سیستان و بلوچستان، پیشتاز ساخت مسکن

سیستان و بلوچستان، پیشتاز ساخت مسکن

هر یک از استان های کشور در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، سهمی دارند. بر اساس آمارها و گزارش هایی که به دست آمده، استان سیستان و بلوچستان در اجرای این طرح پیشتاز بوده و پیشرفت خوبی در حوزه ی ساخت و ساز این واحدها داشته است.

به گزارش پرشین سازه ، قانون اساسی کشور، دولت را موظف می کند که برای تمام شهروندان ایرانی، خانه ی مناسبی تهیه کند.

نیاز به مسکن، جزو حقوق اساسی و اولیه ی انسانی است و تامین آن بر عهده ی حاکمیت می باشد. به همین دلیل است که دولت سیزدهم با شعار ساخت مسکن، پا به عرصه ی سیاست گذاشت.

سختی های اجاره نشینی پایان ندارد و در سال های اخیر، این سختی ها دوچندان شده است. چرا که قیمت مسکن با رشد سرسام آوری رو به رو بوده!

مهاجرت از روستا به شهر، یکی از اصلی ترین دلایل کمبود مسکن در استان سیستان و بلوچستان بوده است. به همین دلیل است که تاکید ویژه ای برای ساخت و ساز در این استان صورت می گیرد.

ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن، از آغاز به کار دولت سیزدهم مورد توجه بود. حالا به نظر می آید که این طرح در برخی از استان ها با موفقیت بیشتری رو به رو بوده است.

دولت نیز تلاش دارد که با ارائه ی برخی تسهیلات، روند صاحبخانه کردن مردم را کمی بهتر کند. تمام کسانی که از تسهیلات دولت برای خرید مسکن استفاده نکرده اند و مالک نیستند، می توانند از تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن بهره ببرند. البته باید متاهل بوده و حداقل ۵ سال در شهر مورد نظر، سکونت داشته باشند.

البته در این میان، برخی دیگر از افراد از جمله، خانم های بالای ۳۵ سال، مردان مجرد بالای ۴۵ سال، نخبگان علمی، افراد معلول بالای ۲۰ و بیماران خاص نیز می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

در میان تمام استان های کشور، سیستان و بلوچستان توانسته با اقدامات مثبت اداره ی راه و شهرسازی و تامین زمین، اجرای این واحدها را با موفقیت دنبال کند.

همین موضوع باعث شده که اعضای شورای عالی مسکن کشور از مسئولان این استان دعوت کنند تا در آخرین جلسه ی شورا حضور داشته و به ارائه ی عملکرد خود بپردازند.

در جلسه ی مزبور، مدیر کل راه و شهرسازی استان و معاون عمرانی استاندار حضور داشتند و برنامه هایی که برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن در استان داشتند را ارائه کردند. راهکارها و برنامه ریزی های این مسئولین، مورد توجه رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

دبیر شورای مسکن استان سیستان، اعلام کرد که برای ساخت ۸ هزار و ۶۱ واحد مسکونی، زمین مورد نظر تامین شده و واگذار شده اند.

عطاالله اکبری اعلام کرد که برای ساخت ۸۷ هزار و ۹۶ واحد ویلایی نیز، زمین مورد نیاز تامین شده است. این زمین ها در تمام شهرهای استان به جز زاهدان و چابهار هستند. این اقدام با توجه به تاکید دولت سیزدهم بر توسعه ی افقی شهری صورت گرفته است.

دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان، اعلام کرد که تا کنون حدود ۲۲۲ هزار و ۷۶۶ نفر متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در استان بوده و ثبت نام کرده اند. از این میان، حدود ۴۱ هزار و ۸۲۶ متقاضی واجد شرایط نهایی شده اند و الباقی نیز در حال انجام است.

از میان تایید شدگان نیز حدود ۲۵ هزار و ۵۹۹ نفر وجه اولیه ی خود را واریز کرده اند که ۹۰ درصد این وجوه هم به حساب پروژه ها وصل شده است.

در هفته ی دولت نیز قرار است که ۱۰ هزار واحد از این طرح در هفته ی دولت، افتتاح شود.

اکبری اعلام کرد: با توجه به سطح پیشرفت ساخت و ساز در استان، تمام تلاشمان بر این است که تا هفته ی دولت، ۹ هزار و ۵۹۰ واحد که در مناطق روستایی و شهری هستند را به متقاضیان تحویل بدهیم.

وی همچنین اطلاع داد که ساخت این واحدهای مسکونی، حدود ۳۲ هزار و ۶۵۸ نفر را دارای شغل کرده است. یکی از بزرگ ترین مزیت های اجرای چنین طرح هایی، فعال شدن بخش های مختلف اقتصادی از جمله کارخانه های تولید مصالح ساختمانی و…است.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود به طرح جوانی جمعیت نیز اشاره کرد و اعلام نمود که برای متقاضیان این طرح، زمین کافی تامین شده است. بنابراین افراد مشمول می توانند زمین مورد نیاز برای ساخت ۹ هزار و ۴۸ واحد ویلایی در استان را دریافت کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است