مسکن استطاعت پذیر؛ طرحی برای ساخت مسکن ارزان قیمت در محله های جنوبی تهران

طرحی برای ساخت مسکن ارزان قیمت در محله های جنوبی تهران

مسکن استطاعت پذیر یکی از موضوعاتی است که مسئولین مدت هاست روی آن مانور می دهند و به عنوان یکی از اصلی ترین ایده های مسکن سازی در نظر می گیرند. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در روزهای گذشته، توضیحاتی در خصوص روند ساخت مسکن استطاعت پذیر و هدف شهرداری از ساخت این واحدهای مسکونی ارائه کرد.

به گزارش پرشین سازه ، سید مهدی هدایت در پاسخ به این سوال که هدف شهرداری از ساخت این واحدهای استطاعت پذیر در شهر تهران چیست، خاطرنشان ساخت که شهرداری در نظر دارد که خانه های مسکونی را در محله هایی بسازد که مردم توان خرید ملک در آنجا را دارند.

از آنجایی که قیمت مسکن در سال های گذشته چندین برابر شده، خرید مسکن در محله های شمالی تهران برای تمام خانواده های تهرانی ممکن نیست. به همین دلیل است که باید ساخت و ساز در نقاط جنوبی و محله ارزان تر تهران رونق بگیرد.
هدایت در ادامه تاکید کرد که با توجه به همین موضوع، تمرکز ساخت مسکن استطاعت پذیر در محله های جنوبی تهران است و افزود:

پروژه هایی که برای این طرح حمایتی مسکن سازی تعریف کرده ایم، اغلب در پهنه ی جنوب و مناطق ۱۵، ۱۶،۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ تهران است.

با توجه به ظرفیت بزرگی که در این مناطق وجود دارد، می توان پروژه های زیادی تعریف کرد. علاوه بر این، حمایت از نوسازی بافت فرسوده نیز می تواند ساخت و ساز در این محله ها را افزایش دهد. بر اساس آمارهای موجود، با نوسازی هر پلاک فرسوده، حداقل ۳ واحد نوساز ساخته خواهد شد که طبیعتا به افزایش واحدهای مسکونی می انجامد.

در شرایطی که کشور درگیر بحران کمبود مسکن است، چنین طرح هایی می توانند به شدت راهگشا باشند. علاوه بر این، ساخت و ساز در محله های جنوبی تهران، علاوه بر اینکه با قدرت خرید مردم سازگارتر است، باعث رونق یافتن این محلات می شود.
ساخت و ساز در بافت فرسوده و نقاط جنوبی تهران از هر لحاظ، به صرفه تر از ساخت شهرهای جدید است. چرا که این محلات نیازی به زیرساخت و سرانه شهری ندارند. بستر برای ساخت مسکن فراهم است و طرح هایی مثل مسکن استطاعت پذیر، می توانند از این بستر استفاده کنند.

رئیس سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد که با وجود امیدواری مسئولین به طرح مالیات بر خانه های خالی، بعید است که این طرح، اثر چندانی روی طبقات محروم و مستضعف جامعه بگذارد. گفته می شود که نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد خالی در تهران وجود دارد. اما واقعیت اینجاست که بیشتر این واحدهای خالی در نقاط شمالی تهران هستند. بنابراین حتی عرضه ی این واحدها به بازار خرید و فروش مسکن هم باعث نمی شود که اتفاق خاصی رخ دهد. چرا که اساساً طبقات محروم جامعه، قدرت خرید این واحدها را ندارند.

گروهی که شهرداری تهران به دنبال خانه دار کردن آنهاست، قدرت خرید بالایی ندارند و بدون کمک، قادر به خرید مسکن نیستند.
این مقام مسئول در ادامه به یکی از معضلات بزرگ سازندگان مسکن، یعنی طولانی شدن مدت زمان صدور پروانه ساختمانی اشاره کرد. بر اساس گفته های ایشان، بیشتر سازندگان به جای اینکه نگران هزینه های ساخت و ساز باشند، نگران طولانی شدن صدور مجوزهای ساختمانی خود هستند.

بخشی از قیمت تمام شده ی مسکن صرف عوارض، نظام مهندسی، پسماند، آتش نشانی و آموزش و پرورش می شود. اما هیچ یک از این موارد، مانع سازندگان برای ساخت و ساز نمی شود. بلکه اصلی ترین دلیل، بروکراسی های پیچیده و طولانی به هنگام دریافت مجوزهای ساختمانی است.

در صورتی که ساخت و ساز در پهنه ی جنوب تهران رونق بگیرد، سازندگان نیز راضی تر خواهند بود. چرا که در بافت های فرسوده، عوارض ساخت وجود ندارد و بر اساس مصوبه های موجود، پروانه ساختمانی باید در کمترین زمان ممکن صادر شود. همکاری شهرداری نیز در راستای این تحقق این هدف، مطلوب بوده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران خاطرنشان ساخت که برای رفع این مشکل، اقدامات زیادی انجام شده و حالا شرایط صدور پروانه ساختمانی بهتر شده است. اما هنوز تا نقطه ی ایده آل فاصله دارد.
وی توضیح داد که بخشی از استعلامات صدور پروانه ساختمانی از کنترل و اراده ی شهرداری خارج است. اما به هرحال در تلاش هستند که این موانع نیز برداشته شده و روند صدور مجوز، ساده تر و سریع تر شود.
با رونق یافتن ساخت مسکن استطاعت پذیر، می توان بخش مهمی از دغدغه های خانوار محروم و مستضعف را از بین برد.

دیدگاه ها غیرفعال است