بررسی کاهش قیمت مسکن شهریور ۱۴۰۲

بررسی کاهش قیمت مسکن شهریور 1402

به کاهش قیمت مسکن امیدوار باشیم؟!

اخباری که در مورد کاهش قیمت مسکن به گوش می رسد، صحت دارد؟ به نظر می آید که با ثبات و کاهش قیمت مواد اولیه ساخت مسکن، قیمت این شاخص نیز کمتر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه خبری از آمارهای رسمی نیست اما بررسی بازارهای مصالح ساختمانی نشان می دهد که قیمت نهاده های ساختمانی تا حدی کاهش پیدا کرده و اگر این روند ادامه پیدا کند، می توان شاهد کاهش بیشتر قیمت مسکن بود.

اطلاعات شامخ ساختمان در مرداد ماه امسال نشان می دهد که قیمت تمام شده ی تولید مسکن نسبت به اردیبهشت ماه کمتر شده و همین موضوع، امیدواری ها را بیشتر می کند. اما نکته اینجاست که کاهش قیمت نهاده های ساختمانی، به دلیل ساختار سنتی بازار تولید، فعلا فقط به نفع سازنده و افزایش حاشیه سود وی بوده است. در واقع، متقاضیان واقعی مسکن نتوانسته اند سودی از این ماجرا ببرند. به خصوص با توجه به وضعیت وخیم رکود بازار که تمام اطلاعات را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

آیا قیمت مسکن اصلاح می شود؟!

وقتی که از شامخ بخش ساختمان و کاهش قیمت های مرداد ماه صحبت می کنیم، منظور این است که سرعت رشدشان، شتاب اولیه را ندارد و کُندتر شده است.

از سوی دیگر، قیمت نهایی محصولات ساختمانی هم آن سرعت اولیه ی رشد قیمت را ندارند. برخی از آن ها، حتی با تورم منفی هم مواجه بوده اند.

بررسی ها نشان می دهد که صنعت ساختمان در ماه گذشته، توانسته نفسی تازه کند و وضعیت بهتری داشته باشد. دو فاکتور مهم این بازار، یعنی قیمت مواد اولیه و قیمت نهایی محصول در شرایط مطلوبی قرار گرفته اند و شیب رشد قیمتشان، کمتر شده است.

از آن جایی که در کشور، تورم افسارگسیخته داریم، هر قیمتی که با تورم همخوان نباشد، نشان از کاهش می دهد.

در صورتی که وضعیت کنونی مسکن ادامه دار باشد، می توان امیدوار بود که بلاخره بازار معاملات مسکن اثر بگیرد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند. همچنین می توان شاهد کاهش هزینه های ساخت و ساز نیز بود.

اطلاعات و آمارهای موجود نشان می دهد که شامخ مسکن به زیر عدد ۵۰ سقوط کرده و حتی در قیاس با تیرماه، کاهش هم داشته است.

آیا بیماری مسکن درمان می شود؟!

حالا مدت هاست که مسکن به انواع و اقسام بیماری ها دچار شده است. اما به نظر می آید که وضعیت رکود می تواند بهترین فرصت برای درمان بیماری های این بازار باشد.

مسئولین و متولیان حوزه مسکن می توانند از این رکود در جهت ساماندهی بازار و اصلاح مناسبات سنتی استفاده کنند. به این ترتیب می توان سرمایه های سرگردان را به سمت تولید مسکن هدایت کرد و در نهایت نیاز متقاضیان را نیز برطرف کرد.

دولت در سه ماه اخیر تلاش کرده که بازارهای موازی را آرام نگه دارد، همچنین اراده ی خوبی برای مهار تورم از خود نشان داده است. به این ترتیب شاهد کاهش قیمت پیشنهادی فروشندگان در بازار مسکن بوده ایم.

حالا که ورق به سمت متقاضیان مسکن برگشته، دولت باید از این فرصت تاریخی خود استفاده کند و ابزارهای کنترلی خود مثل پایه های مالیاتی یا شناسایی خانه های خالی را به اجرا دربیاورد. در صورتی که این فرصت رکودی از دست برود، هیچ یک از مسئولان نمی توانند با گفتار درمانی، وضعیت کنونی را بهبود دهند. در نتیجه دوباره شاهد ظهور قیمت های نجومی مسکن در بازار خواهیم بود.

سیاستگذار می تواند تغییردهنده ی بازی باشد

حالا که تمام ارکان بازار در رکودی عمیق فرو رفته است، دولت می تواند نقش مهمی در تغییر وضعیت داشته باشد. در چند ماه گذشته دیدیم که افزایش عرضه ی ملک باعث شد که شرایط خرید و اجاره مسکن مطلوب باشد.

حتی خیلی از مالکان به خاطر کسادی بازار خرید و فروش، ناچار شده اند که ملک خود را به بازار اجاره ارائه کنند. به نظر می آید که بلاخره دورنمای این بازار، غیرتورمی شده و همه انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند.

در شرایطی که بازار به رکود رفته، سفته بازی و دلالی نیز به کمترین حد خود رسیده است و به این ترتیب مسیر برای اجرای طرح ساماندهی بازار ملک باز است. مثلا می توان مالیات بر عایدی سرمایه در معاملات سفته بازی را به اجرا درآورد و هیچکس هم در این شرایط، معارض نخواهد شد.

دولت می تواند جلوی ورود افرادی که به دنبال سود کوتاه مدت از بازار مسکن هستند را بگیرد و به این ترتیب نظم و آرامش را به بازار برگرداند.

دیدگاه ها غیرفعال است