تحلیل بحران مسکن: نرخ وام و چالش‌های بازار

تحلیل بحران مسکن: نرخ وام و چالش‌های بازار

بحران مسکن نه تنها در کشور ما، بلکه کل دنیا را در برگرفته و موج گرانی ها به کشورهایی مثل آمریکا نیز رسیده است. در سال گذشته، نرخ های بهره از سوی بانک های مرکزی کل دنیا افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث شد که خیلی از مالکان دچار مشکل برای بازپرداخت وام های خود شوند. وام هایی که برای خرید مسکن به کار رفته و قرار بود آن ها را ثروتمند سازد.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه کمبود خانه در کل دنیا به چشم می خورد و این احتمال را بالاتر می برد که قیمت مسکن افزایش داشته باشد، اما به علت نرخ بالای وام مسکن، بسیاری از کسانی که نیّت به خرید ملک داشته اند، مردد شده اند. به خصوص کسانی که از خرید ملک برای افزایش ثروت خود استفاده می کردند.

البته هر دو طرف این ماجرا به ضرر مصرف کننده واقعی است. چرا که در هر ۲ صورت، مسکن گران تر خواهد شد و فشار بیشتری بر خریداران واقعی ملک وارد می شود.

بررسی بازار مسکن آمریکا نشان می دهد که عملا دچار سکون شده! تا پیش از این بازار ملک و مسکن در این کشور با چرخش وام های ۳۰ ساله سرپا بود. اما حالا که بهره بالا رفته، مالکان تمایلی به فروش خانه های کنونی خود ندارند.

در بازار مسکن کانادا و نیوزیلند نیز وضعیت مشابهی در جریان است. کسانی که املاک خود را با قیمت بالا خریداری کرده اند، حالا باید با افزایش نرخ بهره وام دست و پنجه نرم کنند. وضعیت برای مالکان و خریداران مسکن در کل دنیا جالب نیست و همین موضوع، به کاهش ساخت و ساز نیز منجر شده است. بنابراین احتمال می رود که به زودی، بحران مسکن از کنترل خارج شوند و مردم کل دنیا، از بریتانیا گرفته تا کره جنوبی را دچار مسئله و مشکل کند.

در نقاط مختلف دنیا، مردم به نحو خاصی با مشکل مسکن دست و پنجه نرم می کنند اما چیزی که در میان تمام کشورها ثابت است، صرف هزینه های کلان برای مسکن است. بخش زیادی از سبد خانوار صرف این کالا می شود و حالا که بازار از خریداران مسکن خالی شده، مالکیت خانه نیز نمی تواند راهکار مناسبی برای امنیت مالی طبقه متوسط باشد.

به این ترتیب تنها کسانی که در شرایط امروز بازار مسکن سود می برند، کسانی هستند که در گذشته خانه خریده اند و اقساط وام خود را به طور کامل پرداخت کرده اند. حتی کسانی که خانه ای ندارند و سرمایه ی خود را به بازارهای دیگری، سود بیشتری کرده اند.

یکی از اقتصاددان های مهم آمریکایی می گوید که عصر طلایی خانه های ویلایی، امروز به پایان رسیده و کمتر کسی، بودجه ی لازم برای خرید این گونه خانه ها را دارد. اگر امروز کسی قادر به خرید مسکن می باشد، به این معنیست که پول زیادی را از گذشته انباشته کرده و حالا خانه ای خریده است. این وضعیت احتمال دارد تا ۱۰ سال آینده به طول بیانجامد.

نرخ سود وام مسکن ۳۰ ساله در آمریکا، ۲.۶۵ درصد بود که در سال ۲۰۲۳ ناگهان به ۷.۴ درصد رسید و به این ترتیب دست خیلی ها از دریافت آن کوتاه شد.

اما این بحران از چه زمانی آغاز شد و دلایل اصلی مشکل مسکن در کشورهای توسعه یافته چیست؟ تا پیش از این، کشورهای پیشرفته دنیا توانسته بودند با فرمول های درست، بازار مسکن را کنترل کنند. اما در ماه ها و سال های اخیر، جنگ در خاورمیانه باعث شد که وضعیت مسکن بغرنج شود.

همچنین مشکلات اقتصادی چین نیز تدوام پیدا کرده و به همراه خود، بحران های ملکی را نیز به همراه آورده است. در نتیجه، هر روز شاهد افزایش رکود اقتصادی در جهان هستیم. زمانی که رکود اقتصادی باشد، تقاضای مسکن نیز کمتر می شود و قیمت ها پایین تر می آید. همین موضوع، بازار را از رونق می اندازد و در بلند مدت، بحران ایجاد می کند.

شرایط به جایی رسیده که بسیاری از مردم ساکن کشورهای پیشرفته، به این نتیجه رسیده اند که هزینه های استقراض، دیگر هیچوقت پایین نمی آید و قبض های وام، هر روز بزرگ تر می شوند.

این موضوع در کشور ما نیز به شکل دیگری جریان دارد. هزینه های بالای دریافت وام در کنار اقساط سنگین، باعث شده که خیلی از متقاضیان واقعی مسکن اصلا به سراغ دریافت این وام نروند. البته تمام این مسائل در شرایطی است که اساسا بانک ها همکاری لازم را داشته باشند و تسهیلات مربوطه را پرداخت کنند که به نظر می آید در این مسئله نیز، اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است