ساخت مسکن استطاعت پذیر در بافت فرسوده

ساخت مسکن استطاعت پذیر در بافت فرسوده

دولت بلاخره متوجه شده است که پتانسیل بافت فرسوده برای ساخت مسکن بسیار بالاست. به همین دلیل، برنامه های ویژه ای برای این بافت در نظر گرفته! در همین روزهای گذشته، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد که برای ساخت مسکن استطاعت پذیر در بافت فرسوده اقدام کرده اند.

به گزارش پرشین سازه ، سید مهدی هدایت می گوید که تا سال آینده، این واحدهای استطاعت پذیر در بافت فرسوده ساخته شده و به متقاضیان خود تحویل داده می شوند. جالب توجه اینجاست که اجرای این طرح فعلا در پایتخت دنبال می شود.
این مقام مسئول تاکید کرد که ساخت مسکن برای حمایت از اقشار ضعیف صورت می گیرد. خوشبختانه شهرداری تهران نیز همکاری خوبی در سال گذشته داشت و طرح نهضت ملی مسکن سازی به خوبی اجرایی شد.

بر اساس گفته های مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، قرار است سالانه ۱۸۰ واحد مسکونی در مناطق جنوبی تهران ساخته شود.
ظرفیت بسیار بالای بافت فرسوده برای ساخت واحدهای مسکونی، باعث شده که حتی سازندگان نیز به این بخش از مسکن سازی روی بیاورند. این استقبال زمانی افزایش پیدا کرد که بسته های تشویقی دولت و شهرداری تدوین شد و به سازندگان بخش فرسوده ی شهری، تعلق گرفت.

از سوی دیگر، بیشتر متقاضیان مسکن، قدرت خرید زیادی ندارند و ناچارند در نقاط جنوبی شهر تهران به دنبال مسکن بگردند. به همین دلیل، تقاضای خرید در این نقاط بیشتر است.

سید مهدی هدایت در بخش دیگری از صحبت های خود به پروژه های مسکونی نقاط جنوبی تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بخشی از این ۱۸۰ واحد مسکونی در این پروژه ها جای گرفته است.

وی افزود:

بخشی از این واحدها در مجتمع مسکونی آرام واقع در منطقه ۱۸ ساخته خواهد شد. بخش دیگری نیز در منطقه ۱۶ و در محدوده ی باغ آذری و کوره های آجرپزی منطقه ۱۹ ساخته می شود. این واحدها در مراحل اسکلت بندی هستند و پیش بینی می شود که تا سال آینده آماده ی واگذاری شده باشند.

این مقام مسئول در ادامه ی صحبت های خود اشاره کرد که طرح مجتمع مسکونی آرام که در منطقه ۱۸ واقع شده، کلا ۲ فاز دارد. تعداد واحدهای مسکونی این مجتمع نیز ۲۵۰۰ واحد خواهد بود.

به این ترتیب می توان اعلام کرد که یکی از پروژه های بزرگ منطقه ۱۸ است و می تواند بخش زیادی از متقاضیان مسکن را پوشش دهد.
هدایت در ادامه تصریح کرد که یکی از اصلی ترین اهداف دولت سیزدهم، ساخت مسکن است. در واقع با هدف تولید مسکن، به دنبال کاهش معضل اجاره نشینی و رفع دغدغه های مستاجران تهرانی است.

گرچه مشکل اجاره نشینی در تمام نقاط کشور وجود دارد اما مستاجران تهرانی با سطح دیگری از این مشکل، دست و پنجه نرم می کنند. به نحوی که بخش زیادی از درآمد آنها صرف پرداخت هزینه های اجاره می شود.
این مقام مسئول در بخش دیگری از حرف های خود به آغاز عملیات اجرایی ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی در تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که تعداد ساختمان هایی که در صف صدور پروانه ساخت هستند، بالا رفته! به نحوی که ۲۱۷ هزار واحد مسکونی در مراحل صدور مجوز هستند.

یکی از متولیان اصلی مسکن سازی در تهران، قرارگاه مسکن سازی شهرداری است که با همکاری بنیاد مستضعفان، قرار شده که سالانه ۱۸۰ هزار واحد مسکونی بسازد. در واقع این ساخت و سازها در قالب بخشی از طرح نهضت ملی مسکن خواهد بود.
بر اساس گفته های سید مهدی هدایت، در حال حاضر تهران بیش از ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد. بنابراین بستر خوبی برای ساخت مسکن مهیا شده و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به یکی دیگر از ظرفیت های موجود در بافت فرسوده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برخی از طرح های مسکن سازی نیمه کاره رها شده اند. بیشتر این طرح ها مربوط به تعاونی های مسکن هستند.
وظیفه ی شهرداران مناطق مختلف تهران است که این طرح ها را شناسایی کرده و دلایل اصلی توقف آن ها را بررسی کند و از تمام توان خود برای رفع موانع و حل و فصل مشکلات این طرح ها، استفاده کند.

هدف این است که تمام واحدهای مسکونی در چرخه ی مصرف قرار بگیرند و به بازار عرضه شوند تا علاوه بر رونق بازار، قیمت مسکن را کاهش دهند. به نظر می آید که تمام همت و تلاش مسئولین دولت سیزدهم همین است اما در این میان، توجه ویژه ای به بافت فرسوده دارند چرا که پتانسیل موجود در این بافت برای مسکن سازی خیلی بالاست.

دیدگاه ها غیرفعال است