مالک تخفیف می دهد اما مشتری در بازار نیست!

مالک تخفیف می دهد اما مشتری در بازار نیست!

آمارهای جالب توجهی در خصوص بازار مسکن به گوش می رسد. برخی از مشاوران املاک تهران می گویند که تعداد فایل های ارائه شده در بازار مسکن نسبت به اوایل سال، ۵ برابر شده اما خبری از مشتری نیست.

به گزارش پرشین سازه ، بیش از سه ماه است که آرامش نسبی بر بازار ملک حاکم است و تنش چندانی در آن دیده نمی شود. البته این موضوع به معنای رونق خرید و فروش نیست و بازار در شرایط رکود کامل قرار گرفته است.

مشاوران املاک می گویند که مدت هاست حتی قرارداد فروش یک واحد مسکونی هم ثبت نکرده اند و بازار کاملا از خریدار خالی شده است. به نظر می آید که بعد از مدت ها، بلاخره بازار مسکن با انتظارات کاهشی مواجه شده است.

فروشندگان و مالکان به دنبال فروش ملک خود هستند و حتی حاضر شده اند تخفیف های جالب توجهی ارائه کنند اما از آن جایی که خریداری در بازار نیست، ملک ها به فروش نمی روند.

البته ناگفته نماند که قیمت پیشنهادی بسیاری از مالکان هنوز هم بسیار گران است و به همین دلیل خیلی از متقاضیان مسکن قادر به خرید نیستند. به نظر می رسد که حباب مسکن در حال ترکیدن است و به همین دلیل، پیشنهادهای دلبخواهی مالکان، نمی تواند نظر کسی را جلب کند و همه در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها هستند.

نکته ی جالب توجه این جاست که تمام نقاط تهران درگیر این رکود شده اند و حتی مناطقی که پیش از این همواره رونق نسبی داشته اند نیز، خالی از خریدار شده اند.

یکی از مشاوران املاکی که واحد صنفی اش در جنوب شرق تهران واقع شده، می گوید که بهترین زمان خرید مسکن برای متقاضیان واقعی، همین امروز است. حالا دست مشتریان برای انتخاب گزینه های مد نظرشان بازتر است و می توانند در بازار گشتی بزنند و بهترین مورد را خریداری کنند.

واقعیت این جاست که تا پیش از رکود اخیر، مشتریان و متقاضیان واقعی مسکن، قدرت انتخابی نداشتند و باید آن چیزی که با بودجه شان سازگارتر بود را انتخاب می کردند، به خصوص با توجه به این نکته که فروشندگان زیادی در بازار حضور نداشتند و تعداد فایل ها کم بود.

این موضوع را می توانستیم در میان واحدهای کوچک متراژ بیشتر مشاهده کنیم. در دوره ای که قیمت مسکن هر روز در حال افزایش بود، واحد نقلی نایاب شده بود و فایل های آن به محض ارائه، فروش می رفت.

اما حالا که رکود بازار را فرا گرفته، می بینیم که مشتریان می توانند از میان ۴ الی ۵ گزینه که همه شان قیمت مناسبی دارند، بهترین گزینه را انتخاب کند.

مشاوران املاک می گویند که در قیاس با اردیبهشت سال جاری، قیمت مسکن حدود ۱۵ درصد کمتر شده است.

همین مشاور املاک واقع در جنوب شرقی تهران یادآور می شود که تا چند ماه پیش، هیچ یک از مالکان این منطقه، تخفیف نمی دادند. اما از وقتی که تقاضا کمتر شد، میل فروشندگان نیز به فروش بالاتر رفت. به خصوص آن دسته مالکانی که به پول نقد نیاز دارند و باید ملک خود را زودتر بفروشند. همان ها هستند که معمولا واحدهای خود را با ۱۵ الی ۲۰ درصد تخفیف ارائه می کنند.

مثلا یک واحد مسکونی ۵۳ متری در مسعودیه، با تمام امکانات، به قیمت ۲.۴ میلیارد تومان عرضه شده است. یک واحد ۴۳ متری در سلسبیل که امکانات خاصی ندارد با همین مبلغ، ارائه شده!

بنابراین به نظر می آید که تعداد فایل ها و تنوعشان بیشتر شده و این نوید را می دهد که به زودی، قیمت مسکن از این هم پایین تر بیاید. چرا که بلاخره انتظارات قیمتی کاهشی شده است.

البته برخی از مشاوران املاک، چشم امید به ماه های آتی دوخته اند و انتظار دارند که بعد از پایان یافتن ماه محرم و صفر، رونق بیشتری به بازار معاملات مسکن وارد شود. البته این انتظار چندان بالا نیست و بعید است که بازار خرید و فروش مسکن به بهترین روزهای خود نزدیک شود.

یکی از اصلی ترین دلایل رکود بازار مسکن، ثباتی است که در بازار ارز رخ داده است. به عبارتی دیگر، همه منتظر مانده اند تا تکلیف دلار مشخص شود و بعد از آن، دست به معامله بزنند.

بر اساس تجارب سالیان گذشته، می توان چنین نتیجه گیری کرد که در دوران رکود معاملات مسکن، قیمت ها ثابت یا کاهشی خواهند شد. در دهه های پیشین، دوران رکود بین ۱۰ الی ۱۲ سال طول می کشد.

نکته اینجاست که کاهش قیمت مسکن و ثبات بازار، به شکل محسوس و با کمتر شدن قیمت های اسمی همراه نخواهد بود. اما به هرحال اگر قیمت مسکن همگام با تورم عمومی رشد نکند، به معنای کاهش ارزش واقعی آن است.

گرچه تابستان آرامی در بازار مسکن طی شد، اما برای تداوم این ثبات و آرامش، باید مولفه های زیادی رقم بخورد.

دیدگاه ها غیرفعال است