مسکن روستایی و تحولات در نهضت ملی مسکن

مسکن روستایی و تحولات در نهضت ملی مسکن در ایران

یکی از اصلی ترین حوزه های نهضت ملی مسکن، ساخت مسکن برای روستاییان است. حالا رئیس بنیاد مسکن می گوید که قرار است در طی سال جاری و سال آینده، ۱ میلیون قطعه زمین در اختیار ۲ میلیون خانوار روستایی قرار بگیرد تا اقدام به ساخت خانه نمایند.

به گزارش پرشین سازه ، غلامرضا صالحی تاکید کرد که همکاری بانک ها هم در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن بهبود پیدا کرده است. وی همچنین به سواحل مکران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که با حمایت های جدی بنیاد مسکن، این سواحل به زودی رونق می گیرند و برنامه بر این است که بنیاد مسکن برای عمل به وظایف خود برای ساخت مسکن در این سواحل اقدام کند.

بنیاد مسکن همچنین سهم بزرگی از ساخت و ساز در طرح نهضت ملی مسکن دارد که بر اساس گزارش های رئیس این بنیاد، تا به امروز ۵۳۱ هزار و ۳۸۱ واحد از نهضت ملی مسکن در حوزه شهری و روستایی به اجرا درآمده است. از این میان، حدود ۱۶۷ هزار و ۳۳۶ واحد روستایی و ۱۰ هزار و ۲۱ واحد شهری هم کار ساختشان به پایان رسیده!

صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود ابراز امیدواری کرد که با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن، بتوانند اراضی بیشتری برای اجرا و تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن به دست آورند.

وی در ادامه توضیح داد که تامین زمین برای ساخت واحدهای مسکونی روستایی توسط بنیاد به گونه ای بوده که تا پایان امسال، ۵۰۰ هزار قطعه زمین روستایی تملک خواهد شد و به متقاضیان واجد شرایط تحویل داده می شود.

از این میان، حدود ۲۳۰ هزار قطعه تملک شده و عملیات ساخت و ساز در آن ها اجرا شده است. این زمین ها در استان های مختلف کشور واقع شده اند.

صالحی ابراز امیدواری کرد که در طی این طرح، حدود ۲ میلیون خانوار روستایی صاحبخانه شوند و گفت:

در سال ۱۴۰۳، ۵۰۰ قطعه زمین دیگر نیز به متقاضیان تحویل داده می شود. این زمین ها به صورت ویلایی و تک طبقه ساخته خواهند شد.

این مقام مسئول همچنین به افزایش سقف وام روستایی اشاره کرد و تصریح کرد که بر اساس مصوبه دولت، این وام به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است. در ضمن برای اولین بار است که دولت سیزدهم متولی افزایش واحدهای ساخته شده در روستاهای کشور می شود. به نحوی که تعداد آن ها از ۲۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار واحد افزایش پیدا کرده است.

از دیگر اقدامات بنیاد مسکن، نوسازی بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد روستایی بود. تعداد واحدهایی که در روستاها نیازمند مقاوم سازی هستند، ۵ میلیون و ۳۷۷ هزار واحد مسکونی است. حالا برنامه ی بنیاد مسکن این است که تا سال ۱۴۰۵، نوسازی را به بیش از ۷۰ درصد برساند.

این بنیاد با سازمان ها و دستگاه های دیگری مثل بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و بسیج سازندگی نیز همکاری می کند تا برای محرومان، مسکن سازی صورت بگیرد. در حال حاضر با این سازمان ها و بنیادها، تفاهمنامه ای جهت ساخت ۳۰۱ هزار و ۲۵۲ واحد امضا شده است. هزینه های ساخت این واحدها به صورت بلاعوض پرداخت شده. از این تعداد، روند ساخت ۱۷۱ هزار و ۲۵۸ واحد آغاز شده است.

طرح هادی روستایی نیز با قدرت در حال اجراست. صالحی می گوید که تا به امروز، طرح هادی بیش از ۲۰ هزار و ۵۸ واحد روستایی بازنگیری شده که معادل ۵۲ درصد می باشد. طرح هادی بهسازی معابر روستایی نیز تا ۶۲ درصد اجرا شده است.

بخشی دیگر از مشکلات واحدهای روستایی مربوط به سند آن هاست. غلامرضا صالحی می گوید که تا به امروز حدود ۳ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۳۸ جلد صادر شده است.

همچنین بنیاد مسکن به ۵ میلیون و ۹۴ هزار و ۹۶۹ استعلام برای ارائه خدمات فنی و مهندسی پاسخ داده است.

یکی از موضوعاتی که چندی پیش از سوی بنیاد مسکن اعلام شد، اختصاص قیر رایگان برای بهسازی معابر روستایی بود. رئیس این بنیاد می گوید که در سال گذشته معادل ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان در اختیار بنیاد قرار گرفت که بنیاد هم آن را صرف روستاهای کشور و آبادانی آن ها کرد.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود خاطرنشان ساخت که قیمت تمام شده ی واحدهای نهضت ملی، توسط بنیاد تعیین نمی شود اما به نظر می رسد که هزینه ساخت هر متر مربع از این واحدها، ۹.۵ الی ۱۲ میلیون تومان است. هرچقدر تعداد طبقات کمتر باشد، هزینه تمام شده نیز کاهش پیدا می کند.

ساخت خانه های ویلایی نیز در شهرها و روستاهایی که زمین کافی داشته باشند، آغاز شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است