طرح مسکن ارزان قیمت شهرداری تهران

طرح مسکن ارزان قیمت شهرداری تهران

یکی از اقدامات مهم شهرداری، آغاز طرح مسکن استطاعت پذیر بود که حالا روند عملیاتی آن شروع شده است.

به گزارش پرشین سازه ، شهرداری تهران قرار بود برای متقاضیان مسکن، خانه هایی ارزان قیمت بسازد و حالا این عملیات را در پهنه های جنوبی شهر تهران آغاز کرده است.

در دوره ششم مدیریت شهری، طرح مسکن استطاعت پذیر مطرح شد و خیلی از مسئولین شهرداری با آن موافقت کردند. بر اساس این طرح، قرار شد برای کسانی که توان خرید مسکن ندارند، خانه هایی ارزان قیمت و کوچک ساخته شود. محل ساخت این واحدها نیز پهنه های جنوبی پایتخت تعیین شد.

در دوره های قبلی مدیریت شهری، رویکرد عدم ساخت مسکن وجود دارد و همین موضوع باعث شد که ساخت و ساز چندانی در تهران صورت نگیرد. اولین پیامد این رویکرد، کمبود ۱ میلیون واحد مسکونی در پایتخت بود.

به همین دلیل بود که طرح نهضت ملی مسکن با هدف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی اجرایی شد.
گرچه هنوز هم این طرح به موفقیت خاصی دست پیدا نکرده اما حداقل، مشکل را به خوبی شناسایی کرده است.

به طور کلی شهرداری تهران در راستای تامین مسکن اقشار مختلف، دو طرح نوسازی بافت فرسوده و مسکن استطاعت پذیر را دنبال می کند. با اجرایی شدن این دو طرح، رونق خوبی بر ساخت و ساز حاکم می شود و کمبود خانه نیز در تهران برطرف می گردد.
یکی از اصلی ترین معضلات اقشار کم درآمد جامعه این است که قدرت خرید مسکن خود را از دست داده اند. به همین دلیل مسکن ارزان قیمت لازم دارند که قادر به خریدش باشند.
بر اساس گفته های مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، در حال حاضر، هدفگذاری شهرداری ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی است که هر یک از آنها در مراحل خاصی از ساخت و ساز هستند.

مسکن استطاعت پذیر در جنوب تهران

یکی از مهم ترین نکاتی که در خصوص طرح مسکن استطاعت پذیر وجود دارد، این است که در جنوب تهران ساخته می شوند. دلیل اصلی این انتخاب، کاهش بیشتر قیمت ها بود. متاسفانه در نقاط مرکزی و شمالی تهران، قیمت زمین سرسام آور شده است.

اما در جنوب تهران فضای مناسبی برای ساخت این واحدهای مسکونی وجود دارد. علاوه بر این به دلیل موقعیت جغرافیایی کم برخوردار جنوب پایتخت، قدرت مردم برای خرید این واحدها بیشتر خواهد شد.
برای ساخت مسکن استطاعت پذیر، مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ در نظر گرفته شده است. علاوه بر وجود پهنه های مناسب برای ساخت و ساز، امکان نوسازی بافت های فرسوده و تولید خانه های بیشتر نیز در این مناطق وجود دارد.

از بافت های فرسوده استفاده می شود!

یکی دیگر از مهم ترین کارهایی که برای بهبود شرایط مسکن تهران انجام می شود، نوسازی بافت فرسوده است. به ازای هر یک از پلاک های فرسوده، می توان چندین واحد مسکونی ساخت. موضوعی که از چشم شهرداری و دولت نیز پنهان نمانده و به همین دلیل حمایت های ویژه ای از آن می کنند.

علاوه بر این، با ساخت مسکن استطاعت پذیر در بافت های فرسوده، نیاز به ایجاد زیرساخت و سرانه های شهری نیز کمتر می شود. چرا که این بافت ها، خود دارای خدمات زیرساختی هستند. در نهایت قیمت تمام شده واحدهای مسکونی کمتر خواهد شد و هزینه های ساخت و ساز کاهش پیدا می کند.

مسکن استطاعت پذیر چگونه واگذار می شود؟!

بر اساس گفته های سید مهدی هدایت، قرار است تا پایان امسال برخی از واحدهای مسکونی استطاعت پذیر به متقاضیان خود تحویل داده شوند. نکته ی حساسی که در این خصوص وجود دارد، این است که در صورت عدم واگذاری صحیح و درست این واحدها، نه تنها مشکل کمبود مسکن برطرف نمی شود، بلکه امکان افزایش قیمت ها نیز وجود خواهد داشت.

به همین دلیل است که شهرداری تهران در حال تهیه دستورالعملی مناسب جهت واگذاری این ۴۰ هزار واحد مسکونی است. قرار است این واحدهای مسکونی به دهک های کم درآمد جامعه(دهک ۴ و ۵) و زوج های جوان برسد.
شهرداری تهران اعلام کرده که اجازه دسترسی دلالان و سوداگران به این واحدها را نخواهد داد و امکان خرید این واحدها به عنوان خانه ی دوم وجود ندارد.

برخی از شرایط ثبت نام در مسکن استطاعت پذیر، شامل سکونت حداقل ۱۰ ساله در تهران( با ارائه اسناد و مدارک)و نداشتن ملک می باشد.

بر اساس اعلام سید مهدی هدایت، آخرین وضعیت پروژه های مسکونی این طرح به شرح زیر است:
۲۸ درصد از واحدها تشکیل پرونده داده اند. ۲۹ درصد دیگر در مراحل طرح تفصیلی و بروکف هستند. ۵ درصد دستورات لازم برای نقشه کشی را دریافت کرده اند. ۵ درصد دیگر نیز، نقشه هایشان رسیده است.
از این میان، ۶ درصد تایید نقشه شده اند و ۶ درصد هم در مراحل وصول عوارض هستند. ۷ درصد در مراحل پیش نویس می باشند و ۱۴ درصد باقی مانده نیز مشمول صدور پروانه ساختمانی شده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است