رکود مسکن؛ معیشت مشاوران املاک در خطر

رکود مسکن؛ معیشت مشاوران املاک در خطر

رکود بازار مسکن باعث شده که معیشت بیش از چند صد هزار نفر از مشاوران املاک به خطر بیفتد. به همین دلیل، امروزه شاهد پدیده های عجیبی در بازار معاملات مسکن هستیم. در واقع مشاوران املاک برای رونق بازار مسکن ناچار شده اند که راهکارهای مختلفی در پیش بگیرند.

به گزارش پرشین سازه ، حالا که بهای هر متر مربع مسکن در تهران به ۷۶ میلیون تومان رسیده است، رکود بازار معاملات مسکن شدیدتر خواهد شد. خیلی از سرمایه گذاران و متقاضیان مسکن منتظر افت بیشتر قیمت ها هستند و همین موضوع، رکود را افزایش می دهد.

در واقع، بررسی های انجام شده نشان می دهد که خیلی از متقاضیان مسکن، ریسک خرید در این روزها را به جان نمی خرند. چرا که اصلا مشخص نیست سرنوشت مسکن در آینده چه خواهد شد. برخی از کارشناسان می گویند که تا پایان امسال، قیمت ها ثابت است و با یک محرک، فنر قیمت ها در می رود. برخی دیگر می گویند که رکود همچنان ادامه دار است و تشدید خواهد شد.
در این فضای دوگانه، بیشتر سرمایه گذاران ترجیح می دهند که صبر پیشه کرده و منتظر تعیین تکلیف شرایط بازار باقی بمانند.

بر اساس گفته های مشاوران املاک، تنها مشتریانی که این روزها در بازار مسکن پرسه می زنند، کسانی هستند که به دنبال تبدیل ملک خود به احسن هستند. به همین دلیل، تلاششان بر این است که قولنامه به قولنامه پیش بروند. یعنی اول یک ملک را پسند کرده و آن را قولنامه کنند. بعد از آن به سراغ فروش ملک خود می روند. این همزمانی به دلیل جلوگیری از افت سرمایه و خسارت های احتمالی است.
در این وضعیت بازار، هیچکس نمی داند که قیمت های فردا چگونه است. همین موضوع سبب شده که تاخیری در معاملات خود صورت ندهند.

اما راه هایی که مشاورین املاک برای رونق یافتن بازار در پیش گرفته اند چیست؟ برخی از این مشاورین املاک، با مشتریان قدیمی خود تماس می گیرند و فایل های خوش قیمت را به آنها معرفی می کنند. برخی دیگر، کاغذهای دست نویس به داخل ساختمان ها می اندازند و خود را به عنوان مشاور برتر منطقه معرفی می کنند و مدعی می شوند که در کوتاه ترین زمان ممکن، مشتری برای ملکشان پیدا خواهند کرد.

اگر نگاه دقیق تری به این ماجرا داشته باشیم، می توان گفت که امروزه مسکن تبدیل به یک کالای لوکس و غیرضروری شده و فروش چنین کالایی، برای فروشندگان آن که مشاوران هستند، سخت تر شده!
آنها سعی می کنند که امروز را بهترین زمان فروش و بهترین قیمت برای خرید معرفی کنند. در واقع به هر طریقی که شده، باید پای فروشنده و خریدار دوباره به بازار مسکن باز شود تا رونق به این بازار برگردد.

اما به نظر می رسد که از هر دو طرف معامله، اشتیاقی برای حضور در بازار دیده نمی شود. فروشندگانی که به نقدینگی نیاز ندارند، ترجیح می دهند که بازار را ترک کنند. از سوی دیگر، متقاضیان مسکن نیز قدرت خرید خود را از دست داده اند و به شکل طبیعی از بازار کنار گذاشته شده اند.

مشتریان قدیمی این بنگاه داران نیز ترجیح می دهند در شرایط نامعلوم بازار، سرمایه های خود را در جای دیگری بگذارند. به طور کلی، بازار مسکن متروکه شده و کمتر کسی در آن رفت و آمد می کند.
از آن جایی که مسکن، یکی از مهم ترین پیشران های اقتصاد کشور است، به سادگی می توان تبعات این رکود را پیش بینی کرد. به زودی تولید مسکن نیز کاهش پیدا خواهد کرد و افزایش قیمت ها شروع می شود. به عبارت دیگر، مسکن که یکی از کالاهای ضروری برای زندگی است، تبدیل به یک کالای لوکس شده و عملا از دسترس متقاضیان خارج است!

برخی از مالکان می گویند که مشاوران املاکی که قبلا ملکی به آنها فروخته اند، دوباره تماس می گیرند و فایل های جدید و خوش قیمت را به آنها معرفی می کنند. در واقع این افراد به دنبال بازاری هستند که دیگر وجود ندارد.
از آنجایی که چندین هزار نفر در مشاغل بنگاهی کار می کنند، رکود بازار مسکن به معیشت بخش بزرگی از جامعه صدمه می زند. بر اساس آمارهای موجود، صنف اتحادیه مشاوران املاک یکی از بزرگترین اصناف کشور است که طبیعتا در روزهای کنونی، هیچ یک از اعضای آن، روزهای خوشی را نمی گذرانند.
به همین دلیل است که ناچاراً به روش های منسوخی مثل بازاریابی تلفنی، تراکت های دست نویس و…روی آورده اند.

دیدگاه ها غیرفعال است