وام مسکن بی فایده؛ چرا مردم وام نمی گیرند؟

وام مسکن بی فایده؛ چرا مردم وام نمی گیرند؟

بانک وام مسکن می دهد و مردم نمی گیرند! این موضوع تبدیل به یک چالش بزرگ شده اما به جای گشتن به دنبال پاسخ این سوال در میان مردم، بهتر است به مبلغ وام و شرایط آن نگاه کرد. واقعیت اینجاست که مبلغ وام مسکن مشکل مردم را حل نمی کند و به همین دلیل، به سراغ اخذ آن نمی روند. علاوه بر این، اقساط بسیار سنگین این وام ها، بسیاری از متقاضیان مسکن را می ترساند و ترجیح می دهند به سراغ دریافت آن نروند.

به گزارش پرشین سازه ، وضعیت بازار مسکن فقط برای متقاضیان سخت و پرچالش نشده! بلکه بسیاری از سازندگان نیز به دردسر افتاده اند.

رسم است که در انتهای هرسال، برخی از سازندگان برای تامین مالی پروژه های بعدی خود، واحدهای خود را با قیمت مناسب ارائه می کنند. اما به نظر می آید در سال جاری با کاهش قیمت تمام واحدهای مسکونی مواجه بوده ایم.
داوود بیگی نژاد، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که تا پایان آذرماه امسال، کمترین تورم سالانه مربوط به واحدهای منطقه ۱ بوده است.
تورم سالیانه منطقه ۱، ۳۳ درصد بوده است. این در حالیست که از ابتدای سال تا آذرماه، میانگین رشد قیمت ها در مناطق ۲۲ گانه تهران، ۵۰ درصد بوده است.

بیشترین تورم مربوط به منطقه ۱۶ بوده که رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده است. سال گذشته قیمت هر متر مربع مسکن از واحدهای مسکونی این منطقه، ۲۶ میلیون تومان بود و حالا به ۴۵ میلیون رسیده است.
بیگی نژاد اعلام کرد که رشد سالیانه مناطق مرکزی و رو به پایین تهران بیشتر بوده و قیمت مسکن در این مناطق افزایش بیشتری داشته است.

وی خاطرنشان ساخت:

اصلی ترین دلیل رشد قیمت ها در مناطق جنوبی و مرکزی، این است که واحدهای کوچک متراژ بیشتری در این مناطق پیدا می شود. در واقع، از آنجایی که بودجه متقاضیان مسکن به خرید خانه های بزرگ نمی رسد، ناچارند به سراغ واحدهای کوچک متراژ جنوب شهر بروند.

بعد از منطقه ۱۶، بیشترین رشد قیمت مسکن مربوط به مناطق ۱۱ و ۱۲ است.
از لحاظ رونق معلاملات نیز می توان همچنان منطقه ۵ تهران را پیشتاز دانست. بعد از آن، بیشترین معاملات در مناطق ۲، ۱۰ و ۴ انجام شده است.

چرا تسهیلات مسکن بی فایده است؟!

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران می گوید که پرداخت تسهیلات بانکی به سختی انجام می شود چرا که بانک ها حاضر به پرداخت ۲۰ درصد سهم تسهیلات خود به بخش مسکن نیستند. از همین رو، می توان اعلام کرد که منافع بانک ها همسو با اهداف دولت در بخش مسکن نیست.

بیگی نژاد دوباره سیاست اصلی دولت را یادآور شد و خاطرنشان ساخت که سیستم بانکی نیز باید به وظایف خود در قبال سیاست مسکن سازی عمل کند اما میبینیم که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نمی دهد.
یکی از روش های پرداخت وام مسکن، خرید اوراق حق تقدم است اما به نظر می آید که چنین وام هایی اصلا پاسخگوی نیاز مردم نیست.
بیگی نژاد اعلام کرد که کل مبلغی که به عنوان وام مسکن پرداخت می شود، با احتساب وام تجهیز ۲۵۰ میلیونی، کلاً ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می شود که اصلا برای خرید نقلی ترین خانه های تهران نیز کفایت نمی کند. در نتیجه طبیعی است که وام مزبور مورد استقبال متقاضیان مسکن قرار نمی گیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که افزایش قیمت مسکن نباید به این توهم منجر شود که معاملات هم بیشتر شده! تعداد معاملات مسکن در آذرماه نسبت به ماه پیشین با کاهش ۱۱ درصدی رو به رو بوده است.
بیگی نژاد تصریح کرد که بیشتر اوراق مسکن خریداری شده برای وام جعاله و تجهیز به کار می روند و کمتر کسی می تواند از آن جهت خرید خانه استفاده کند.

این مقام مسئول در اتحادیه مشاوران املاک تهران به پیشبینی بازار در ۲ ماه آخر سال پرداخت و اعلام کرد که شب عید املاکی ها از دی ماه شروع می شود. با توجه به وضعیت این روزهای بازار، نمی توان انتظار داشت که در بهمن و اسفند، اتفاق خاصی برای بازار ملک رخ دهد.
کسانی که مایل به خرید ملک هستند، باید دو سه ماه قبل از پایان سال دست به کار شده و خرید مسکن را انجام دهند. برای خرید یک ملک باید حداقل ۴۵ روز زمان گذاشت. به همین دلیل از همین روزها باید خرید ملک انجام شود که با روزهای پایانی سال تداخل نداشته باشند.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که سابقه ی بازار مسکن در روزهای کنونی باعث می شود که انتظار افزایش خرید و فروش را نداشته باشیم.
البته بر اساس گفته های ایشان، احتمالا سازندگان مسکونی به رسم هر ساله، برخی از واحدهای خود را با قیمت مناسب بفروشند تا بودجه ی لازم برای شروع پروژه های جدید خود را به دست آورند. چنین اقدامی شاید بتواند منجر به تکان خوردن بازار ملک و مستغلات شود.

دیدگاه ها غیرفعال است