شرایط دریافت وام مسکن جدید برای خانواده های پرجمعیت

شرایط دریافت وام مسکن جدید برای خانواده های پرجمعیت

وام جدید مسکن که برای خانواده های دارای بیش از ۳ فرزند، تعیین شده، شرایط دریافت بسیار پیچیده ای دارد. مبلغ این وام ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان است که برای دریافت آن باید ۳۹۲۰ برگه تسه خریداری کرد که قیمت هر یک از این اوراق ۹۷ الی ۹۹ هزار تومان است. در نتیجه برای دریافت این وام باید مبلغ ۳۸۰ میلیون تومان هزینه کرد.

به گزارش پرشین سازه ، بانک مسکن اعلام کرده که سقف وام مسکن برای خانواده هایی که فرزند دارند، دو برابر شده است. پیش از این، مبلغ این وام ۹۶۰ میلیون تومان بود که حالا دو برابر شده و به ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسیده است.

لازم به ذکر است که وام مذکور، صرفا برای خانواده هایی است که دارای فرزند می باشند و برای زوج های تهرانی، مبلغ وام همان ۸۰۰ میلیون تومان است که برای دریافت آن نیز باید ۱۶۰۰ برگه تسه خریداری کنند. البته ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله نیز می توانند دریافت کنند که نیازمند ۳۲۰ برگه اوراق است.

زوج های تهرانی برای دریافت وام ۹۶۰ میلیون تومانی باید ۱۹۲۰ برگه اوراق خریداری کنند که مجموع هزینه های آن، به ۱۸۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می رسد.

مبلغ این وام برای مجردهای تهرانی نیز ۴۰۰ میلیون تومان است که با ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله، مبلغ کلی آن ۵۶۰ میلیون تومان می شود. هزینه ی دریافت این وام با توجه به خرید ۱۱۲۰ برگه اوراق تسهیلات، حدودا ۱۰۸ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان می شود.

برای شهرهایی که جمعیتی بیش از ۲۰۰ هزار نفر دارند یا مراکز استان ها، مبلغ وام مسکن برای مجردها ۳۲۰ میلیون و برای زوجین ۶۴۰ میلیون تومان است.

حالا که صحبت از وام ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومانی می شود، تکلیف اوراق تسه و هزینه های دریافت این وام چه می شود؟ به طور کلی، تمام خانواده هایی که دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال هستند و پدر و فرزندان، متولد تهران باشند، می توانند مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت قرار بگیرند.

پدر این خانواده به تنهایی قادر به دریافت ۴۰۰ میلیون تومان وام مسکن است. به ازای هر یک از فرزندان ۱۰۰ میلیون تومان دیگر هم، سهمیه ی وام دارد. به این ترتیب تا به اینجای کار چنین خانواده هایی می توانند ۸۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. برای تعمیر مسکن نیز، خود پدر مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان وام می تواند دریافت کند و به ازای هر یک از فرزندان، قادر به دریافت یک وام ۴۰ میلیونی دیگر نیز خواهد بود.

مثلا در صورتی که خانواده دارای یک فرزند زیر ۲۰ سال باشند، می توانند ۸۰۰ میلیون تومان وام مسکن زوجین را دریافت کرده و ۱۶۰ میلیون تومان هم بابت وام جعاله دریافت کنند. مبلغ کلی وامی که به فرزندان تعلق می گیرد نیز ۲۴۰ میلیون تومان است که در نهایت مبلغ این وام برای چنین خانواده هایی، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می شود.

خانواده هایی که دارای ۲ فرزند هستند، می توانند به ازای هر یک از فرزندان ۲۰۰ میلیون وام بگیرند. ۴۰ میلیون تومان نیز وام جعاله به فرزندان تعلق می گیرد که جمعا مبلغ این وام برای خانواده های دارای ۲ فرزند ۱ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان می شود.

وضعیت خانواده هایی که دارای ۳ فرزند هستند، بهتر است. به این معنی که به وام ۹۶۰ میلیون تومانی آن ها، ۷۲۰ میلیون تومان افزوده می شود و جمعا می توانند ۱ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان وام بگیرند.

مجموع وام های خانواده هایی که دارای ۴ فرزند هستند نیز ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان می شود.

با توجه به این نکات، سقف دریافت وام مسکن برای زوجین تهرانی از محل خرید اوراق ممتاز، ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است. وام جعاله ی این زوجین نیز ۳۲۰ میلیون تومان می باشد.

طبیعتاً متاهل های تهرانی که دارای فرزند هستند، می توانند تا دو برابر مبلغ وام مسکن را دریافت کنند.

سوالی که در این میان مطرح می شود، شیوه ی بازپرداخت این وام هاست. در حال حاضر، زمان بازپرداخت وام مسکن ۱۲ ساله است اما با توجه به قانون جوانی جمعیت، این مدت زمان به ۲۲ سال افزایش پیدا کرده است.

یکی از نکات مهمی که در خصوص شرایط پرداخت این تسهیلات وجود دارد، نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند است که نباید بیش از ۲.۵ باشد.

لازم به ذکر است که اعطای تسهیلات مسکن با فرمول جدید، نهایتا تا آبان ماه ۱۴۰۷ امکانپذیر خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است