ساخت مسکن برای محرومان استان سیستان و بلوچستان

ساخت مسکن برای محرومان استان سیستان و بلوچستان

رئیس بنیاد مستضعفان در سفر خود به استان سیستان و بلوچستان و در شهر زاهدان، به خدمات و اقداماتی که بنیاد برای محرومیت زدایی در این استان انجام داده، اشاره کرد. بر اساس گزارش های ارائه شده توسط سید پرویز فتاح، در طی ۴ سال اخیر، ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی و آبادانی استان هزینه شده است.

به گزارش پرشین سازه ، فتاح در خصوص طرح های مسکن، معیشت، ورزش، بهداشت و آموزش بنیاد مستضعفان در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و تاکید نمود که طرح های بیشتری هم برای محرومیت زدایی در پیش دارند.

سید پرویز فتاح اشاره کرد که بنیاد، برای ساخت ۱۲ هزار واحد مسکونی در استان مشارکت داشته است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت:

بیشتر این طرح ها برای خانواده های نیازمند و دارای معلول بود. مثلا طرح خانه دار شدن خانواده هایی که بیش از ۲ معلول دارند، خانواده های تحت پوشش کمیته امداد، محرومان فاقد پوشش حمایتی، تکمیل خانه های نیمه کاره ی محرومان و…بخشی از خدمات بنیاد بوده است. بیشتر این واحدها هم تا پایان دهه فجر، تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده می شود.

فتاح همچنین به موضوع نیاز مالی طبقه محروم استان اشاره کرد و یادآور شد که از سال ۹۹ تا به امروز، بنیاد مستضعفان توانسته ۱۲۰۰ میلیارد تومان کمک نقدی به خانواده های محروم سیستان و بلوچستان داشته باشد.

بخش عمده ی این مبلغ در حوزه هایی مثل احداث مسکن، تامین تجهیزات و لوازم خانگی برای آسیب دیدگان سیل، کمک هزینه های تحصیلی، ودیعه مسکن، تجهیزات توان بخشی، کمک به ایتام و…بوده است.

بخش دیگری از این هزینه ها نیز صرف مددجویان کمیته امداد و بهزیستی استان و البته محرومان فاقد پوشش شده است.

بنیاد مستضعفان که یکی از اصلی ترین نهادهای ساخت مسکن برای دهک های پایین درآمدی است، تاکید کرد که علاوه بر ساخت مسکن برای محرومان، حوزه های دیگری را هم مد نظر قرار داده و طرح های ویژه ای مثل حمایت از مادران باردار و شیرده را در مناطق محروم سیستان و بلوچستان اجرایی کرده است.

توزیع بیش از ۱۸۰ هزار بسته ی معیشیتی میان محرومان استان، تنها بخشی از خدمات بنیاد به مردم و به خصوص مادران شیرده ی استان بوده است.

علاوه بر این، خدمات بیشتری مثل ساخت ۴۶ زمین چمن مصنوعی، ۳۵۰ کلاس درس، مراکز بهداشت، خرید چهار دستگاه آمبولانس و تامین ۳۰۰ ترانس برق، از دیگر خدمات محرومیت زدایانه ی بنیاد مستضعفان در استان بوده!

این مقام مسئول تاکید کرد که مشکلات استان سیستان و بلوچستان، بعضا سخت و زمانبر هستند اما مسئولان کشور و رهبر انقلاب، عزم خود را جزم کرده اند تا این مشکلات را برطرف کنند و تمام قد پای استان و مردم آن ایستاده اند.

استان سیستان و بلوچستان بر اساس آمارهایی که در جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری منتشر می شود، یکی از پیشتازترین استان های کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است. نزدیک به نیمی از سهمیه استان برای ساخت واحدهای مسکونی، تامین زمین شده و بسیاری از آن ها در مراحل فوندانسیون قرار گرفته اند.

همکاری نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان در ساخت واحدهای مسکونی برای طبقات محروم و کم درآمد استان، می تواند روند اجرای این طرح را سرعت ببخشد.

یکی از اصلی ترین اهداف طرح نهضت ملی مسکن، ساخت خانه برای طبقات کم درآمد و محروم جامعه بود. از آن جایی که بنیاد مستضعفان به شکل مستقیم با این طبقه در ارتباط است، می تواند متولی و کارگزار بسیار خوبی برای ساخت مسکن در استان باشد.

البته گزارش ها و آمار نشان می دهد که این وظیفه از سوی بنیاد مستضعفان با جدیت دنبال می شود.

رئیس سازمان اعلام کرد که پیشنهادهایی که برای سرمایه گذاری اقتصادی بنیاد در استان، ارائه شد را بررسی خواهد کرد و به زودی تصمیمات خوبی در این حوزه گرفته خواهد شد.

وی در انتهای سخنان خود به احداث نیروگاه سیکل ترکیبی چابهار اشاره کرد که سرمایه اصلی آن توسط بنیاد مستضعفان تامین شده است. به زودی، سوخت گاز نیز در دسترس این نیروگاه قرار می گیرد.

سید پرویز فتاح تاکید کرد که برای سرمایه گذاری بیشتر در این نیروگاه آماده هستند به شرطی که گاز تامین شود.

رئیس سازمان مستضعفان خاطرنشان ساخت که ارائه ی تسهیلات نیز در دستور کار قرار دارد. به نحوی که در سال گذشته، حدود ۹۰ میلیارد تومان وام در قالب تسهیلات قرض الحسنه به استان سیستان و بلوچستان تخصیص داده شد.

دیدگاه ها غیرفعال است