کاهش قیمت مسکن؛ بازی با اعداد یا رکود بازار؟

کاهش قیمت مسکن؛ بازی با اعداد یا رکود بازار؟

گرچه مسئولین و نهادهای آماری کشور اعلام می کنند که قیمت مسکن کاهش پیدا کرده اما به گفته ی برخی از فعالان بازار مسکن و دبیر اتحادیه مشاوران املاک، این آمارها صرفا بازی با اعداد است. گرچه قیمت مسکن در آذرماه نسبت به ماه گذشته با کاهش ۲ درصدی مواجه شده اما تغییر قیمت ها در قیاس با سال گذشته، گفته نمی شود.

به گزارش پرشین سازه ، آخرین آماری که بانک مرکزی در خصوص قیمت مسکن تهران منتشر کرد نشان می دهد که با کاهش ۲.۲ درصدی در قیاس با آبان ماه مواجه شده است!

بسیاری از مسئولین از انتشار این آمارها خوشحالند و آن را دستاورد بزرگی برای دولت به حساب می آورند. حتی کاهش ۲ درصدی قیمت مسکن برای مردم نیز خبر خوشی محسوب می شود. اما واقعیت اینجاست که باید منشاء این کاهش قیمت را پیدا کرده و بررسی نمود. آیا سیاست های کنترلی و نظارتی دولت منجر به کاهش قیمت مسکن شده یا دلیل این ماجرا، جای دیگریست؟!

بخش بزرگی از کارشناسان مسکن می گویند که دلیل اصلی کاهش قیمت ها، رکود تاریخی حاکم بر بازار است. هر محرکی ممکن است فنر قیمت ها را برگرداند و دوباره این بازار را با افزایش قیمت مواجه سازد.

به عبارت دیگر، بررسی معاملات صورت گرفته در بازار مسکن و کاهش قابل توجه آنها، نشان می دهد که دلیل اصلی کاهش قیمت، رکود است نه دستاوردهای سیاستگداران!
بارها اعلام شد که کاهش قیمتی که در بازار مسکن مشاهده می کنیم، حاصل تخفیف های فروشندگان پول لازم است اما در کمال تعجب، این تخفیف ها به پای دستاورد دولت زده می شود.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرد که رکود حاکم بر بازار مسکن، بی سابقه است. در سال های گذشته، ماه های پایانی سال رونق خوبی بر بازار معاملات مسکن حاکم می شد. اما حالا که دو ماه به پایان سال مانده، باز هم خبری از رونق بازار نیست.

این موضوع فقط در بازار مسکن مشاهده نمی شود. بلکه در بیشتر بازارهای کشور، رکود سنگینی حاکم شده و خبری از شور و هیجان سال نو در بازار دیده نمی شود.
در ماه های اخیر، نرخ دلار تقریبا ثابت بوده و گزارش دولت هم نشان می دهد که از تابستان امسال، قیمت مسکن کاهشی بوده است. اما خبری از رونق نیست. این در حالیست که کاهش قیمت ها باید منجر به رونق بازار می شد.

آمارهای رسمی نشان می دهند که قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۷۶ میلیون تومان رسیده که در قیاس با سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است. بنابراین گرچه نرخ رشد تورم مسکن در ماه های اخیر کمتر شده اما هنوز هم قیمت ها بالاست و بخش زیادی از اقشار جامعه قادر به خرید ملک نیستند.

سعید لطفی، دبیر اتحادیه مشاوران املاک می گوید:

در این گزارش ها با اعداد بازی می شود تا بگویند که قیمت مسکن کمتر شده است. اما هیچکس نمی گوید که کاهش ۲ درصدی مربوط به قیمت آذر نسبت به ماه قبلش است. چرا در این گزارش، تورم نقطه به نقطه یا سالیانه اعلام نمی شود؟ چرا خبری از تغییر قیمت ها در دو سال گذشته نیست؟!

بر اساس گفته های این فعال بازار مسکن، خانه اولی ها به طور کامل از بازار رانده شده اند و هیچ یک از معاملات کنونی مسکن مربوط به خانه اولی ها نیست. در حال حاضر، تعداد معاملات خیلی کم شده و همان های که انجام می شود هم مربوط به کسانی است که می خواهند واحد خود را به احسن تبدیل کنند یا به دنبال تهاتر هستند. در واقع این افراد، دارایی های خود را می فروشند تا ملکی خریداری کنند یا اساساً دارایی خود را در ازای واحد مسکونی، تهاتر می کنند.
وقتی که خانه اولی ها در بازار مسکن نباشند، حرف زدن از رونق بی معناست! از آنجایی که در حال حاضر آمار حضور خانه اولی ها در بازار مسکن خیلی پایین است، به سادگی می توان نتیجه گرفت که بازار راکد است.

به گفته ی دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران، بیشترین معاملات در منطقه ۵ تهران انجام می شود چرا که هم وسیع است، هم تنوع واحدهای مسکونی آن بالاست. شما می توانید با هر متراژ و هر سلیقه ای، واحد موردنظرتان را در منطقه ۵ پیدا کنید.
معاملات مسکن در نواحی شمالی تهران در وضعیت رکود کامل قرار گرفته است. بیشتر متقاضیان مسکن، به سراغ واحدهای جنوب پایتخت می روند چرا که با بودجه های آنها، تطابق بیشتری دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است