۷۲۹ هزار واحد لوکس مسکونی در تهران شناسایی شد

729 هزار واحد لوکس مسکونی در تهران شناسایی شد

تهران شهریست که علاوه بر کمبود مسکن و گرانی های سرسام آور در این بازار، خانه های خالی و لوکس فراوانی دارد. حالا سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده که ۷۲۹ هزار و ۷۰۲ واحد لوکس و گران قیمت مسکونی، شناسایی شده است.

به گزارش پرشین سازه ، اطلاعات مربوط به این واحدهای مسکونی ارسال شده و به زودی برگه مالیاتی برای آن ها صادر خواهد شد.

آمارهای مختلف نشان می دهد که در تهران کمبود مسکن وجود دارد. به همین دلیل بخش زیادی از ساکنان این شهر، ناچار شده اند که به شهرهای اقماری نقل مکان کنند. از سوی دیگر، افزایش بی سابقه ی قیمت ها، باعث شده که قدرت خرید مسکن توسط مردم و متقاضیان مصرف کننده، به شدت پایین بیاید.

وام مسکنی که از طرف دولت پرداخت می شود نیز صرفاً برای خرید چند متر خانه در تهران کفایت می کند.

در چنین شرایطی است که نزدیک به ۷۳۰ هزار واحد لوکس شناسایی شده است. بخش زیادی از این خانه های شیک در مناطق ۱ تا ۴ تهران واقع شده اند و برخی از آن ها، حتی خالی از سکنه هستند. در نتیجه مشخصا برای دلالی و سوداگری استفاده می شوند.

نکته ی جالب توجه اینجاست که خانه های لوکس، متعلق به قشر اندکی از جامعه است. در واقع هر یک از این افراد، دارای چند واحد لوکس مسکونی در تهران هستند. بنابراین اخذ مالیات از این خانه ها، می تواند اثرگذاری خوبی در وضعیت مسکن داشته باشد.

از سال ۹۹ که قانون مالیات بر خانه های لوکس و خالی تصویب شد، امسال اولین سالی است که به صورت جدی، اجرای این قانون پیگیری می شود.

بر اساس قانون بودجه ی سال ۱۴۰۲، دولت وظیفه دارد از تمام واحدهایی که قیمتشان بیش از ۲۰ میلیارد تومان است، مالیات دریافت کند.

البته این قانون ایرادات خاص خود را نیز دارد. مثلا برخی از این خانه ها، در اثر جهش قیمت مسکن، افزایش قیمت پیدا کرده اند. در واقع ساکنان این واحدها، بعضا از قشر ثروتمند و مرفه جامعه نیستند.

بر اساس اطلاعات و آمارهایی که در خصوص این واحدهای لوکس منتشر شده، بیشترین تعداد این خانه ها در پایتخت است. در مقام دوم، استان فارس قرار دارد که بیش از ۱۰۸ هزار واحد مسکونی لوکس در آن واقع شده است.

در جایگاه سوم نیز استان اصفهان با ۷۸ هزار و ۴۸۸ واحد مسکونی لوکس قرار گرفته است. استان مازندران نیز رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و بیش از ۴۸ هزار واحد مسکونی لوکس در آن واقع شده است.

البته لازم به ذکر است که بیشتر این واحدهای لوکس در استان مازندران، ویلاهای لوکسی هستند که متعلق به ثروتمندان نقاط مختلف کشور می باشند.

در فهرست استان های دارای واحدهای لوکس و شیک، کمترین واحدهای لوکس در استان لرستان واقع شده اند. به طور کلی در استان لرستان، تنها ۹۱۱ ملک گران قیمت موجود است.

درآمد مالیاتی از واحدهای لوکس

یکی از اصلی ترین اهداف دولت با وضع قانون مالیات بر خانه های لوکس، این بود که بتواند با درآمد حاصل از این مالیات، بتواند بازار مسکن را سر و سامان بدهد.

یکی از کارشناسان مسکن می گوید که چنین مالیاتی، نقش بازتنظیم را در بازار مسکن ایفاء می کند.

فرشید ایلاتی خاطرنشان ساخت که ورود این منابع مالی به بازار مسکن، می تواند منجر به ساماندهی و کنترل این بازار شود.

طرح مالیات بر خانه های لوکس و گران قیمت، در ابتدا به پیشنهاد وزارت اقتصاد در دستور کار قرار گرفت. بعد از آن، وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشاورزی نیز برای اجرای آن همکاری های لازم را داشتند.

حالا مالکان املاک گران قیمت باید نسبت به پرداخت مالیات های خود اقدام کنند.

چنین قانونی ممکن است برای برخی از شهرهای کشور، قانون درست و کاملی باشد. اما برخی از مالکان خانه های قدیمی در تهران، ناخواسته درگیر افزایش قیمت ملک های خود شده اند. در واقع، جهش قیمت مسکن باعث شده که املاک آن ها گران شود و عملا توان پرداخت چنین مالیات هایی را ندارند.

بیش از سه سال است که این قانون تصویب شده و بعد از کش و قوس های فراوان، بلاخره قرار است برگه های مالیاتی برای مودیان صادر شود. اما هنوز مشخص نیست که دولت برای رفع این نواقصی که در قانون مزبور وجود دارد، چه تمهیداتی به کار خواهد برد.

دیدگاه ها غیرفعال است