قیمت رهن و اجاره مسکن در شهریار

قیمت رهن و اجاره مسکن در شهریار

گرانی مسکن به شهرهای اطراف تهران نیز سرایت کرده است. صرف نظر از خرید و فروش مسکن، اوضاع برای مستاجران نیز بسیار سخت شده است. به نحوی که بسیاری از مستاجران حتی از عهده ی اجاره ی یک واحد مسکونی کوچک در اطراف تهران نیز برنمی آیند.

به گزارش پرشین سازه ، جستجوی کوتاهی در بازار املاک شهریار نشان می دهد که وضعیت اجاره نشینی در این شهر نیز بسیار وخیم شده و خیلی از ساکنان این شهر، ناچار شده اند که به مناطق حاشیه ای تر مهاجرت کنند.

برخی از بنگاه داران شهریار اعلام می کنند که مبلغ رهن و اجاره در قیاس با سال گذشته، دو برابر شده است. مشکل این جاست که هیچ نظارتی هم روی بازار نیست. نمی توان انتظار خاصی هم از مستاجران داشت چرا که آن ها متقاضی مسکن می باشند و ناچارند که با قیمت های امروز کنار بیایند.

این شهرستان از شمال غربی با شهرهای ملارد و اندیشه همسایه است. از شرق و شمال شرقی در جوار شهرهایی مثل باغستان و قدس قرار گرفته است. از سمت جنوب نیز با فردوسیه و صباشهر همسایه است. از سمت جنوب غربی نیز همسایه وحیدیه و امیریه محسوب می شود.

بنابراین می توان گفت که شهرستان شهریار، شهر خوبی از بابت دسترسی محسوب می شود و شاید دلیل اصلی گرانی سرسام آور مسکن در این شهرستان، همین موضوع باشد.

یکی از بنگاه داران این شهرستان می گوید که در سال گذشته، اجاره هر متر مربع مسکن نوساز در شهریار، حدود ۳ الی ۴ میلیون تومان بود. در نتیجه با بودجه ای معقول می توانستید خانه ای مناسب رهن و اجاره کنید. اما با شروع سال جدید، این عدد به شدت افزایش پیدا کرد و حالا به متری ۷ الی ۸ میلیون تومان رسیده است.

مثلا برای رهن و اجاره ی یک واحد مسکونی ۱۱۵ متری که ۱۲ سال از ساخت آن می گذرد، باید مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان رهن و ۷ میلیون تومان اجاره پرداخت کرد.

یک واحد دیگر که ۱۳۰ متر است و امکاناتی مثل آسانسور، پارکینگ، انباری و…دارد با بودجه ی ۳۰۰ میلیون رهن و ماهانه ۱۲ میلیون تومان اجاره، قرارداد می شود.

واقعیت این جاست که با چنین بودجه ای می توان در مرکز شهر تهران، خانه ای کوچک تر اجاره کرد. به نظر می آید که قیمت تمام محله های تهران و حومه یکدست شده است و خانه ی ارزان قیمت، دیگر وجود خارجی ندارد.

در نتیجه، خیلی از مستاجران سردرگم مانده اند که برای رهن و اجاره ی یک واحد مسکونی با قیمت معقول باید به کدام شهر حاشیه ای روی بیاورند.

یک آپارتمان ۱۳۵ متری دیگر در شهریار که ۵ سال سن دارد، با مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۸.۵ میلیون اجاره، قیمت گذاری شده است.

یک واحد دیگر که ۱۳۵ متر است و ۲ سال ساخت می باشد، با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان رهن کامل، آگهی شده است.

به نظر می آید که بخش زیادی از این اختلاف قیمت ها به خاطر امکانات و لوکیشن واحد مسکونی باشد. اما واقعیت این جاست که در طی ۱ سال گذشته، مبلغ رهن و اجاره در این شهرستان به مرز انفجار رسیده است و خیلی از مستاجران این شهرستان دچار مضیقه شده اند.

بررسی ها نشان می دهد که واحدهای مسکونی واقع در شهرهای اطراف تهران با قیمت چندان پایین تری به متقاضیان عرضه نمی شوند. بلکه قیمت ها یکدست شده است. مبلغ رهن و اجاره ی یک واحد مسکونی با متراژ مشخص در منطقه ۱۰ تهران با واحدی دیگر در اختیاریه تهران، یکسان است.

مهاجرت به شهرهای جدید و اجاره کردن یک واحد مسکونی نیز خالی از دردسر و مشکل نیست. عدم وجود زیرساخت های لازم برای زندگی در این شهرها، باعث شده که معضلات فرهنگی و اجتماعی زیادی در این شهرها بروز پیدا کند.

از سوی دیگر نظارتی هم بر روی گرانی های اخیر نیست و طرح های دولت هم نتوانسته اند کار چندانی از پیش ببرند. گرچه گفته می شود که در طی چند ماه اخیر، قیمت مسکن کاهش جدی داشته است اما نمود آن را نمی توان در بازار رهن و اجاره ی مسکن مشاهده کرد و مستاجران نقاط مختلف استان تهران، همچنان با معضل گرانی دست و پنجه نرم می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است