بنگاه های غیرمجاز استان تهران، پلمپ می شوند

بنگاه های غیرمجاز استان تهران، پلمپ می شوند!

معضل واحدهای خالی استان تهران مدت هاست که در تیتر خبرهای ساختمانی است. یکی از اصلی ترین چالش هایی که بر سر راه تعیین مالیات بر خانه های خالی وجود دارد، راه های شناسایی آن هاست.

بر اساس جدیدترین خبرهایی که منتشر شده، حدود ۱۸ هزار واحد خالی در شهر پرند وجود دارد. در شهر پردیس نیز آمار خانه های خالی به ۶۵ هزار واحد مسکونی رسیده است. استاندار تهران اعلام کرد که این خانه ها قرار است تا ماه دیگر از طریق گشت های شناسایی مشخص شوند.

به گزارش پرشین سازه ، قرار است که این مالیات از ۱۵ شهریور اجرایی شود. استاندار تهران اعلام کرد که در کنار شناسایی واحدهای خالی، بنگاه هایی که به صورت غیرمجاز در استان فعالیت می کنند، شناسایی و پلمپ می شوند. تعداد این بنگاه های معاملات ملکی غیرمجاز حدود ۷ هزار واحد برآورد شده است.

در طی نوزدهمین جلسه ی شورای مسکن استان تهران، استاندار تهران اعلام کرد که فعالیت شهرداری های استان و شهرهای جدید برای شناسایی خانه های خالی، از ماه آینده آغاز خواهد شد.

علیرضا فخاری گفت:

قرار است که شهرداری ها، آمار را به معاونت استانداری تهران اعلام نمایند. در صورتی که هر یک از دستگاه های مسئول، کم کاری داشته باشد، مشمول اخطار خواهد شد.

بنگاه مشاور املاک هایی که در شهر پردیس مشغول فعالیت می باشند، حدود ۲۶۰۰ واحد برآیند شده است که بخش زیادی از آن ها مجوز ندارند. در ضمن، بررسی های موجود نشان می دهد که شهر پرند نیز دارای ۱۸ هزار واحد مسکن مهر خالی است.

استاندار تهران اعلام کرد که مدیرعاملان شهرهای جدید پرند و پردیس باید خانه های خالی را شناسایی کرده و به مالکان آن ها، اخطار کتبی ارسال نمایند. این مالکان تا یک ماه فرصت دارند که اطلاعات خود را ثبت نمایند. بعد از آن، مشمول مالیات بر واحدهای خالی خواهند شد.

بعد از سخنان استاندار تهران، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز به موضوع بنگاه داران غیرمجاز تهران پرداخت.

در سطح تهران، ۳۳ هزار واحد بنگاهی وجود دارد که حدود ۷ هزار واحد از آن ها، غیرقانونی می باشند.

علیرضا فخاری، استاندار تهران اعلام کرد که قوه قضاییه با همکاری نیروهای انتظامی باید اقدام به پلمپ واحدهای غیرمجاز مشاورین املاک نمایند.

وی همچنین به اتحادیه مشاوران املاک تهران و اتاق اصناف دستور داد که همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند.

استاندار تهران اعلام کرد که شناسایی این واحدهای متخلف، از طریق بازرسی های میدانی و همکاری بازرسان وزارت راه و شهرسازی امکان پذیر است.

دستگاه های دولتی، باید پیشقدم شوند

بخش بزرگی از واحدهای خالی متعلق به دستگاه ها و ارگان های دولتی است. در نتیجه، اقدامات آن ها در ثبت اطلاعات خود می تواند الگویی برای دیگر مالکان باشد.

دستیار ویژه ی راه و شهرسازی در حوزه ی مسکن در طی جلسه ی شورای مسکن تهران از تمام مسئولینی که در آن جلسه بودند، درخواست کرد که پیش از هر چیزی، خود اقدام به ثبت اطلاعاتشان در سامانه ی املاک و مستغلات و سامانه ی املاک و اسکان نمایند.

روح الله اکبری اعلام کرد که این مسئولین باید اطلاعات ملک مسکونی و شخصی خود را در این سامانه درج نمایند. سپس تمام مردم را به انجام آن دعوت کنند.

بعد از این درخواست، استاندار تهران نیز بر اهمیت این دو سامانه تاکید کرد. در واقع به نظر می آید که بخشی از مشکلات حوزه ی مسکن، می تواند از طریق این دو سامانه شناسایی شده و برطرف شود.

فخاری گفت:

تمام مدیران موظف به درج اطلاعات خود در این سامانه ها هستند. همچنین باید اطلاع رسانی در این حوزه را نیز جدی بگیرند.

وی در نهایت از وزارت راه و شهرسازی درخواست کرد که سامانه های مذکور را تقویت کرده و آن ها را در اولویت قرار بدهد.

شناسایی اخلالگران بازار مسکن در پردیس و پرند

بعد از سخنان استاندار و معاون وزیر راه، نوبت به مشاور وزیر راه و شهرسازی در حوزه ی مسکن رسید. وی در بخشی از سخنان خود به لزوم شناسایی اخلالگران بازار مسکن پردیس و پرند پرداخت.

سید جواد سادات گفت:

موضوع پردیس به یک غده ی سرطانی تبدیل شده است. یکی از پاساژهای شهر پردیس به محل بنگاه داران تبدیل شده و تقریبا تمام مغازه های آن، مربوط به مشاوران املاک است و مشاغل دیگر در این پاساژ، جایی ندارند. باید هر چه سریع تر نسبت به این موضوع رسیدگی شود.

وی تاکید کرد که اخلالگران بازار مسکن در پوشش بنگاه های مختلف فعالیت می کنند و به همین دلیل، شناسایی آن ها سخت تر است.

استاندار تهران در بخش دیگری از جلسه نیز بر این موضوع تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که بخش زیادی از واحدهایی که برای دهک های یک تا پنج ساخته می شود، توسط این اخلالگران به دست متقاضیان نمی رسد.

فخاری گفت:

تمام زحمت ساخت و ساز توسط وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد، اما متقاضیان این واحدها دستشان به آن ها نمی رسد. این واحدها بیشتر توسط بنگاه های املاک، خرید و فروش می شوند. بنابراین لازم است که تمام دستگاه ها به کمک وزارت راه و شهرسازی بیایند.

وی تصریح کرد که متقاضیان این واحدهای مسکونی نیز باید هوشیاری خود را حفظ کنند.

علیرضا فخاری خاطرنشان ساخت که بنگاه داری، شغل بسیار مهمی است و هرکسی نباید بنگاه معاملات املاک داشته باشد و هدف استانداری تهران نیز این است که با این پدیده، مقابله کند.

استاندار تهران تاکید کرد که نباید واحدهایی که توسط دولت ساخته می شود، به دست این بنگاه داران برسد.

فخاری گفت:

ما با نرخ های مسکن و مراجع فساد مبارزه می کنیم. در مدت یک ماه آینده، واحدهای خالی شناسایی شده و مشخصات آن ها به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. همچنین بنگاه های غیرمجاز را نیز پلمپ خواهیم کرد.

وی تاکید کرد که تمام بنگاه داران موظف هستند کد رهگیری را در معاملات خود لحاظ نمایند. بخشی از بازرسی های آتی استانداری تهران و وزارت راه و شهرسازی، مربوط به همین مسئله خواهد بود.

در طی آخرین جلسه ای که شورای عالی مسکن استان تهران برگزار نمود، مسئولین مختلفی از جمله استاندار، معاونین مختلف، شهرداران، مدیر عامل های شهرهای جدید، مدیران کل دستگاه های اجرایی، مشاورین وزارتخانه، بازرسین و…حضور داشتند.

در این جلسه، به موضوع تعیین تکلیف خانه های خالی استان تهران پرداخت شد. اصلی ترین محور گفتگوها، در خصوص واحدهای خالی پردیس و پرند بود.

دیدگاه ها غیرفعال است