وام ۶۰۰ میلیونی برای نوسازی بافت فرسوده

وام 600 میلیونی برای نوسازی بافت فرسوده

دولت برای نوسازی بافت فرسوده و استفاده از پتانسیل عظیم این بافت برای مسکن سازی، اقدامات زیادی انجام داده است و حالا در جدیدترین خبرها شنیده می شود که دولت با پرداخت وام ۶۰۰ میلیونی به سازندگان این بافت، موافقت کرده است و به زودی، پرداخت این تسهیلات اجرایی خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، هیچ یک از بازارهای کشور مانند مسکن نیستند که اثرگذاری همه جانبه روی اقتصاد داشته باشند. سرمایه های عظیمی در این بخش جمع شده که با گردش آنها، رونق اقتصادی خوبی ایجاد می شود. علاوه بر این، ساخت و ساز مسکن می تواند منجر به گردش مالی در بیش از ۲۰۰ شغل به شکل مستقیم شود و عملاً معضل بیکاری را تا حد زیادی حل کند.

به همین دلیل است که دولت، تمرکز زیادی روی این بخش دارد و تصمیم گرفته که از تمام ظرفیت های موجود استفاده کند. بعد از تلاش های کارشناسان برای شناساندن پتانسیل های بافت فرسوده، حالا به نظر می رسد که دولت این قضیه را جدی گرفته و تسهیلات خوبی برای سازندگان مسکن در بافت مزبور در نظر گرفته است.

وام ۶۰۰ میلیونی بافت فرسوده برای سازندگان در نظر گرفته شده است تا بتوانند با استفاده از آن، روند نوسازی را تسریع ببخشند. بر اساس نظرات کارشناسان با تخریب یک پلاک فرسوده، می توان حداقل ۴ واحد مسکونی جدید ساخت. با توجه به اینکه طرح نهضت ملی مسکن با ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی کار خود را آغاز کرده، طبیعی است که تمرکز ویژه ای روی این بافت صورت بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، ضمن اعلام خبر وام ۶۰۰ میلیون تومانی به ظرفیت های بافت فرسوده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در این بافت زندگی می کنند و ساخت مسکن برای آنها، می تواند اقدام عظیمی باشد.
بر اساس گفته های محمد آئینی نزدیک به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ناپایدار در کل کشور موجود است. بنابراین این ۱۰ میلیون نفری که در این واحدها ساکن شده اند، در خطر می باشند و باید فکری به حال امنیت جانی آنها کرد.

خطراتی که جان این شهروندان را تهدید می کند باعث شده که دولت تسهیلات ویژه ای برای نوسازی بافت فرسوده در نظر بگیرد. مهم ترین نکته در روند بازسازی این پلاک های فرسوده، سرعت است. از آن جایی که بیشتر ساکنان این بافت از قدرت مالی کافی برای بازسازی منازل خود برخوردار نیستند، دولت دست به کار شده و با پرداخت وام ۶۰۰ میلیونی، تصمیم دارد که شرایط را برای ساخت و ساز مهیا سازد.

این تسهیلات نوسازی باعث می شود که حتی سازندگان نیز نسبت به حضور در این بافت، ترغیب شوند. علاوه بر وام مزبور، بسته تشویقی ۱۹ بندی نیز برای سازندگان در نظر گرفته شده که ساخت و ساز در بافت فرسوده را برایشان جذاب تر می کند.
این بسته های تشویقی در بیشتر شهرهای کشور اجرایی و منجر به افزایش ساخت و ساز در بافت فرسوده شده است. به همین دلیل انتظار می رود که با تخصیص وام ۶۰۰ میلیونی، استقبال از نوسازی بافت فرسوده در میان سازندگان بیشتر شود.
یکی از مهم ترین چالش هایی که در خصوص این بافت وجود دارد، عدم آگاهی دقیق ساکنان این بافت از بسته های تشویقی است. معاون وزیر راه و شهرسازی از حلقه های میانی درخواست کرد که از امکانات خود استفاده کرده و در راستای اطلاع رسانی به مردم گام بردارند.

محمد آئینی تاکید کرد که حلقه های میانی می توانند بر قراردادهای مشارکتی که میان سازندگان و مردم منعقد می شود، نظارت داشته باشند. به این ترتیب اطمینان حاصل می شود که حقوق مالکان در این قراردادها حفظ خواهد شد.
این مقام مسئول در انتهای سخنان خود تصریح کرد که استفاده از حلقه های میانی بر عهده شهرداری هاست. بیشتر حلقه های میانی با شهرداری ها، تعامل خوبی دارند و می توان روی ارتباط خوب آن ها حساب کرد. علاوه بر این، محله های مزبور چندان وسیع نیستند و شهرداری ها می توانند از نیروهای خود برای تشکیل این حلقه ها در محله های هدف استفاده کند.

واقعیت اینجاست که تمام نهادها و ارگان ها باید دست به دست هم بدهند تا موضوع نوسازی بافت فرسوده با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند. جان میلیون ها نفر ساکن این بافت در خطر است. علاوه بر این نباید از پتانسیل های مسکن سازی موجود در این بافت به سادگی عبور کرد.
با رونق گرفتن ساخت و ساز در این محلات، اقتصاد مسکن به حرکت درآمده و رونق زیادی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است