رونق تولید مسکن در کشور مرداد ۱۴۰۲

رونق تولید مسکن در کشور مرداد 1402

گزارش هایی که به دست می رسد، نشان می دهد که تولید مسکن در کشور با رونق بیشتری همراه شده است. یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس می گوید که ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت داریم و برای قانون جهش تولید مسکن و طرح نهضت ملی مسکن حدود ۳۵ هزار هکتار زمین اختصاص داده شده است.

به گزارش پرشین سازه ، این موضوع توسط شورای عالی مسکن نیز مورد بررسی قرار گرفته و به نظر می آید که ساخت مسکن در مدار خوبی قرار گرفته است.

احمد دنیامالی، تاکید کرد که رویکرد دولت و مجلس در اجرای قانون جهش تولید مسکن، این است که مردمی سازی را در پیش بگیرند.

وی افزود: هدف ما در شورای عالی مسکن این است که سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی در کشور صورت بگیرد. برای رسیدن به این هدف، تفکیک هایی هم قائل شده ایم. مثلا قرار است که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی توسط بنیاد مسکن ساخته شود. همچنین وظیفه ی ساخت مسکن در شهرهایی که جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر دارند نیز توسط بنیاد مسکن پذیرفته شده است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که پتانسیل عظیمی در بخش خصوصی و مردم وجود دارد که برای ساخت مسکن باید از آن استفاده شود. باید زمینه ای تعرفه شده برای این طرح در نظر بگیریم و در اختیار مردم قرار بدهیم.

در واقع هدف این است که با ارائه ی تسهیلات بانکی بتوان بخشی از کار ساخت مسکن را به عهده ی خود مردم سپرد. با استفاده از این روش، می توان انتظار داشت که به زودی روند ساخت و ساز در کشور، سرعت بیشتری پیدا می کند و می توان به هدف ساخت سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی دست پیدا کرد.

وی همچنین به موضوع انبوه سازی اشاره کرد و تاکید نمود که در این حوزه، برخی از تعاونی ها و سازمان ها را مد نظر قرار داده اند که برای پیشبرد قانون جهش تولید مسکن می توانند خیلی موثر باشند. فرقی نمی کند که تولید مسکن به صورت شخصی باشد یا گروهی!

بر اساس آمارهایی که در این خصوص وجود دارد، تا به امروز حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی و مردم در طی دو سال اخیر، اجرایی شده و در دست ساخت می باشد.

احمد دنیامالی همچنین به مواضع رئیس جمهور در خصوص ساخت مسکن اشاره کرد و تصریح کرد که ایشان، وقت زیادی را برای نشست های شورای عالی مسکن می گذارد. به همین دلیل است که شرایط ساخت مسکن در قیاس با سال های گذشته، بهتر شده است.

نتیجه ی اصلی جلسات منظم شورای عالی مسکن این بوده که بعد از دو سال، بلاخره ساخت مسکن با جدیت بیشتری دنبال می شود و حدود ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در حال ساخت وجود دارد. وزارت راه و شهرسازی نیز تلاش می کند که علاوه بر ۳۵ هزار هکتار زمین تخصیص داده شده، ۲۰ هزار هکتار زمین دیگر را هم به طرح جهش تولید مسکن اضافه کند.

این نماینده ی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برای دستیابی به هدف قانون جهش تولید مسکن به ۱۰۰ هزار هکتار زمین نیاز است.

تلاش های مختلفی از سوی سازمان ها و نهادهای متفاوت صورت می گیرد تا وعده ی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی عملی شود. اما به نظر می آید که مسئولان مربوطه بلاخره متوجه شده اند که عمل به چنین وعده ای، چندان هم ساده نیست و ظرفیت کاملی برای ساخت این تعداد واحد مسکونی در طی ۴ سال، وجود ندارد.

در حال حاضر، تلاش دولت و مجلس بر این است تا از ظرفیت مردم برای ساخت این واحدها استفاده کنند. اما مردم برای ساخت و ساز نیازمند تسهیلات بانکی هستند. از آن جایی که همکاری بانک ها هم چندان جالب توجه نیست، روند تولید مسکن به سختی و زحمت جلو می رود.
حال باید منتظر ماند و دید که بلاخره تولید مسکن در کشور، رونق می گیرد یا خیر!

دیدگاه ها غیرفعال است