وام جعاله دیگر جوابگوی تعمیرات مسکن نیست

وام جعاله دیگر جوابگوی تعمیرات مسکن نیست

با توجه به گرانی های مصالح ساختمانی، روند بازسازی آپارتمان های قدیمی نیز بسیار هزینه بر شده است. به نحوی که در سال جاری با تورم ۵۰ درصدی در هزینه های بازسازی مواجه بودیم که در ۱۱ سال اخیر بی سابقه بوده و رکورد بیشترین تورم از سال ۹۱ را شکسته است.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از کسانی که پیش از این، ملک های قدیمی خود را به احسن تبدیل می کردند، به دلیل تورم قیمت ها ناچار شده اند که در ملک خود باقی مانده و در عوض جا به جایی، به بازسازی و تعمیرات مسکن روی بیاورند.

بخش زیادی از این مالکان روی وام تعمیرات مسکن حساب ویژه ای باز کرده اند اما واقعیت اینجاست که این وام نیز مدت هاست بی اثر شده و به دلیل گرانی مصالح ساختمانی، کارکرد خود را از دست داده است.

هزینه بازسازی در تهران

بررسی های میدانی نشان می دهد که هزینه های بازسازی با رشد بسیار زیادی در سال جاری مواجه شده است.
در حال حاضر گفته می شود که برای بازسازی یک واحد ۷۵ متری، هزینه ای معادل ۲۵۰ میلیون تومان نیاز است.

این در حالتی است که از مصالح معمولی و تجهیزاتی با کیفیت متوسط استفاده شود. این هزینه ها صرف نقاشی ساختمان، بازسازی سرویس بهداشتی، نصب و تعویض کفپوش، تعویض کابینت ها، تعویض درب های ساختمانی، تعویض پنجره های معمولی با دوجداره و..می شود.
به عبارت دیگر، هزینه تعمیرات هر یک از موارد بالا به ازای هر متر مربع، چهار میلیون تومان می شود. در نتیجه، هزینه های بازسازی از ۱۱۰ میلیون تا ۴۰۰ میلیون تومان می شود.
دقت داشته باشید که هزینه های ذکر شده برای اقلام بالاست و اگر واحد مسکونی نیازمند تعمیرات بیشتری باشد یا مالک از تجهیزات باکیفیت تری استفاده کند، ممکن است هزینه های تعمیرات بالاتر برود.

واقعیت اینجاست که هزینه های تعمیرات مسکن در سال ۱۴۰۱، به طور کلی ۱۷۰ میلیون بود. حالا که این مبلغ با رشد ۸۰ میلیونی مواجه شده است، خیلی از مالکان از عهده تعمیرات مسکن قدیمی خود نیز برنمی آیند.
بررسی آمارهای دو سال گذشته نشان می دهد که هزینه های بازسازی معمولی در سال جاری نسبت به سال قبل، با رشد ۴۷ درصدی مواجه شده است.

بررسی هزینه ها نشان می دهد که مثلا رنگ آمیزی یک واحد ۸۵ متری ۱۰ سال ساخت در منطقه ۲ تهران، نزدیک به ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد. قیمت یک درب ضدسرقت نیز نزدیک به ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان است. در صورت نیاز به تعویض درب های داخلی، هزینه های کلی این مسئله نزدیک به ۲۰ میلیون تومان می شود.

به این ترتیب فقط نقاشی و تعویض درب های یک ملک ۸۵ متری، ۵۰ میلیون تومان می شود که طبیعتا خیلی از مالکان از عهده ی پرداخت آن برنمی آیند.

آمارهای مربوط به تورم تعمیرات

آمارهای رسمی نشان می دهد که تورم تعمیرات در شهر تهران بسیار بالا رفته است. آخرین آمارهایی که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده، نشان می دهد که در دی ماه سال جاری، هزینه های بازسازی نزدیک به ۵۰ درصد بیشتر شده است.
قیمت مسکن که بالا رفت، بخش زیادی از متقاضیان مسکن از بازار خارج شدند چرا که دیگر، قدرت خریدی برایشان باقی نماند. رشد قیمت ها تداوم بیشتری پیدا کرد و به بازار مصالح ساختمانی نیز سرایت کرد. حالا، تعمیرات مسکن نیز از دسترس مالکان خارج شده و بسیاری از خانواده های متوسط و متوسط رو به پایین، از عهده ی هزینه های تعمیرات برنمی آیند.

بنابراین نه تنها قدرت خرید مسکن از دست رفت، بلکه توان مالی تعمیرات مسکن نیز برای قشر عظیمی از مردم از بین رفت. پیش از اینکه جهش تاریخی قیمت ها در بازار مسکن رخ دهد، خیلی از مالکانی که توان مالی برای تبدیل ملک خود به احسن را نداشتند، از وام تعمیرات استفاده می کردند و ملک خود را بازسازی می نمودند.
اما حالا این فرصت نیز از دست رفته است. با وام ۱۶۰ میلیون تومانی جعاله، نمی توان تعمیرات مسکن را به خوبی انجام داد. گفتیم که هزینه ها به ۲۵۰ میلیون تومان، در پایین ترین حالت ممکن رسیده است.

برای تعمیر خانه های بزرگ تر از ۷۵ متر، این مبلغ به هیچ وجه کفایت نمی کند. در نهایت بخش زیادی از مالکان، ناچارند در خانه های قدیمی خود باقی بمانند و با مشکلات زندگی در چنین واحدهایی، دست و پنجه نرم کنند.
بنابراین می توان اعلام کرد که سه شاخص افزایش تورم، بالا رفتن هزینه های تعمیرات و بی اثر شدن وام جعاله، در کاهش تعمیرات مسکن و قدرت مالی مالکان اثرگذار بوده است.

دیدگاه ها غیرفعال است