بافت فرسوده شهرهای قدس، شهریار و ملارد باید نوسازی شود

بناهای فرسوده و ناپایدار در شهرهای ملارد، شهریار و قدس به نقاط خطرناکی رسیده اند و جان ساکنان را در معرض خطر گذاشته اند.

به گزارش پرشین سازه ، چندی پیش، معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این موضوع، به زلزله ی بم اشاره کرد که حدود ۲۰ سال پیش رخ داد اما هنوز هم اثرات جبران ناپذیر آن در زندگی برخی از هم میهنان وجود دارد.

محمد آئینی تاکید کرد که با وضع موجود، چاره ی دیگری جز سرعت بخشی به روند نوسازی ساختمان ها وجود ندارد. وظیفه ی شورای اسلامی شهرهای مختلف هم این است که مثل سفیران نوسازی عمل کنند و بافت های فرسوده و ناکارمد شهر خود را شناسایی کرده و سپس دست به نوسازی بزنند.

بافت فرسوده به هنگام بروز وقایع و بلایای طبیعی می تواند بحران های بزرگی به وجود بیاورد.

این مقام مسئول تاکید کرد که شورای شهرها باید ذهنیت نوسازی را در ساکنان شهر خود جا بندازند و سرمایه گذاران را هم به حوزه های بازآفرینی شهری تشویق کنند.

وی خاطرنشان ساخت که دولت در خصوص بافت فرسوده، رویکرد مردمی سازی دارد. به این معنی که اقدامات مربوط به نوسازی توسط خود مردم و سرمایه گذاران صورت بگیرد و دولت نقش تسهیل کننده و مشوق را داشته باشد. در حال حاضر، بسته ی تشویقی بافت های فرسوده نیز تدوین شده است.

محمد آئینی تاکید کرد که دخالت دولت در نوسازی، اقدامی غلط است اما مردم ساکن این بافت نیز برای نوسازی واحدهای مسکونی خود به حمایت نیاز دارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرد:

بسته های نوسازی در بافت فرسوده می تواند کلید حل ماجرا باشد و سرمایه گذاران را به ساخت و ساز در این بافت، ترغیب کند.

وی دوباره اعلام کرد که وظیفه ی قانونی شهرداری ها، اعطای تخفیف ۵۰ درصدی در صدور پروانه ساختمانی است. البته شهرداری می تواند ۱۰۰ درصد تخفیف نیز ارائه کند و مابه التفاوت را از دولت دریافت نماید.

آئینی در خصوص شهرداری شهرهای ملارد، قدس و شهریار تاکید کرد که باید تخفیف ۱۰۰ درصدی قائل شوند.

وی همچنین اعلام کرد که شهرداری های این شهرها، باید ظرف مدت ۲ ماه، پروانه ساختمانی را برای متقاضیان صادر کنند تا هیچگونه تاخیری در این موضوع به وجود نیاید.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به رایگان بودن انشعابات برق، آب و گاز در محدوده ی بافت فرسوده اشاره کرد. همچنین در صورتی که درخواست انشعابات جدید باشد، باید ظرف مدت ۲ ماه و خارج از نوبت به آن ها رسیدگی شود.

وی اعلام کرد که با ایجاد بسته های تشویقی، میزان صدور پروانه ساختمانی در ۳ ماه اول سال جاری، ۱۷۱ درصد رشد کرده است.

به طور کلی، رویکرد دولت این است که متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن، پتانسیل های بافت فرسوده را درک کرده و به آن سمت بروند. همچنین باید واحدهای اضافه ای که در این بافت ساخته می شوند با قیمت روز و با تسهیلات بهتر به متقاضیان واگذار شود.

محمد آئینی همچنین تاکید کرد که صدور سند رسمی برای سکونتگاه های غیررسمی این سه شهرستان باید سرعت بیشتری پیدا کند. متقاضیان دریافت سند رسمی می توانند به سامانه ای که برای این امر اختصاص پیدا کرده مراجعه کنند و درخواست خود را ثبت نمایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ماده ۹ قانون حمایت از نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد و تاکید نمود که متقاضیان برای حل و فصل مشکلات و اختلافات مربوط به املاک و زمین ها واقع در طرح های مصوب احیا، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده می توانند به اداره ثبت اسناد و املاک محل مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهند.

در بخش دیگری از صحبت های معاون وزیر راه و شهرسازی به منابع مورد نیاز جهت نوسازی بافت فرسوده اشاره شد. در قانون بودجه ی سال جاری، ظرفیت هایی پیش بینی شده که از آن ها می توان در راستای پروژه های بازآفرینی شهری استفاده شود.

تمام این صحبت ها در جلسه ای با حضور مسئولان و مدیران شهری سه شهر ملارد، قدس و شهریار مطرح شد و در انتهای جلسه، سوالاتی از سوی مسئولین این شهرستان ها مطرح گردید که توسط مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به آن ها پاسخ داده شد.

در بخش دیگری از سفر معاون وزیر راه، بازدیدهایی هم از سکونتگاه های غیررسمی این سه شهر نظیر نصیرآباد باغستان، ویره صباشهر و امیریه شهریار صورت گرفت و تصمیمات مهمی در خصوص بازسازی و احیاء این بافت ناکارآمد شهری گرفته شد.

دیدگاه ها غیرفعال است