رشد و رونق ساخت مسکن در سال جاری

رشد و رونق ساخت مسکن در سال جاری

گفته می شود که بخش ساختمان در بهار امسال با رشد ۴.۷ درصدی مواجه بوده است. همین موضوع، می توان توان خرید خانه اولی ها را افزایش دهد.

به گزارش پرشین سازه ، آمارهایی که منتشر شده نشان می دهد که بعد از رشد منفی صنعت ساختمان در بهار سال گذشته، وضعیت این صنعت در بهار امسال بهتر شده است. رشد اقتصادی کشور با نفت به عدد جالب توجه ۷.۹ درصد رسیده است. این عدد بدون نفت نیز ۶.۱ درصد بوده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز وعده داده که روند ساخت مسکن در ماه های آینده نیز ادامه دار خواهد بود و به زودی، یک کارگاه بزرگ ساختمانی در کل کشور ایجاد می شود.

مدت ها بود که ساخت مسکن، چندان جدی گرفته نمی شد. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، طرح نهضت ملی مسکن اجرایی شد و به نظر می رسد بخش مسکن که رو به افول بود، حالا به رونق جدیدی رسیده است.

بررسی ها نشان می دهد که در طی سال های ۹۸ تا ۱۴۰۱، رشد محصول ناخالص داخلی بخش مسکن، همیشه منفی بوده است. این روند تنها در سال ۱۴۰۰ کمی تغییر کرد اما باز هم نمی توان گفت که شاهد رونق این بخش بوده ایم.

در سال جاری و به مدد طرح هایی مثل نهضت ملی مسکن، نوسازی بافت فرسوده و همچنین واگذاری زمین به متقاضیان مسکن، وضعیت رو به بهبود رفته است و سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش پیدا کرده است.

دولت هم مدعی است که ساخت ۱ میلیون و ۴۸۰ هزار واحد را آغاز کرده است. این واحدها در قالب طرح های مختلفی اجرا شده اند. بخشی از آن ها به خانه اولی ها اختصاص دارد. برخی دیگر در قالب تسهیلات خودمالکی و نوسازی بافت فرسوده به اجرا درآمده اند.

طرح های دیگری مانند جوانی جمعیت نیز در دست اجراست و در قالب آن، قرار است به خانواده های دارای بیش از ۳ فرزند، زمین یا واحد مسکونی واگذار شود.

از سوی دیگر، مهرداد بذرپاش امیدواری زیادی به موفقیت طرح های دولتی برای کاهش قیمت مسکن دارد. وی اعلام کرد که از گوشه و کنار کشور، خبر از کاهش قیمت ها می آید. احتمال کاهش بیشتر قیمت ها هم دور از انتظار نیست. این موضوع می تواند خبر خوشی برای مستاجرها باشد. چرا که اصلی ترین فشار گرانی های مسکن بر گُرده ی این قشر است.

از میان تمام واحدهایی که تا اوایل شهریور امسال وارد مراحل ساخت شده اند، کلا ۱۲۳ هزار و ۹۷۲ واحد در قالب نوسازی بافت فرسوده بوده اند. این بافت می تواند پتانسیل بسیار وسیعی برای ساخت مسکن داشته باشد.

بعد نوسازی بافت فرسوده، بیشترین اقدامات در راستای ساخت مسکن توسط نیروهای مسلح بوده است. به نحوی که ۱۲۴ هزار و ۱۵۴ واحد مسکونی برای کارکنان این بخش، در حال ساخت می باشد.

همچنین بخش زیادی از واحدهای مسکونی در حال ساخت در قالب طرح نهضت ملی مسکن، از نوع خودمالکی هستند. به ۱۱۹ هزار و ۵۷۹ واحد مسکونی، تسهیلات ساخت مسکن پرداخت شده تا خود دست به ساخت و ساز بزنند.

نوسازی مسکن روستایی نیز سهم خوبی از طرح نهضت ملی مسکن برده است. ۲۹۵ هزار و ۳۱۹ واحد در طی این طرح، نوسازی خواهند شد.

از آن جایی که به نظر می آید بلاخره ساخت مسکن از حالت رکود خارج شده، دست سفته بازان و سوداگران نیز از بازار کوتاه شده است. در واقع تعداد معاملات سوداگرانه در این بازار به کمترین حالت خود رسیده. به نحوی که برخی از فروشندگان، تخفیف های ۲۰ درصدی ارائه می کنند اما باز هم خریداری در بازار پیدا نمی شود. این موضوع را به خصوص می توان در بازار مسکن کلانشهرها مشاهده کرد.

علاوه بر تمام اتفاقاتی که درون بازار مسکن افتاده، نباید از اثرگذاری بازارهای موازی نیز غافل شد. در حال حاضر، بازارهای طلا و ارز به ثبات رسیده اند و نوسانات قیمتی در آن ها کمتر است. این موضوع می تواند بلاخره توان مالی متقاضیان خانه اولی را بهبود دهد.

از طرف دیگر، دولت هم اراده ای جدی برای پیگیری اقداماتی مثل اجرای مالیات بر خانه های خالی دارد. شاید بعد از این اقدامات، بتوان گفت که بازار مسکن رنگ آسایش را به خود خواهد دید و بلاخره، متقاضیان می توانند خانه ای برای خود خریداری کنند.

در طی چند سال اخیر، قیمت مسکن به قدری افزایش پیدا کرده بود که عملا از دسترس بسیاری از متقاضیان خارج شد. اما شاید بلاخره زمان آن فرا رسیده که نسبت به بهبود وضعیت بازار مسکن امیدوار باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است