حضور شرکت های چینی در ساخت مسکن ایران جدی شد

ساخت مسکن توسط شرکت های چینی

حضور شرکت های چینی در طرح های مسکن سازی داخلی، همیشه موضوع داغی بوده است. اما حالا به نظر می آید که حضور این شرکت ها بیش از همیشه جدی شده!

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرده که اصلی ترین نقش شرکت های چینی، انتقال تجربه و تکنولوژی است. کار اصلی ساخت واحدهای مسکونی در قالب محلات الگو توسط پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام می شود و حتی از مصالح داخلی در طرح های مزبور استفاده خواهد شد.

بر اساس گفته های سید مهدی هدایت، قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی با این رویکرد ساخته شود. رویکردی که قطعا نگاه ویژه ای به تکنولوژی های نوین ساخت دارد.
این مقام مسئول خاطرنشان ساخت که تایید مشارکت چینی ها در ساخت مسکن، بعد از یک سال قطعی شده است و این شرکت های چینی، می توانند تجارب ارزشمند خود در ساخت مسکن نوین را در اختیار شرکت های ایرانی قرار دهند.

متاسفانه در حال حاضر، وضعیت مسکن سازی دولتی اصلا تعریفی ندارد. دولت سیزدهم بدون توجه به منابع مالی خود و صرفا با تکیه بر تسهیلات بانکی و آورده های متقاضیان، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد. اما واقعیت اینجاست که منابع مالی کافی برای ساخت این واحدها وجود ندارد. حتی زمین های مورد نیاز برای ساخت مسکن نیز آماده نشده اند.

از بابت تکنولوژی ساخت مسکن انبوه نیز، عقب ماندگی های زیادی وجود دارد و به نظر می رسد که چاره ی دیگری جز استفاده از تجارب خارجی باقی نمانده باشد.
تکنولوژی های داخلی ساخت مسکن، قدیمی به نظر می رسند و برای ساخت سریع مسکن در مقیاس بزرگ، کافی نیستند. در واقع همین مسائل بود که پای چینی ها را وسط کشید.

زمانی که اخبار مربوط به حضور چینی ها در طرح نهضت ملی مسکن منتشر شد، دولت سیزدهم آن را تکذیب کرد. اما بعد از مدتی، یکی از نمایندگان مجلس در خصوص این موضوع صحبت کرد و عملاً مُهر تاییدی بر حضور شرکت های چینی در این طرح مسکن سازی دولتی زد.
حالا بیش از یک سال از انتشار این خبر می گذرد و هر چند وقت یک بار، خبر جدیدی در خصوص این موضوع به گوش می رسد. اما به نظر می آید که حضور چینی ها در این پروژه، قطعی است.

ساخت مسکن توسط شرکت های چینی؟!

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد که اصلی ترین دلیل جذب مشارکت شرکت های معتبر خارجی این است که بتوان از تجارب و توانمندی های آنان به جهت ایجاد تحول در روند تولید مسکن، نوسازی بافت فرسوده و مسکن معوض استفاده کرد.

در طی هفته های گذشته، شهردار تهران به پکن سفر کرد و صحبت هایی در خصوص مشارکت چینی ها در مسکن سازی صورت گرفت. به نظر می آید که تفاهمات اولیه ای حاصل شده اما شرط اصلی این است که طراحی ایرانی مد نظر باشد. علاوه بر این، بستری فراهم شد تا تکنولوژی مسکن سازی سریع و به صرفه به ایران منتقل شود.

سید مهدی هدایت تاکید کرد که روند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن توسط شرکت های داخلی صورت می گیرد و تمام مصالح به کار رفته در این واحدها نیز از تولیدات داخلی خواهد بود. چینی ها صرفا برای انتقال تجربه و تکنولوژی حضور خواهند داشت.
بنابراین صحبت هایی که در خصوص ساخت مسکن توسط شرکت های چینی صورت می گیرد، اساساً درست نیست. بلکه رویکرد این است که با مشارکت چینی ها، ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود که در آنها از تکنولوژی های نوین استفاده شده است.

وضعیت نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟!

صحبت از حضور چینی ها در طرح نهضت ملی مسکن، دوباره این سوال را مطرح کرد که وضعیت کنونی این پروژه چیست؟ آیا پیشرفتی در آن حاصل شده؟!

بر اساس گزارش های موجود، بعد از گذشت دو سال هنوز هم یک واحد مسکونی به مرحله ی تحویل نرسیده و هر روز موانع دیگری در راه ساخت آن ایجاد می شود. در حال حاضر به نظر می رسد اصلی ترین مشکلی که سازندگان و مسئولین دولتی با آن رو به رو هستند، کمبود زمین است. بیشتر زمین هایی که وجود دارد، برای ساخت مسکن مناسب نمی باشند.

حالا گفته می شود که با حضور شرکت های چینی، روند ساخت و ساز سرعت می گیرد و واحدهای نهضت ملی مسکن با کیفیت بالاتری ساخته می شوند. البته با توجه به عقب ماندگی هایی که در مسکن سازی وجود دارد، بعید است که حتی شرکت های چینی بتوانند در ۲ سال باقی مانده، ۴ میلیون واحد مسکونی بسازند.

دیدگاه ها غیرفعال است