر متر ۶.۵ الی ۷.۵ میلیون تومان می شود. بنابراین یک واحد مسکونی معمولی تا ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

بنابراین وام ۳۵۰ میلیونی می تواند بیش از ۵۰ درصد هزینه های ساخت را پوشش دهد. البته این هزینه صرف نظر از قیمت زمین است.

یکی دیگر از نکات مهم این است که ابلاغیه افزایش وام روستایی زمانی صورت می گیرد که عملا وارد فصل سرما شده ایم و ساخت و ساز، امکان پذیر نیست.

غلامرضا صالحی می گوید که افزایش سقف تسهیلات مسکن روستاییان، باعث رونق و افزایش سرعت ساخت خواهد شد. برای اولین بار در تاریخ است که تعداد این تسهیلات به ۳۵۰ هزار فقره می رسد.

وی تاکید کرد که بنیاد تلاش می کند تا در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر هم سرعت ساخت مسکن را بالا ببرند. تعداد حدودی واحدهایی که در این شهرها ساخته می شوند، ۱۵۰ هزار واحد خواهد بود.

این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که برخورد دولت سیزدهم برای تصویب افزایش وام مسکن روستایی، خیلی خوب بوده و مدارکی که توسط کمیسیون های فرعی ارائه شد نیز مستدل و دقیق بود و همین موضوع، دولت را به افزایش سقف وام، ترغیب کرد.

صالحی اذعان داشت که اگر دولت این وام را برای روستاییان و ساکنان شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تصویب نکند، باید هزینه وام ۵۵۰ میلیونی برای ساکنان شهرهای بزرگ را بپردازد. در نتیجه، اساساً تصمیم عاقلانه تر همین بود.

رئیس بنیاد مسکن تصریح کرد که تمام کسانی که برای وام ۲۰۰ میلیونی پرونده تشکیل داده اند و ثبت نام کرده اند، همان وام را دریافت می کنند. بعد از ابلاغ افزایش سقف تسهیلات، تمام کسانی که ثبت نام می کنند، مشمول وام ۳۵۰ میلیونی خواهند شد.

وی تاکید کرد که استقبال از وام ۲۰۰ میلیون تومانی نیز خوب بوده و حدود ۲۱۰ هزار نفر برای دریافت آن ثبت نام کرده اند که ۱۷۵ هزار نفر هم موفق به دریافت این تسهیلات شده اند.

صالحی همچنین از طرحی سخن گفت که در طی آن، قرار است ۲۰ هزار مسکن روستایی نیمه تمام، بلاخره تکمیل شده و به دست متقاضیان خود برسند.

دیدگاه ها غیرفعال است