رونق ساخت و ساز مسکن در بافت فرسوده

ساخت مسکن در بافت فرسوده، رونق گرفته است!

خیلی از سازندگان می گویند که کاهش تولید مسکن به دلیل سخت گیری هایی است که در شهرداری صورت می گیرد. مثلا پروانه ی ساختمانی که باید در کوتاه ترین زمان ممکن صادر شود، خیلی دیر به دست سازندگان می رسد.

از طرف دیگر، شهرداری تهران که چند وقتیست به مسئله ی تولید مسکن ورود کرده، می گوید که در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ هزار پروانه ی ساختمانی صادر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، با وجود وعده های دولت برای تامین مسکن شهروندان، هنوز هم بخش زیادی از ساکنین شهرها به خصوص در تهران، مستاجر هستند و خانه ندارند. در واقع با وضعیت گرانی های امروز، خرید خانه تبدیل به رویای دور و درازی شده است که کمتر کسی به آن دست پیدا می کند.

این وضعیت مختص خرید خانه نیست. خیلی از شهروندان تهرانی دیگر توان پرداخت اجاره را هم ندارند و ناچار شده اند به سمت حواشی پایتخت نقل مکان کنند.

از سوی دیگر، برنامه های دولتی برای ساخت مسکن در اطراف پایتخت نیز چندان کارساز نبوده است. در واقع به دلیل هزینه ی ساخت روبنا و زیرساخت در حواشی شهر، تولید مسکن در این نواحی به صرفه نیست.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می گوید که هزینه ی ساخت هر متر مربع مسکن در محدوده ی شهرها با هزینه ی خدمات زیربنایی و روبنایی، حدودا ۴۶ میلیون تومان می شود.

مهدی هدایت، ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که شهرداری تهران برای بهبود وضعیت مسکن به این حوزه ورود کرده و در تلاش است که این مشکل را در تهران حل کند.

این مقام مسئول می گوید:

در شهرداری تهران اقداماتی صورت گرفته و در تلاش هستیم که موانع موجود از سوی شهرداری برطرف شود. حتی در چند ماه اخیر، کلنگ زنی هایی نیز توسط نهاد شهرداری تهران صورت گرفته است.

یکی از پتانسیل هایی که در شهر تهران وجود دارد، بافت فرسوده است. می توان به جای ساخت شهرهای جدید، این بافت را نوسازی کرده و واحدهای مسکونی ساخت. از آن جایی که بافت فرسوده در شهرها قرار گرفته و زیرساخت لازم را دارد، می توان حساب ویژه ای روی آن باز کرد.

البته دولت و شهرداری به جای ورود مستقیم به بازسازی بافت فرسوده، بهتر است از بخش خصوصی حمایت کند تا آن ها، امور نوسازی را پیش ببرند.

یکی از راهکارهایی که برای تشویق بخش خصوصی برای ورود به بافت فرسوده در نظر گرفته شده، بسته های تشویقی است. بررسی ها نشان می دهد که میزان استقبال از این طرح ها قابل قبول بوده و پروانه های ساختمانی بیشتری صادر شده است.

به نظر می آید که حالا، سازندگان به بافت های فرسوده علاقه ی بیشتری پیدا کرده اند.

شهردار تهران نیز تاکید دارد که شیوه ی مشارکتی، بهترین راهی است که از طریق آن می توان مجموعه ی شهرداری را مدیریت کرد.

تلاش بر این است که با صنعتی سازی، مسکن ارزان و مقاوم ساخته شود و مشکلات مردم در این زمینه حل و فصل گردد.

بررسی ها و آمارها نشان می دهد که حدود ۵۱ درصد مردم تهران، اجاره نشین هستند و به همین دلیل است که ساخت مسکن می تواند مشکلات این طبقه را حل کند.

علیرضا زاکانی خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، حدود ۲۰ میلیون نفر از ساکنین ایران در بافت های فرسوده و ناکارآمد زندگی می کنند که باید نوسازی در آن ها صورت بگیرد. البته مشکل این جاست که خیلی از ساکنین، توان مالی کافی برای نوسازی را ندارند.

به همین دلیل است که شرکت بازآفرینی شهری دست به کار شده و پروژه های مشارکتی را آغاز نموده است.

بررسی ها نشان می دهد که در کل کشور، حدود ۱۶۷ هزار هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد که بخشی از آن بافت های فرسوده و بخشی دیگر سکونتگاه های غیررسمی و بافت های تاریخی است.

آمارهای مربوطه ممکن است در طی این چند سال، افزایش پیدا کرده باشد. در نتیجه، لزوم بازسازی آن ها بیشتر هم می شود.

از زمانی که شهرداری تهران، بسته های تشویقی برای بافت فرسوده در نظر گرفته است، رونق ساخت و ساز در تهران بیشتر شده! معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد که در سال گذشته، بیش از ۱۰ هزار پروانه ی ساختمانی صادر شده است و به طور کلی، ۵۰ درصد رشد در حوزه ی ساخت مسکن داشته ایم.

بارها از سوی کارشناسان تاکید شده که سهم مسکن از سبد خانوار افزایش پیدا کرده است. تهرانی ها ۶۵ درصد درآمد خود را صرف هزینه های مسکن می کنند که رقم خیلی بالایی است. در نتیجه، طبیعی است که کیفیت زندگی در این شهر، پایین می آید.

از سوی دیگر، ساخت مسکن نیز در دهه ی گذشته چندان رونق نداشته است. در دولت های یازدهم و دوازدهم، شاهد بوده ایم که تولید مسکن به شدت کاهش پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰، به کمترین میزان خود رسید.

اما سال ۱۴۰۱، رونق خوبی به بازار ساخت و ساز داد و اوضاع را بهبود بخشید.

اما با وجود رونق تولید مسکن در سال گذشته، باز هم شاهد گرانی های افسارگسیخته بودیم. متاسفانه شهر تهران پر از خانه های خالی از سکنه است که به منظور سوداگری و دلالی خریداری شده اند.

نکته ی جالب تر این جاست که بیشتر این خانه های خالی، متراژ بالایی دارند و در شمال تهران واقع شده اند. در نتیجه نمی توان گفت که گزینه های مناسبی برای اقشار کم درآمد به حساب می آیند. اما دولت تصمیم دارد که با دریافت مالیات از این خانه های خالی، توازن را به بازار برگرداند.

از دیگر اقدامات شهرداری برای بهبود وضعیت مسکن، پرداخت وام در قرارگاه جهادی مسکن تهران است. فروش متری مسکن نیز از دیگر برنامه های شهرداری بود که البته هنوز با جدیت اجرا نشده است. هدف اصلی این طرح، جلوگیری از نابودی سرمایه ی مردم در اثر تورم است. البته مقامات شهرداری می گویند که خرید متری مسکن، در نهایت به خانه دار شدن مردم می انجامد.

به طور کلی، امیدواری بر این است که سال جدید، تولید مسکن افزایش پیدا کرده و وضعیت بازار املاک بهبود پیدا کند. به گفته ی مسئولین شهرداری در سال گذشته، شاهد رشد ۵۰ درصدی صدور پروانه ی ساختمانی بوده ایم.

شهرداری تهران و شورای شهر به دنبال رفع مشکل مسکن شهروندان تهرانی هستند. از جمله اقدامات آن ها می توان به کاهش فاصله ی جنوب و شمال شهر اشاره کرد.

بر اساس گفته های یکی از اعضای شورای شهر تهران، حدود ۱ میلیون واحد مسکونی در پایتخت نیاز داریم. در سال های پیشین، نیاز مردم به مسکن مورد توجه قرار نگرفته است و حالا، وضعیت بحرانی شده! به نحوی که بیشتر سبد خانوار پایتخت نشینان، صرف هزینه های مسکن می شود.

شهرداری تهران در ماه های اخیر، تفاهم نامه های متعددی با دستگاه ها و سازمان های مرتبط امضا کرده تا بتواند مشکل مسکن تهرانی ها را حل و فصل کند. در این میان، توجه ویژه ای به بازسازی بافت فرسوده صورت گرفته است. به خصوص با توجه به این که کیفیت زندگی ساکنین این بافت باید ارتقاء پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است