کنترل نقدینگی در بازار مسکن، دائمی نیست!

کنترل نقدینگی در بازار مسکن

نقدینگی در طی چند ماه گذشته تا حدی کنترل شده و به همین دلیل، بازارها در رکود کامل به سر می برند. هیچ اتفاق بزرگی در بازارهای مختلف رخ نداده و بازار مسکن نیز به همین روال پیش می رود. اما سوال اینجاست که وضعیت رکود و عدم رونق بازار مسکن، تا چه موقع ادامه پیدا می کند؟

به گزارش پرشین سازه ، بسیاری از کارشناسان می گویند که اگر امروز شاهد کشیده شدن ترمز قیمت ها در بازار مسکن بوده ایم، به خاطر سیاست های انقباضی است. اما این سیاست ها در پایان سال چندان جوابگو نیست چرا که بلاخره کسری بودجه در پایان سال، طبیعی است. به این ترتیب دولت دیگر توان کنترل نقدینگی را نخواهد داشت و قطعا، افزایش قیمت رخ می دهد.

البته برخی دیگر از کارشناسان می گویند که بازار مسکن به دوره ی رکود وارد شده و بعید است که تا پایان سال، تغییر قیمت خاصی داشته باشد.

فرمول های قدیمی جواب می دهند؟

یکی از اعضای هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران اعلام کرد که دولت برای کنترل قیمت مسکن، نقدینگی را کنترل کرد. چهار ماه است که بازار مسکن دچار خواب شده و اتفاقی در آن رخ نمی دهد.

حسن محتشم به دولت قبل اشاره کرد که همین سیاست را در پیش گرفته بود. هر زمانی که قیمت ارز بالا می رفت، دولت از طریق بانک ها، نقدینگی را کنترل می کرد و اجازه ی وقوع معاملات ملکی را نمی داد.

محتشم اعلام کرد که در شرایط رکود، فروشندگان بیشتر از خریداران هستند. به همین دلیل است که قیمت ها برمی گردند و همین امر، باعث می شود که مسئولان خبر از ارزانی مسکن بدهند.

اما اصل کار اینجاست که میزان تولید مسکن با نقدینگی افزایش پیدا نکرده! بنابراین ارزانی مسکن بی معناست. در صورتی که نقدینگی توسط دولت کنترل نشود، دوباره قیمت ها برمی گردد و گرانی رخ می دهد.

این کارشناس مسکن گفت:

سال ۹۱ تا ۹۶ را به خاطر می آورید که بازار مسکن در رکود کامل بود و نقدینگی با فشار زیاد، کنترل می شد؟ اما زمانی که فنر قیمت رها شد، در سه مقطع شاهد افزایش قیمت بودیم. دلار از ۴ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان رسید. قیمت مسکن هم به تبع، ۱۲ برابر شد. فرمول حبس نقدینگی در تمام دولت ها تکرار شده و به نظر می آید که راه دیگری برای کنترل تورم ندارند.

در این میان، به رفتار متقاضیان مسکن هم نقدهای زیادی وارد است. متاسفانه هر زمانی که قیمت ها پایین باشد، خرید صورت نمی گیرد. اما زمانی که قیمت یک چیز بالا می رود، همه ی مردم به بازار هجوم می آورند.

این عضو هیئت مدیره انبوه سازان استان تهران اعلام کرد که در زمان رکود و ارزانی، مردم منتظر می مانند که تکلیف قیمت ها مشخص شود و قیمت ها به کف برسد.

یکی از اصلی ترین مشکلات کنترل دستوری قیمت ها، این است که آسیب های اقتصادی و شغلی زیادی وارد می کند. عده ای بیکار می شوند و بانک ها هم توان بازپرداخت سود را نخواهند داشت.

اما زمانی که دولت از کنترل نقدینگی دست برمی دارند، ناگهان فنر قیمت ها رها می شود. چرا که نقدینگی کنترل شده به مدت یک سال، ناگهان به بازار سرازیر می شود.

کاری که دولت باید انجام دهد، سرازیر کردن نقدینگی به بازارهای تولیدی است. باید از سازندگان و سرمایه گذاران حمایت شود و امتیازاتی برایشان قائل شد تا به جای دلالی و سوداگری، به سمت بازار تولید بروند.

سیاست های حبس نقدینگی دوام زیادی ندارد و احتمالا تا آخر سال، دوباره شاهد جهش قیمت ها خواهیم بود.

بازار تولید مسکن در رکود ۴ ماهه!

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران نیز می گوید که بازار مسکن سازی در یک رکود چهار ماهه فرورفته است. رونق و رکود ممکن در سال دو بار رخ دهد. حالا بیش از چهار ماه است که بازار مسکن سازی و صدور پروانه ساخت دچار رکود بوده است. به نظر می آید که تا پایان سال این رکود ادامه داشته باشد.

ایرج رهبر می گوید که وضعیت بازار مسکن در تمام مقاطع زمانی، سینوسی بوده است. بالا و پایین بازار مسکن به قدرت خرید مردم بستگی دارد. هیچوقت شرایط قدرت خرید مردم ثابت نبوده و حالا هم چنین شرایطی بر بازار حاکم است.

حالا که قدرت خرید مردم تا به این حد پایین آمده، طبیعیست که میزان ساخت و ساز نیز کاهش پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است