دانش بنیان ها، راهکار دولت برای تسریع اجرای نهضت ملی مسکن

دانش بنیان ها، راهکار دولت برای تسریع اجرای نهضت ملی مسکن

یکی از اصلی ترین نقاط تمرکز دولت سیزدهم، شرکت های دانش بنیان بود. حالا گفته می شود از ظرفیت این دانش بنیان ها برای اجرای سریع تر و بهتر طرح نهضت ملی مسکن استفاده خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد که حمایت قاطعی از این شرکت ها خواهند داشت.

در حال حاضر بیش از دو سال از آغاز طرح نهضت ملی می گذرد و متاسفانه هنوز یک واحد هم تحویل داده نشده! بنابراین مشخصا، عقب افتادگی های زیادی در طرح مزبور وجود دارد. در نتیجه چاره ای جز استفاده از دانش بنیان ها برای افزایش سرعت مسکن سازی باقی نمی ماند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور، ضمن تاکید بر همین موضوعات، در همایشی که برای بررسی روند اجرای نهضت ملی مسکن و پرداخت تسهیلات بانکی در محل بانک مسکن برگزار شده بود، اعلام کرد که در قانون اساسی و در فصل های ۱۳۱ و ۲۲ نیز به شکل مستقیم اشاره شده که دولت نقش ویژه ای برای تامین مسکن برای طبقات محروم و کم درآمد جامعه دارد.

یکی از اصلی ترین برنامه های دولت سیزدهم برای عمل به اصل ۱۰ قانون اساسی، اجرای طرح نهضت ملی مسکن است. اما به علت مشکلات پیش آمده در تامین زمین و عدم پرداخت تسهیلات بانکی، این طرح با تاخیرات زیادی همراه شد.
سید محمدحسین حسینی می گوید که بر اساس آمارهای موجود، روند اجرای این طرح بعد از ۲ سال، سرعت خوبی پیدا کرده است.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که بسیاری از دستگاه ها و نهادهای دولتی در اجرای این طرح همراهی نکردند. اما با تمام سختی های موجود، وزارت راه و شهرسازی توانست زمین های مناسبی را معرفی کرده و در اختیار اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار بدهد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد که برای پیشبرد بهتر این طرح، باید تمام دستگاه ها در تخصیص اراضی مازاد خود، همکاری لازم را داشته باشند و در اجرای این طرح، فعال تر باشند.
سید محمدحسین حسینی اعلام کرد:

جلسات شورای عالی مسکن به شکل منظم برگزار می شود و رئیس جمهور نیز در این جلسات حضور به هم می رسانند. این نشان می دهد که دولت اراده کرده تا اهداف خود در حوزه ی مسکن را محقق سازد.

وی در ادامه تصریح کرد که وزارت راه و شهرسازی، اقدامات قابل توجهی در این حوزه داشته است. مثلا علاوه بر آغاز طرح نهضت ملی مسکن، در تلاش است که واحدهای مسکن مهر را نیز تکمیل کرده و به متقاضیان خود تحویل دهد. در حال حاضر، سرعت ساخت این واحدها خوب است و احتمالا تا پایان دولت سیزدهم، واحدهای مسکن مهر نیز تکمیل شده و به متقاضیان تحویل داده می شود.

یکی از نکات قابل توجه در خصوص صحبت های مسئولین مربوطه، این است که امروزه تاکید ویژه ای روی دانش بنیان ها دارند. همچنین از سازندگان می خواهند که به سمت صنعتی سازی پیش بروند و تلاش کنند که علاوه بر افزایش کیفیت، سرعت ساخت و ساز را نیز بالاتر ببرند.
یکی دیگر از محورهای صحبت معاون پارلمانی رئیس جمهور، استفاده از فناوری های نوین ساخت و ساز بود. وی اعلام کرد که دولت آماده ی همکاری با شرکت های دانش بنیان است. در واقع برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن، نیازمند استفاده از ظرفیت این شرکت ها می باشد.

تجارب تلخ مسکن مهر و کیفیت بسیار پایین واحدهای آن، به مسئولین ثابت کرد که برای ساخت مسکن نیازمند تقویت بنیه علمی هستند. در واقع، تاخیری که در اجرای طرح نهضت ملی مسکن پیش آمد، ناشی از تمرکز و دقت ویژه بر همین مسائل بود.
حسینی می گوید که رئیس جمهور، دستور ویژه ای برای حمایت از این شرکت های دانش بنیان داده است و حالا، ما وظیفه ی خود می دانیم که از این ظرفیت استفاده کنیم.
با پای کار آمدن این شرکت های دانش بنیان، می توان انتظار داشت که علاوه بر افزایش سرعت ساخت و ساز، کیفیت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز افزایش پیدا کند.

وی در انتها خاطرنشان کرد که علاوه بر مدل های کنونی ساخت مسکن حمایتی، دولت در نظر دارد که ساخت خوابگاه متاهلی را نیز در دستور کار خود قرار بدهد. علاوه بر این، با کمک نهادها و سازمان های مختلف، واحدهایی هم برای کارکنان همان سازمان ها ساخته خواهد شد.
در واقع تمام تلاش دولت بر این است که با استفاده از ظرفیت های مختلف به وعده ی خود که ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی ۴ سال است، عمل کند.

دیدگاه ها غیرفعال است