پلمپ بنگاه ها منجر به پایین آمدن قیمت مسکن شد!

پلمپ بنگاه ها منجر به پایین آمدن قیمت مسکن شد!

بررسی ها نشان می دهد که برخی از اقدامات دولت در شهرهای مختلف، باعث شده که قیمت مسکن کاهش داشته باشد. مثلا پلمپ کردن بنگاه های متخلف و صدور برگه های مالیاتی برای خانه های خالی از سکنه، فروشندگان را به تکاپو انداخته تا پیش از کاهش بیشتر قیمت ها، ملک خود را بفروشند.

به گزارش پرشین سازه ، نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات نیز در نشستی که با همین کارگروه در استان خراسان رضوی داشت، اعلام کرد که مالیات بر خانه های خالی، روش خوبی برای ارائه ی واحدها به بازار است.

علیرضا مهلی تاکید کرد که اگر مالکان، واحدهای خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند، مالیات بر خانه های خالی مشمول آن ها نخواهد شد. به این ترتیب می توان نظارت بیشتر هم روی قیمت ها داشت و گران فروشی در حوزه ی املاک را از بین برد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود یادآور شد که کارگروه های تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کشور با دستورالعمل هایی جهت شناسایی بنگاه های متخلف و ساماندهی به مشاوران املاک کار خود را آغاز کرد. همچنین شناسایی خانه های خالی در سراسر کشور نیز بخش دیگری از دستورالعمل های موجود بود که کارگروه ها، با جدیت آن را دنبال کردند.

مهلی گفت: در صورتی که مردم املاک و مستغلات خود را در سامانه ی مزبور ثبت کنند، دیگر فرصت سوءاستفاده ی بنگاه های املاک پیش نمی آید. یعنی نمی توانند در تمدید قراردادها دست ببرند. همچنین طرفین قرارداد می توانند برای اجاره نامه هایی که در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت می شوند، کد رهگیری دریافت کنند. این کد برای موجر و مستاجر، رایگان صادر خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد که ساماندهی مشاوران املاک و بنگاه ها، جزو اولویت های اصلی وزارت راه و شهرسازی باید باشد. برخی از مسئولین باور دارند که اقدامات بنگاه داران، منجر به اختلال بازار مسکن شده است.

به گزارش علیرضا مهلی، بیش از ۱۷۴ هزار و ۳۷۴ واحد صنفی مشاور املاک در کشور فعال است که اقداماتشان می تواند منجر به تغییر قیمت اجاره ی مسکن شود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به گشت های بازرسی برای شناسایی این بنگاه های متخلف اشاره کرد. تا به امروز بیش از ۳۰ هزار گشت بازرسی در کل کشور صورت گرفته که نتیجه اش، پلمپ کردن ۲۵۰۰ دفتر مشاوره املاک متخلف بود.

در گام بعدی این بنگاه های متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی شدند و حدود ۱ هزار و ۳۴۹ میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال، جریمه برای این دفاتر متخلف صادر کرده است.

امیدواری بر این است که با چنین اقداماتی بتوان تا حد ممکن، بازار اجاره مسکن را ساماندهی کرد. بر اساس گزارش های موجود، بخش زیادی از این بنگاه داران متخلف، فاقد مجوز بوده اند و به شکل غیرقانونی، فعالیت می کردند.

در جلسه ی کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک خراسان رضوی، مدیر کل راه و شهرسازی این استان به بازرسی های صورت گرفته در سطح شهر مشهد اشاره کرد.

وحید داعی می گوید که این گشت ها از ابتدای اردیبهشت ماه شروع شده اند. تا به امروز حدود ۴ هزار و ۲۱۳ مورد از این دفاتر بازرسی شده اند که ۵۷۳ متخلف کشف شد. این بنگاه های متخلف نیز به پرداخت ۲۷ میلیارد و ۱۸۰ میلیون ریال جریمه ی تعزیراتی محکوم شده اند. این جریمه ها، وصول شده است.

وحید داعی، مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی تاکید کرد که شهر مشهد، وسعت زیادی دارد و برای شناسایی تمام واحدهای متخلف به زمان زیادی احتیاج است. اما تا کنون از میان واحدهای بازرسی شده، ۱۳ هزار و ۴۸۶ واحد مجاز بوده اند. ۷۸۲ واحد معاملات املاک نیز غیرمجاز بوده اند.

در انتهای جلسه ی مزبور، حکم محمدحسن قانع قصاب قرائت شد و ایشان به عنوان یکی از اعضای کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات منصوب شد. همچنین قانع قصاب، نمایندگی این کارگروه در طرح گشت های مشترک ساماندهی مشاورین املاک استان خراسان رضوی را نیز عهده دار شد.

به نظر می آید که دولت و مجلس، اراده ای جدی بر شناسایی بنگاه های متخلف دارند و می خواهند هرجور شده، بازار مسکن و اجاره ی آن را ساماندهی کنند. در طی ۳ سال اخیر، عرصه بر مستاجران تنگ تر از همیشه شده و تهیه ی مسکن در شهرهای بزرگی مثل تهران و مشهد، به مشکلی لاینحل برای قشر عظیمی از مردم تبدیل شده است.

در نتیجه، اقدامات دولت برای ساماندهی به این بازار، باید جدی تر از همیشه باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است