آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان تیر ۱۴۰۲

آخرین وضعیت سامانه املاک و اسکان تیر 1402

بخش زیادی از عملکرد دولت و مجلس برای ساماندهی بازار مسکن و اجاره، راه اندازی سامانه های مختلف بوده است. بخشی از این سامانه ها برای خرید و فروش ملک و برخی دیگر به وضعیت اسکان می پردازند. اما آیا راه اندازی سامانه هایی مثل سامانه املاک و مستغلات یا سامانه ی اسکان، توانسته است مشکل بخش مسکن را حل و فصل کند؟

به گزارش پرشین سازه ، فعالیت سامانه هایی که برای ساماندهی بازار مسکن طراحی و راه اندازی شده اند، کمابیش ادامه دارد. یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که سامانه ی املاک و اسکان یکی از قوی ترین سامانه هایی است که در حوزه ی مدیریت کشور راه اندازی شده است.

اقبال شاکری می گوید که گرچه سامانه ی مزبور هنوز به طور کامل راه اندازی نشده و نیازمند اطلاعات بیشتری است؛ اما با وجود طرح ساماندهی بازار اجاره املاک مسکونی که اخیرا در مجلس تصویب شده است، امیدوار هستیم که این سامانه نیز تکمیل شود. چرا که چندین احکام مختلف در این طرح پیش بینی شده که برای تکمیل این طرح، می توانند به کار بیایند.

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:

در مدت زمانی کوتاه و با توجه به احکامی که در طرح مورد نظر پیش بینی شده است، سامانه ی املاک و اسکان تکمیل خواهد شد. زمانی که این سامانه، اطلاعات جامع تری داشته باشند، می توان آمارهای دقیق تری نسبت به مبلغ اجاره ی مسکن، خرید و فروش ملک، تراکم جمعیتی در نقاط مختلف، تعداد معاملات صورت گرفته در هر روز و در هر منطقه و… به دست آورد.

این نماینده ی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت های خود بر اهمیت اطلاعات موجود در این سامانه تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که با چنین اطلاعاتی، دولت هم می تواند برنامه ریزی بهتری برای آینده داشته باشد.

یکی دیگر از سامانه هایی که این روزها توسط مجلس و دولت پیگیری می شود، سامانه ی سادا است. این سامانه که مربوط به ثبت املاک و مستغلات است، به تازگی شکل جدی تری به خود گرفته است.

اقبال شاکری می گوید که تمام دستگاه های دولتی موظف هستند که اطلاعات مربوط به اموال غیرمنقول خود مثل زمین و مسکن را در این سامانه ثبت کنند. هدف اصلی این است که املاک مزبور را به چرخه ی مسکن وارد کرد و تغییری در وضعیت بازار ایجاد نمود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس و نماینده ی مردم تهران، خاطرنشان ساخت که سامانه ی سادا می تواند به مولدسازی بخش مسکن کمک ویژه ای بکند. مولد سازی با توجه به اطلاعات پیش می رود و اگر آمار دقیقی از دارایی ها نداشته باشیم، نمی توان این بخش را به درستی مدیریت کرد.

از دیگر مزیت های سامانه ی سادا و تکمیل آن، رفع نیازهای بین دستگاهی است. اما در حال حاضر که اطلاعات مربوط به این حوزه، ناقص است، نمی توان انتظار چندانی از آن داشت.

مثلا در خیلی از دستگاه های دولتی، نیازی وجود دارد که کلید رفع آن نیاز در یک دستگاه دولتی دیگر نهفته است. با استفاده از تکمیل سامانه ی سادا می توان به راحتی چنین مشکلاتی را برطرف کرد.

اقبال شاکری تاکید کرد که تمام تلاش دولت و مجلس این است که سامانه ی سادا را به ابزار قدرتمندی تبدیل کنند تا بتوان از آن در جهت مدیریت بهینه ی دارایی دولت استفاده کرد.

علاوه بر اموال غیر منقول دولت، می توان اموال منقول دولت مثل ماشین آلات و تجهیزات را نیز با استفاده از سامانه ی سادا مدیریت کرد.

سامانه های بسیاری در طی این چند سال راه اندازی شده اند تا حوزه ی مسکن را سر و سامان داده و منجر به تغییر اوضاع آن شوند. جدیدترین سامانه که به ساماندهی بازار اجاره بهای مسکن می پردازد، قرار است که معاملات اجاره مسکن را ساده تر کند و نیاز طرفین معامله به مشاوران املاک را کاهش دهد. اما به نظر می آید که میزان استقبال از چنین سامانه هایی، کم است.

همچنین ساز و کار اجرایی درستی برای استفاده از این سامانه ها وجود ندارد و بیشترشان بر پایه ی خوداظهاری تکمیل می شوند. در نتیجه، طبیعی است که اطلاعات موجود در آن ها، کامل و جامع نباشد.

دولت و مجلس اگر به دنبال بهره بردن از چنین سامانه هایی است، در ابتدا باید ساز و کار دقیق تری برای تکمیل آن ها داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است