فروشندگان مسکن در حال ترک بازار

فروشندگان مسکن در حال ترک بازار

بیش از ۶ ماه است که روند بازار مسکن رکودی بوده و تقریبا هیچ معامله ای در این بازار انجام نمی شود. تا همین چند وقت پیش، سمت تقاضا بیش از عرضه بود. اما با رسیدن قیمت مسکن به سقف تاریخی خود، توان مالی بسیاری از خریداران کاهش پیدا کرد و به همین دلیل، از بازار رانده شدند. اما به نظر می آید که حالا، فروشندگان هم بازار را ترک کرده اند و فایل های عرضه شده در این بازار، به کمترین حد خود رسیده است.

به گزارش پرشین سازه ، خیلی از این فروشندگان از فروش ملک خود نا امید شده اند و دیگر انگیزه ای برای حضور در این بازار ندارند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار پیش بینی می کنند که در ماه های آتی، شاهد خروج بسیاری از فروشندگان مسکن از بازار باشیم. در حال حاضر هم این پدیده در حال رخ دادن است اما خروج فروشندگان به اندازه ی خریداران نبود.

این موضوع به ضرر کسانی خواهد بود که مصرف کننده هستند و به دنبال خرید خانه ای برای سکونت می باشند.

برخی از این فروشندگان بیش از دو سه ماه است که املاک خود را برای فروش گذاشته اند اما خریداری پیدا نمی شود. به همین دلیل ناامید شده و ترجیح داده اند که فعلا بازار معاملات مسکن را ترک کنند.

در این میان بنگاه داران نیز این موضوع را تصدیق می کنند و می گویند در ماه های اخیر، فایل های فروش خیلی کمتر شده است. در این مدت، حتی تعداد تماس های تلفنی برای فروش مسکن نیز کمتر شده و بازار از هر دو طرف معامله خالی شده است.

حتی فروشندگانی که تا پیش از این ملک خود را برای فروش عرضه کرده بودند، حالا انصراف خود را به بنگاه داران اعلام کرده اند یا آگهی های فروش خود را از پلتفرم های آنلاین حذف نموده اند.

بررسی های میدانی نشان می دهد که بخش زیادی از این فروشندگان می خواستند که املاک خود را به احسن تبدیل کنند. اما مشکل اینجا بود که در فروش واحد خود ناموفق بوده اند. به همین دلیل موضوع تبدیل به احسن نیز منتفی شده است.

در نتیجه ی شرایط موجود، این تبدیل کنندگان به احسن ترجیح داده اند که بازار خرید و فروش مسکن را ترک کرده و واحد فعلی خود را حفظ کنند. همین موضوع باعث شده که در نهایت، تعداد فایل هایی که به بازار عرضه شده است، کمتر باشد.

بررسی مختصری در میان این فایل ها نشان می دهد که اندکی از قیمت های ملتهب گذشته فاصله گرفته اند اما همچنان گران قیمت محسوب می شوند.

مثلا خانه ای در مجیدیه جنوبی که هفت سال سن دارد، با قیمت متری ۸۴.۷ میلیون تومان عرضه شده است. کمی آن سو تر، یعنی در خیابان سمنگان نارمک، یک منزل ۲۶ ساله با قیمت متری ۷۰ میلیون عرضه شده است.

از شرق تهران که به سمت غرب برویم با قیمت های بالاتری مواجه خواهیم بود. مثلا یک واحد ۷۴ متری در پونک که ۳۰ سال از عمر آن می گذرد با قیمت متری ۱۰۱.۳ میلیون تومان عرضه شده است. در جنت آباد تهران، قیمت ها از این هم فراتر می رود و یک واحد تقریبا نوساز ۲ ساله، با قیمت متری ۱۳۵.۳ میلیون تومان آگهی شده است.

قیمت ها در شمال تهران وضعیت ترسناکی پیدا کرده اند. یک واحد ۷ ساله در فرمانیه با قیمت متری ۱۹۲ میلیون تومان آگهی شده است و نشان می دهد که قیمت ها در این منطقه به شکل سرسام آوری رشد کرده است.

وضعیت جنوب شرق تهران و مناطقی مثل پیروزی نیز بهتر نیست. یک خانه ی ۱۲ ساله با قیمت متری ۵۵ میلیون تومان عرضه شده است.

البته حالا که فروشندگان بازار مسکن را ترک کرده اند، احتمالا وضعیت برای کسانی که خریدار واقعی مسکن هستند، سخت تر خواهد شد و شاید ناچار به پرداخت قیمت های بیشتری برای خرید خانه باشند.

یکی دیگر از موضوعاتی که در بازار مسکن به چشم می خورد، قیمت سازی های کاذب است. برخی مواقع آگهی هایی در پلتفرم های آنلاین منتشر می شود تا بار روانی قیمت ها را بشکند. مثلا چندی پیش واحدی در منطقه ۱۰ تهران با قیمت متری ۳۰۰ میلیون تومان آگهی شده بود. به نظر می رسد که برخی از سودجویان در تلاش هستند تا قیمت ها را تغییر بدهند.

در شرایط بغرنج امروز مسکن، تنها کسانی که ضرر واقعی را می بینند، خریداران واقعی مسکن هستند که روز به روز، بیشتر از بازار رانده می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است