انبوه خانه های خالی در منطقه ۱ تهران

انبوه خانه های خالی در منطقه 1 تهران

یکی از بزرگ ترین معضلات مسکن در پایتخت، وجود انبوهی از خانه های خالی در مناطق شمالی است. منطقه ۱ تهران پر از واحدهایی است که نه مستاجر دارند، نه به فروش می رسند و مشخصا برای سوداگری خریداری شده اند.

به گزارش پرشین سازه ، واحدهایی هم که برای اجاره به بازار عرضه شده اند، قیمت های کمرشکنی دارند که قشر بسیار بسیار محدودی از مردم توان پرداخت آن را دارند.

پرس و جو از مشاوران املاک منطقه ۱ تهران مشخص می کند که تعداد این خانه های خالی لوکس، روز به روز در حال افزایش است.

صرف نظر از بنگاه داران منطقه ۱، آگهی هایی که در پلتفرم های آنلاین مسکن منتشر می شود نیز همین موضوع را تایید می کند.

با توجه به تکرار مداوم این آگهی ها، مشخصاً مدت هاست که تقاضا برای اجاره واحدهای مسکونی لوکس کمتر شده و دیگر کمتر کسی به سراغ اجاره این واحدها می رود.

از گذشته تا به امروز، بازار اجاره نشینی در فصل پاییز دچار رکود می شد. حالا همین مسئله مزید بر علت شده و اجاره رفتن چنین واحدهایی را سخت تر کرده است.

اما مهم ترین دلیل چنین اتفاقی، کاهش قدرت مالی مردم برای اجاره این واحدهای لوکس است. واحدهای بزرگ متراژ و شیک منطقه ۱، مانند جواهری در موزه شده اند و هیچکس قدرت بهره وری از آن ها را ندارد.

حتی کسانی که در چنین خانه هایی ساکن بودند با فرا رسیدن موعد قرارداد خود ناچار به تخلیه شده اند. ساکنان این واحدها به مناطق جنوبی تر و خانه های کوچک تر نقل مکان کرده اند تا در هزینه های اجاره نشینی خود صرفه جویی کنند.

برخی از خانوارهایی که سال ها در منطقه ۱ ساکن بودند، حالا ناچار به کوچ شده اند و در مناطق میانی و حتی جنوبی پایتخت ساکن شده اند. این موضوع نشان می دهد که طبقه ی متوسط شهری که تا پیش از این قادر به اجاره واحدهای بزرگ تهران را داشت، حالا به قدری فقیر شده که ناچار به تخلیه ی واحد خود شده است.

پیش از این گفته می شد که اجاره نشینی یعنی خوش نشینی! اما سال هاست که این ضرب الامثل دیگر مصداق ندارد و اجاره نشینی مساوی است با صدها مشکل و دردسر!

با تخلیه ی واحدهای لوکس در منطقه ۱ تهران توسط مستاجران، حالا بیشتر این واحدها خالی مانده اند. حتی این احتمال می رود که به تدریج منطقه ۱ تهران تبدیل به منطقه ی ارواح شود که هیچ مستاجری در آن ساکن نیست و صرفا برای دلالی و سوداگری به کار بیاید.

بر اساس گزارش های موجود و فایل هایی که به بازار اجاره مسکن ارائه شده، میانگین کف اجاره بهای هر متر مربع مسکن در منطقه ۱، حدودا ۲۰ میلیون تومان رهن یا ۶۰۰ هزار تومان اجاره است. به این معنی که یک خانه ی ۵۰ متری در این منطقه( اگر پیدا شود) ۳۰ میلیون تومان اجاره خواهد داشت.

لازم به ذکر است واحدهایی که امکانات بیشتری دارند و لوکس به حساب می آیند و بیش از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارند، اجاره بهای بیشتری خواهند داشت. بنابراین مشخصا ارقام اجاره نشینی در این منطقه خیلی بالاست.

مثلا یک واحد ۲۰۴ متری در دربند با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان اجاره آگهی شده است. مبلغ ۲۰۰ میلیون اجاره در ماه، چیزی است که باورنکردنی به نظر می آید اما با جستجوی کوتاهی در بازار ملک منطقه ۱، متوجه خواهید شد چندان هم غیررایج نیست.

یک واحد دیگر در جماران که ۲۰۰ متر دارد با مبلغ ۴ میلیارد تومان رهن و ماهانه ۱۰۰ میلیون اجاره ارائه شده است. این مبلغ بیش از این که واقعی به نظر بیاید، ترسناک است و نشان می دهد که بازار اجاره به نقطه ی بحران رسیده است.

اگر به دنبال یک واحد با همین متراژ هستید که مالک، رهن کامل درخواست کند باید بودجه ای بیش از ۵ میلیارد تومان داشته باشید. یک واحد ۲۲۷ متری در زعفرانیه با مبلغ ۵ میلیارد تومان رهن کامل آگهی شده است.

یک واحد ۲۷۰ متری در الهیه نیز با مبلغ ۸ میلیارد تومان رهن کامل از سوی مالک ارائه شده است. نکته ی جالب توجه و در عین حال غم انگیز اینجاست که به احتمال خیلی زود، قیمت این ملک تا همین چند سال پیش ۸ میلیارد تومان بوده است. اما با رشد عجیب و غریب قیمت ها، حالا این مبلغ برای رهن آن درخواست شده است.

دیدگاه ها غیرفعال است