قیمت تمام شده ی مسکن حمایتی

قیمت تمام شده ی مسکن حمایتی

یکی از اصلی ترین معضلات مسکن سازی حمایتی، قیمت تمام شده ی مسکن است. حالا رئیس بنیاد مسکن می گوید که قیمت تمام شده ی واحدهایی که ساخته می شوند، همان قیمت ساختشان است. وی تاکید کرد که در تلاش برای کاهش بیشتر قیمت مصالح ساختمانی هستند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس بنیاد مسکن می گوید که در قالب پروژه های نهضت ملی مسکن، مسکن روستایی نیز با قدرت پیش می رود. عملیات اجرایی ۳۷۱ هزار واحد مسکونی روستایی آغاز شده و از این تعداد واحد، ساخت ۱۹۲ هزار واحد مسکونی به پایان رسیده است.
این مسئله نشان می دهد که مسکن روستایی، روند خوبی را طی کرده و بخش زیادی از آن، تکمیل شده است.

غلامرضا صالحی، رئیس بنیاد مسکن اعلام کرد که الباقی واحدهای روستایی نیز تا خرداد ماه سال ۱۴۰۳ به پایان می رسد.
یکی دیگر از حوزه های فعالیت بنیاد مسکن، ساخت مسکن شهری است. صالحی اعلام کرد که ساخت ۲۰۵ هزار واحد در شهرهای مختلف شروع شده است.
از این میان، ۳۵ هزار واحد مسکونی موفق به دریافت تسهیلات مسکن نشده اند. از بنیاد مسکن نیز به عنوان ناظر نظام فنی روستایی استفاده شده و ساخت این واحدها نیز پایان رسیده است.

به طور کلی و بر اساس گفته های رئیس بنیاد مسکن، ساخت ۶۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی به عهده ی این نهاد گذاشته شده و روند ساختشان آغاز شده است.

صالحی خاطرنشان ساخت:

بیشتر این واحدهای در حال ساخت، مربوط به واحدهای روستایی است. ۱۲ هزار واحد مسکونی نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن به پایان رسیده و روند ساختشان تکمیل شده است.

به نظر می رسد که بخش زیادی از پروژه های مسکن سازی بنیاد مسکن، به مراحل پایانی خود نزدیک شده اند. مثلا برخی از پروژه های این بنیاد در بعضی از استان ها، پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی داشته و تا پایان امسال، بخش قابل توجهی از آن ها افتتاح می شود.

غلامرضا صالحی اعلام کرد که بخش زیادی از نگرانی های متقاضیان مسکن به موضوع قیمت تمام شده ی مسکن برمی گردد.

وی تاکید کرد که قیمت تمام شده، همان هزینه ای است که برای ساخت صرف شده است. از آن جایی که بنیاد مسکن، سازنده ی بخشی از این واحدهای مسکونی است، می توان تامین مصالح ساختمانی را با هزینه های کمتری انجام داد. در واقع بنیاد مسکن تلاش می کند که قیمت مصالح را پایین تر بیاورد.

این موضوع با توجه به خرید عمده ی مصالح ساختمانی، امکان پذیر است. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، در نهایت به نفع مردم خواهد بود. چرا که قیمت تمام شده را کاهش می دهد.

قیمت تمام شده ی مسکن حمایتی

مسکن حمایتی قرار بود ارزان باشد. در واقع هدف از ساخت این واحدها، این بود که اقشار نیازمند و کم درآمد، بتوانند به ارزان ترین شکل ممکن، صاحب خانه شوند.
اما می بینیم که علاوه بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دیگر نهاده های ساختمانی نیز گران تر شد است. از دستمزد نیروهای انسانی گرفته تا مجوزهای لازم!

در این میان، قرار بود تسهیلات ارزان قیمت در اختیار متقاضیان قرار بگیرد. اما نرخ سود ۱۸ درصدی وام مسکن، اصلا قابل پذیرش نیست. بر اساس نرخ فعلی وام مسکن و سود آن، متقاضیان مسکن باید ماهانه نزدیک به ۱۸ میلیون تومان، اقساط پرداخت کنند. این در حالیست که حداقل دستمزد کارگران، نزدیک به ۸ میلیون است.
بنابراین طبیعتا چنین وامی از سوی کارگران و طبقات محروم جامعه، مورد استقبال قرار نمی گیرد.

علاوه بر این نباید فراموش کرد که اساسا چنین وامی به سادگی پرداخت نمی شود و بانک های عامل، همکاری چندان مناسبی برای پرداخت این تسهیلات ندارند. در واقع، به جز بانک مسکن، بسیاری از بانک های عامل نتوانستند به سطح تعهدات خود در قبال طرح نهضت ملی مسکن برسند.

با تمام این مسائل، می توان گفت که تلاش های دولت و نهادهای مرتبط مثل بنیاد مسکن برای کاهش قیمت تمام شده، بی تاثیر بوده است. در حال حاضر، هزینه ی ساخت هر متر مربع مسکن در تهران، بیش از ۱۷ میلیون تومان است.
برخی از سازندگان و انبوه سازان، این قیمت را هم قبول ندارند و اعلام می کنند که قیمت تمام شده، خیلی بالاتر از این اعداد و ارقام می شود.
سوال اینجاست که با وضعیت کنونی قیمت ها و روند کُند مسکن سازی، هزینه ی تمام شده ی مسکن دولتی چقدر خواهد بود و آیا متقاضیان از عهده ی پرداخت این مبلغ برمی آیند؟!

دیدگاه ها غیرفعال است