نوسازی ده ونک با ساخت ۹۰۰ واحد مسکونی

نوسازی ده ونک با ساخت 900 واحد مسکونی

ده ونک یکی از محله های پرچالش تهران است که بخش زیادی از زمین ها و واحدهای آن در اختیار متصرفان است. حالا گفته می شود که در ۳.۵ هکتار از زمین های این محله، قرار است ۹۰۰ واحد مسکونی ساخته شود. از این میان، ۲۷۰ واحد سهم متصرفان خواهد بود.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس سازمان نوسازی شهرداری تهران ضمن اعلام این موضوع، خاطرنشان کرد که این اقدام شهرداری برای رفع مشکلات ده ونک است.

سید مهدی هدایت اعلام کرد که بر اساس حکم ۷۳ قانون برنامه چهارم شهرداری، به موضوع ده ونک ورود کرده اند. کل مساحت این محله، ۵۸ هکتار است که از این میان، مشکلات ۱۷ هکتار حل شده است. مشکلات این ۱۷ هکتار با ابلاغ طرح موضعی ده ونک برطرف شد! ۱۰ پروانه ساختمانی صادر شده و برای ۲۰ پروانه ی دیگر نیز اقدامات لازم انجام خواهد شد.

در حال حاضر، بخشی از مساحت ده ونک که درگیر مسائل ثبتی است، اصلی ترین چالش سازمان می باشد.
بر اساس گفته های سید مهدی هدایت، یک کارگروه ثبتی ایجاد شده تا مشکلات سندی مردم را حل کند. در صورتی که موضوع سند این ۱۷ هکتار حل و فصل شود، مشکل دیگری برای نوسازی این بافت باقی نمی ماند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران تصریح کرد:

۸۰ درصد از متصرفانی که در محدوده ده ونک هستند، در ۳.۵ هکتار از شهرداری ساکن شده اند. ۲.۵ هکتار دیگر نیز به بنیاد مستضعفان تعلق دارد. دفتر توسعه گری سازمان نوسازی قرار است تا ۲۰ روز آینده در محله ی ده ونک مستقر شود.

وی اعلام کرد که با توجه به توجیه اقتصادی بسیار بالای محله ده ونک، ۱۷ شرکت بزرگ اعلام آمادگی کرده اند که در مباحث توسعه گری این محله همکاری داشته باشند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که در هفته ی آینده، وضعیت فراخوان ها مشخص می شود. ۲۷۰ واحدی که قرار است سهم متصرفان ده ونک شود، بر اساس یک لایحه به آنها تحویل داده می شود. این لایحه به شورای شهر ارسال خواهد شد.
وی تاکید کرد که در هر مسکنی که مازاد سهم شهرداری می شود، برای بهسازی معابر و خدمات استفاده می شود. به عبارت دیگر، سهم هر یک از متصرفان، یک واحد مسکونی خواهد بود و آنچه که باقی می ماند، به خدمات شهری تعلق می گیرد.

البته مدل توسعه گری نیز در دستور کار قرار گرفته است. به عبارت دیگر، بخشی از واحدها سهم مردم و بخش دیگر سهم بنیاد یا شهرداری خواهد شد.
هدایت اعلام کرد که با بنیاد مستضعفان در حال مذاکره هستند تا چنین روشی در ۲.۵ هکتار متعلق به آنها نیز در پیش گرفته شود.
وی همچنین به بودجه ای که برای حل مشکلات ده ونک در نظر گرفته اند نیز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که در ردیفه بودجه ای، ۵۰ میلیارد را به این محله اختصاص داده اند. البته در تبصره های مربوط به این محله، ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز در نظر گرفته شده!

با این مبلغ می توان تمام نیازهای مردم ده ونک را برطرف کرد. در صورتی که شورای شهر، این بودجه را تصویب کند، در سال آینده شاهد کلنگ زنی این خدمات خواهیم بود.
سید مهدی هدایت ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، اتفاقات مثبت زیادی برای ده ونک رخ خواهد داد. همچنین بنیاد مستضعفان نیز قبول کرده که با نگاه حمایتی، زمین های مزبور را در اختیار متصرفان قرار دهد و آنها نیز می توانند تا ۵ طبقه بسازند.
یکی دیگر از نکاتی که در ده ونک باید مورد توجه قرار بگیرد، موضوع مالکان خصوصی است. این مالکان زمین های چند هکتاری در ده ونک داشته اند و در آنها، دست به ساخت و ساز زده اند.

لازم است که شهرداری این مستغلات را تحت تملک خود درآورده و قبل از اینکه بودجه سال ۱۴۰۳ تمام شود، آنها را به مردم واگذار نماید.
شهرداری می تواند از دستگاه های دولتی مربوطه مجوز بگیرد و در اختیار مردم بگذارد تا به این شکل، بخشی از مشکل مردم حل شود.
یکی دیگر از مشکلات مربوط به این محله، بحث دیگری با راه آهن است. شهرداری می تواند از سوی مردم این محله با راه آهن گفتگو و رایزنی داشته باشد تا مشکلات مربوط به آنها، هرچه سریع تر حل و فصل شود.

دیدگاه ها غیرفعال است