مشکلات اجاره نشینی به شهرستان ها هم رسید!

مشکلات اجاره نشینی به شهرستان ها هم رسید!

گرچه بسیاری از افراد تصور می کنند که اجاره مسکن های نامناسب به تهران محدود می شود، اما خبرهای جدید حاکی از این است که بدمسکنی، حتی به شهرهای کوچک هم سرایت کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، فرماندار شاهرود نیز صحبت از مسکن های نامناسب مثل پشت بام، کانتینر و ساختمان های متروک کرده است. مسکن هایی که بازار اجاره شان راه افتاده و متقاضیانی هم دارند.

واقعیت این جاست که وضعیت کنونی اجاره نشینی به دلیل گرانی مسکن است. تا همین چند سال پیش هم خرید خانه انقدر سخت نبود. خانوارها، چند سالی مستاجر بودند و سپس با کمک وام مسکن و پس انداز، خانه ای خریداری می کردند. اما حالا این وضعیت تبدیل به رویا شده است.

اول از هر چیز، قیمت زمین رشد کرد. بعد از آن قیمت مصالح ساختمانی سر به فلک کشید و در نهایت، این گرانی ها به تمام نهاده های ساختمانی نیز سرایت کرد. نتیجه غایی این وضعیت، گرانی مسکن و خارج شدن این شاخص مهم از دسترس مردم بود.

علاوه بر این، تورم نیز مانند یک اهرم فشار جدی، خرید خانه را برای مردم سخت تر می کند. به این معنی که هرچقدر مردم پس انداز کنند، به دلیل وجود تورم نمی توانند خانه ی مورد نظر خود را خریداری کنند. در نهایت چاره ای جز اجاره نشینی باقی نمی ماند.

اما نکته ی بسیار مهم این جاست که حتی اجاره نشینی نیز به سیاق سابق پیش نمی رود. دیگر صاحبخانه ها هوای مستاجران خود را ندارند و نمی توانند شرایط مالی مستاجران خود را مد نظر قرار بدهند.

افرادی که به دنبال خانه های اجاره ای هستند، مجبورند که کفش آهنین به پا کنند تا بلاخره قادر به پیدا کردن واحدی نامناسب و متناسب با بودجه ی خود می شوند.

پای شهرستان ها هم به ماجرای غم انگیز اجاره نشینی باز شده!

معضل اجاره نشینی در واحدهای نامناسب به تهران محدود نمی شود. حتی در شهر کوچکی مثل شاهرود هم این معضل بیداد می کند.

یکی از مستاجران این شهر می گوید:

از همسرم جدا شده ام و درآمد ماهیانه ام ماهی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است که حقوق پدر متوفی ام می باشد. از این مقدار، ماهی ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانش را اجاره می دهم. صاحبخانه هم با وجود اطلاع از مشکلات من، برای این که تحت معذوریت قرار نگیرد، از الان گفته که مهرماه باید تخلیه کنم. اما هیچ کجا خانه پیدا نمی کند و کاملا سرگردان شده ام.

یکی دیگر از مستاجران می گوید که برای تمدید قرارداد، صاحبخانه اجاره را دو برابر کرده است. علاوه بر این، مبلغ اجاره هم هر ۶ ماه با توجه به تورم تغییر می کند.

ماجرای پر غصه ی مستاجران در دیگر نقاط کشور هم یکسان است. یکی از مستاجران سمنانی می گوید که اجاره اش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. پول رهن هم ۱۵ میلیون تومان بیشتر شده است.

نظر بنگاه داران چیست؟

در این میان، بنگاه داران هم حرف های زیادی برای گفتن دارند. یکی از آن ها می گوید که بر اساس مصوبه ستاد ساماندهی اجاره بها، تمدید اجاره هایی که بیش از ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته اند، ممنوع است. اما کدام صاحبخانه ای حاضر است سقف مصوب را رعایت کند؟

این بنگاه دار اعلام می کند که وقتی حرف از قانون می زنیم، صاحبخانه مستاجر خود را بیرون کرده و شخص دیگری با قیمت دلخواه خود می آورد.

وی خاطرنشان می سازد که هیچ یک از مالکان، کارشناسی قیمت ما را قبول ندارند و خودشان نرخ اجاره تعیین می کنند. مثلا اگر اجاره ی یک خانه ۱ میلیون باشد، به راحتی با نرخ ۳ الی ۴ میلیون آن را اجاره می دهد. لذا مشاوران املاک در تعیین اجاره بها، نقش خاصی ندارند.

برخی دیگر از مشاوران املاک شهرستان می گویند که مدت هاست قرارداد اجاره در دفاتر ما ثبت نشده و خود صاحبخانه با درج یک آگهی در دیوار، واحدش را با قیمت خیلی بیشتری اجاره می دهد.

یکی دیگر از این بنگاه داران می گوید که دیگر نمی داند جواب مردم را چه بدهد و در این چند سال اخیر، وضعیت خیلی بدتر شده است.

وی می گوید که همه چیز به ضعف قانون برمی گردد و نظارتی هم وجود ندارد. به گفته ی این بنگاه دار، برخی از افراد چندین واحد مسکونی دارند که اگر هر یک از آن ها با نرخ مورد نظرشان اجاره نرفت، ترجیح می دهند که آن را خالی نگه دارند.

این در حالیست که خیلی از مستاجران، درمانده و آواره مانده اند و کاری هم از دست بنگاه داران برنمی آید.

مشخص است که اگر به دنبال تغییر این وضعیت هستیم، باید قانون ساماندهی بازار اجاره مسکن بهتر اجرا شود.

دیدگاه ها غیرفعال است