رشد منفی قیمت مسکن در آذرماه!

رشد منفی قیمت مسکن در آذرماه!

روند کاهش قیمت مسکن همچنان ادامه دارد. آمارها نشان می دهد که قیمت مسکن در آذرماه نسبت به آبان، مشمول کاهش ۲.۲ درصدی شده است.

به گزارش پرشین سازه ، رکود شدید بازار معاملات مسکن، نوید چنین موضوعی را می داد. اما نکته ی جالب توجه اینجاست که در آذرماه، کمترین رشد ماهانه در میان بازارهای مالی متعلق به بازار مسکن بوده است.

بازدهی بازار معاملات مسکن در آذر امسال، ۹ درصد بوده است. بازار سکه نیز بازدهی ۱ درصدی داشته و بازدهی دلار نیز ۱- درصد بوده است.
کاهش ۲.۲ درصدی نشان می دهد که بازدهی بازار مسکن از تمام بازارهای مالی کمتر بوده است. البته نباید فراموش کرد که رشد سالانه قیمت مسکن در آذرماه ۵۴ درصد بوده است.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، ۳۵۵۰ فقره معامله مسکن در شهر تهران ثبت شده که در قیاس با ماه قبل، ۱.۲ درصد کمتر بوده است.

بر اساس تحقیقات میدانی، بیشتر خریداران مسکن در حال حاضر در بازار حضور ندارند و منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند.

بیش از پنج ماه است که بازار مسکن ثبات داشته و همین موضوع خیلی از متقاضیان را امیدوار کرده که شاهد کاهش بیشتر قیمت ها باشند. این انتظار چندان هم عجیب و غیرمنطقی نیست. به خصوص حالا که به نظر می رسد خریدهای سرمایه ای در بازار مسکن کاهش پیدا کرده!
علاوه بر انتظارات کاهشی، نباید فراموش کرد که اساساً قدرت خرید متقاضیان پایین آمده و همین موضوع باعث شده که دست بالای بازار در اختیار سمت تقاضا باشد.

به نظر می آید که بعد از مدت ها هیجان در بازار مسکن، حالا میزان این هیجانات فروکش کرده و تنها کسانی که در بازار باقی مانده اند، کسانی هستند که می خواهند ملک خود را به احسن تبدیل کنند یا به دنبال خرید سرمایه ای طولانی مدت می باشند.
در روزهایی که بازار مسکن عادی باشد، تعداد معاملات مسکن تهران تقریبا ۱۰ هزار فقره است. مواقعی که بازار مسکن در اوج رونق خود باشد، تعداد این معاملات در ماه به ۲۰ هزار فقره هم می رسد. بنابراین می توان به سادگی نتیجه گرفت که بازار مسکن، به هیچ وجه روزهای خوشی را سپری نمی کند و رکود زیادی بر این بازار حاکم است.

بررسی قیمت مسکن از ابتدای سال ۱۴۰۲

درست است که در ماه پیشین، کمترین میزان بازدهی به بازار مسکن تعلق داشت اما بررسی کارنامه ی ۹ ماهه مسکن نشان می دهد که میزان بازدهی این بازار، همچنان بسیار بالاست و در صدر تمام بازارهای مالی قرار دارد.

قیمت مسکن در بهار امسال به قدری رشد کرد که رتبه ی اول بازدهی در میان بازارهای مالی را به خود اختصاص داد. در طی ۹ ماهی که از آغاز سال ۱۴۰۲ می گذرد، متوسط قیمت مسکن ۱۳.۴ درصد رشد داشته است. رتبه ی دوم بالاترین بازدهی به بازار معاملات سهام با ۱۲.۷ درصد برمی گردد.
کاهش قیمت مسکن از تابستان امسال آغاز شد و همچنان ادامه دار است. به نحوی که حالا به کمترین میزان بازدهی ماهانه رسیده است.

قیمت مسکن در شمال پایتخت ریزش کرده است

بررسی گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که رشد منفی مسکن در ۱۴ منطقه از تهران وجود داشته است. بیشترین میزان رشد منفی هم متعلق به ۸ منطقه ی اول تهران بوده است.
در این میان، ۵ منطقه از نواحی جنوب پایتخت نیز دچار کاهش قیمت شده است! بیشترین بازدهی منفی ماهانه مربوط به منطقه ۲۲ تهران بوده است. قیمت مسکن در این منطقه نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۲.۲ درصدی رو به رو بوده است.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که سرمایه گذاران ملکی، دیگر تمایلی به سرمایه گذاری در نواحی شمال پایتخت ندارند. چرا که قدرت خرید متقاضیان کاهش پیدا کرده و طبیعتا به سمت نواحی جنوبی تهران رفته اند.
همین دلایل باعث شده که قیمت مسکن در این مناطق کاهش پیدا کند. علاوه بر این، خروج سرمایه گذاران کوتاه مدت از این منطقه، مزید بر علت شده و منجر به کاهش بیشتر قیمت ها شده است.

علاوه بر این، تعداد معاملات مسکن در آذرماه نیز نسبت به ماه قبل، کمتر شده است. بیشترین کاهش معاملات نیز در منطقه ۶ تهران بوده است.
بر اساس گزارش های رسمی، کاهش میزان معاملات در نقاط مختلف تهران از منفی ۳۸ تا منفی ۸۰ درصد بوده است.
به نظر می آید که بیشتر خریداران مسکن منتظرند که تکلیف قیمت ها مشخص شود تا در زمان مناسب، وارد این بازار شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است