رونق بازار مسکن در ماه های آتی رخ می دهد؟!

رونق بازار مسکن در ماه های آتی رخ می دهد؟!

بیش از ۲ ماه است که بازار مسکن با رکود عجیبی مواجه شده است. موضوع رکود صرفا به مسکن مربوط نمی شود و بازارهای غیرمولد دیگری مثل ارز و طلا هم درگیر رکود هستند. اما هیچ یک از این بازارها به اندازه ی بازار مسکن، درگیر افت نشد و بیشتر سرمایه گذاران ملکی، پای خود را از بازار کنار کشیده اند. بیشتر معاملاتی هم که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد، از نوع تبدیل به احسن است.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی بازار مسکن پایتخت نشان می دهد که فروشندگان ملکی تا ۲۰ درصد از قیمت واحدهای خود کاسته اند. به نحوی که این موضوع باعث کاهش قطعی نرخ مسکن شد و در ماه گذشته، آن را تا ۳.۸ درصد کاهش داد.

حتی بازارهای موازی هم امروز به ثبات رسیده اند و خبری از نوسانات شدید در بازار ارز یا طلا نیست. قیمت خودرو هم با اخبار مربوط به واردات، دچار افت شدید شد و تا ۴۰ درصد از قیمت خودرو افتاد.

گشت و گذار کوتاهی در بازار مسکن نشان می دهد که امیدواری چندانی برای رونق بازار نیست. بیشتر سرمایه گذاران، سرمایه های خود را از بازار بیرون کشیده اند. سفته بازان نگران خواب سرمایه هایشان در بازار مسکن هستند. در ضمن بحث مالیات بر خانه های خالی نیز نگرانی سفته بازان را بیشتر کرده است.

برای بیش از ۶۳ هزار مالک خانه های خالی، برگه های مالیاتی صادر شده و نشان می دهد که عزم دولت برای دریافت مالیات از آن ها، جدی است.

تمام صحبت های این چنینی باعث شده که خیلی از فروشندگان به تکاپو بیفتند و واحدهای خود را به بازار عرضه نمایند. حتی برخی از متقاضیان مصرفی، این ایام را بهترین فرصت برای تهاتر واحدهای خود با آپارتمان های مرغوب می دانند. در نتیجه، تنها معامله ای که در بازار مسکن امروز شاهد هستیم، معامله های تبدیلی است.

البته لازم به ذکر است که حتی برای معامله های تبدیلی نیز نقدینگی بالای ۲ میلیارد تومان نیاز است که بسیاری از متقاضیان چنین بودجه ای در اختیار ندارند.

با وجود تمام مشکلات و مصائبی که در حال حاضر، بازار مسکن را در بر گرفته، نمی توان از اثرات مثبت شرایط موجود به سادگی عبور کرد. اصلی ترین خبر خوش این روزهای بازار مسکن این است که خانه اولی ها با شرایط راحت تری برای خرید خانه مواجه شده اند.

حتی امیدواری به خرید مسکن نیز در میان خانه اولی ها بیشتر شده! علاوه بر این سقف وام خرید مسکن به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده است. بررسی ها نشان می دهد که با مبالغ زیر ۲ میلیارد تومان می توان در مناطق جنوبی تهران، یک واحد مسکونی خریداری کرد.

تجربه های قبلی ثابت کرده که رونق بازار مسکن، رکود هم به دنبال خود دارد. بعد از یک رونق ۲ ساله در بازار مسکن، می توان انتظار رکود ۳ الی ۳.۵ ساله داشت. اما رونق این سال های مسکن نزدیک به ۵ سال است که ادامه داشته! در واقع، این رونق که از سال ۹۷ شروع شده یکی از طولانی ترین دوره های رونق بازار مسکن بوده است.

اما این موضوع، نشان می دهد که دوره ی رکود هم طولانی خواهد بود. به خاطر داشته باشید که منظور از دوره ی رکود، لزوماً کاهش قیمت نیست. اما می تواند به معنای ثبات قیمت ها و کاهش نرخ تورم باشد. در نتیجه برای تمام خانه اولی هایی که به دنبال خرید مسکن هستند، آغاز چنین دوره ای، می تواند خبری خوش محسوب شود.

برخی از کارشناس مسکن می گویند که به شرط ورود به دوره ی رکود میان مدت، می توان انتظار داشت که این دوره ۳۰ الی ۴۲ ماه طول بکشد. البته متغیرهای زیادی بر ادامه پیدا کردن دوره ی رکود موثر است. مثلا وضعیت بازارهای موازی، نرخ تورم، میزان تولید مسکن، درآمد سرانه و رشد نقدینگی می تواند وضعیت بازار مسکن را تغییر دهد.

تحلیل گران و کارشناسان بازار مسکن می گویند که در ماه های آتی، احتمالا شاهد رونق نسبی معاملات همراه با ثبات نسبی قیمت ها خواهیم بود. احتمالی که بیش از هر چیزی به نفع متقاضیان واقعی مسکن خواهد بود .

در حال حاضر قیمت یک واحد مسکونی ۵۳ متری در شمس آباد که ۱۸ سال از زمان ساخت آن می گذرد، ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می باشد.

وضعیت قیمت ها در جنوب تهران مثل شهر ری و باقرشهر بهتر است و واحدهای ریز متراژ در حول و حوش قیمتی ۲ میلیارد تومان خرید و فروش می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است